Home Kanser Payudara Neutropenia: Petua Untuk Menangani Kemo Kanser Payudara

Neutropenia: Petua Untuk Menangani Kemo Kanser Payudara

0
Neutropenia: Petua Untuk Menangani Kemo Kanser Payudara

Neutropenia

Neutropenia
Apabila anda mendapat kemoterapi untuk kanser payudara, kemungkinan besar anda akan kekurangan sel darah putih yang dipanggil neutrofil. Doktor memanggil ini neutropenia. Ia adalah bahagian biasa untuk menjalani kemo.Dengan neutropenia, anda lebih berkemungkinan mendapat jangkitan dan demam. Ini kerana neutrofil adalah sebahagian daripada tindak balas imun barisan hadapan badan anda. Jadi dengan lebih sedikit daripada mereka yang tersedia untuk melawan ancaman, anda lebih terdedah.Perlu diingat bahawa neutropenia adalah kesan sampingan sementara kemo – dan anda boleh mengambil langkah berjaga-jaga yang mudah untuk membantu mengelakkan jangkitan.

Cara Membantu Mencegah Jangkitan Semasa Neutropenia

Lakukan perkara ini untuk membantu melindungi diri anda:

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

  • Dapatkan semua vaksinasi anda yang disyorkan oleh doktor anda. Ini termasuk suntikan selesema dan vaksin dan penggalak COVID-19. Tanya tentang vaksin lain, seperti vaksin hepatitis B dan radang paru-paru. Jika anda mendapat kemoterapi, sistem imun anda memerlukan bantuan tidak kira berapa umur anda.
  • Basuh tangan anda dengan kerap.
  • Elakkan hubungan dengan orang yang anda tahu sakit. Lakukan ini walaupun mereka mengatakan mereka berasa OK atau tidak berjangkit lagi.
  • Elakkan ruang dalaman yang sibuk. “Jika anda perlu pergi ke tempat tertutup seperti gereja atau kedai runcit, pakai topeng dan hadkan masa anda berada di sana seberapa banyak yang anda boleh. Saya juga akan mencadangkan memakai topeng jika anda berada di acara luar yang penuh sesak,” kata Jeremy Pappacena, PharmD, pakar farmasi klinikal dalam hematologi dan onkologi di Allegheny Health Network di Pennsylvania.
  • Sediakan makanan anda dengan teliti. Masak makanan dengan teliti. “Elakkan mengambil daging di bahagian yang lebih jarang atau perkara seperti sushi atau ikan mentah lain, dan basuh dan gosok buah-buahan dan sayur-sayuran mentah,” kata Pappacena.
  • Minta orang ramai membantu melindungi anda. Minta ahli keluarga dan orang lain yang tinggal bersama anda untuk mengikuti langkah berjaga-jaga yang sama sebanyak mungkin.
Anda tidak perlu mengambil suhu anda setiap hari semasa kemoterapi. Tetapi jika anda melihat simptom jangkitan – seperti rasa memerah atau sejuk, sesak nafas, atau berasa lemah atau tidak sihat – beritahu doktor anda.Jika anda mengalami demam semasa menjalani kemoterapi, hubungi doktor anda dengan segera dan beritahu mereka gejala anda.”Mereka mungkin memberitahu anda bahawa semuanya OK, atau mereka mungkin mahu anda pergi ke pejabat doktor anda atau jabatan kecemasan terdekat,” kata Nan Chen, MD, pakar kanser payudara di Universiti Chicago. “Jika anda pergi ke ED, pastikan anda memberitahu doktor di sana bahawa anda sedang menjalani kemoterapi.” Sambungan
1
2
Previous article Mandi elektrik: kebenaran mengejutkan mengenainya
Next article Cepat letih dan kurang tenaga pada golongan lelaki
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.