Jerawat bayi

Orang-orang cenderung mengaitkan jerawat dengan akil baligh dan tahun remaja, tetapi agak biasa bagi bayi untuk mendapatkan jerawat atau dipanggil ruam. Penyebab dan rawatan jerawat bayi, yang juga dipanggil jerawat neonatal, adalah berbeza daripada jerawat bagi orang dewasa.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Artikel ini akan melihat kelaziman dan gejala jerawat bayi. Ia juga akan menyenaraikan keadaan kulit yang lain yang mungkin kesilapan untuk bayi yang berjerawat dan menawarkan beberapa tip pengurusan yang praktikal.

Bagaimanakah biasa jerawat bayi?

Bayi dengan jerawat dan bintik di muka.
Bayi yang berjerawat adalah keadaan yang biasa.

Kira-kira 20 peratus daripada bayi yang baru lahir akan mengalami jerawat neonatal. Ini cenderung berkembang apabila bayi berusia sekitar 2 minggu, tetapi ia boleh berlaku pada bila-bila masa dalam 6 minggu pertama fasa kehidupan. Kadang-kadang, bayi dilahirkan dengan jerawat neonatal.

Jerawat Infantile adalah kurang biasa. Ia merujuk kepada jerawat yang berkembang selepas usia 6 minggu. Ia biasanya berlaku antara 3 dan 6 bulan. Walaupun ia biasanya membersihkan dalam tempoh 6 bulan hingga setahun, sesetengah kanak-kanak akan mengalami jerawat lebih lama, mungkin melalui usia remaja mereka.

Bayi berjerawat adalah lebih biasa pada lelaki daripada wanita.

Punca

Doktor tidak pasti apa yang menyebabkan jerawat neonatal. Testosteron menyebabkan kelebihan dalam kelenjar minyak kulit boleh menyumbang kepada perkembangan jerawat bayi.

Gejala

Jerawat Neonatal akan kelihatan seperti bintik merah atau jerawat putih, dan bukannya komedo. Titik berbintik ini biasanya menjejaskan pipi dan hidung bayi, tetapi ia juga boleh merebak ke:

  • dahi
  • dagu
  • kulit kepala
  • leher
  • atas belakang
  • dada atas

Jerawat Infantile biasanya melibatkan komedo dan whiteheads, bersama dengan bintik-bintik merah dan jerawat. Ia juga boleh menyebabkan sista, yang boleh menyebabkan parut. Ia cenderung untuk mempengaruhi pipi, dagu, dan dahi. Ia juga boleh berkembang pada badan, walaupun ini kurang biasa.

Mengenal pasti jerawat bayi dan keadaan yang serupa

Terdapat beberapa keadaan kulit yang orang mungkin kesilapan untuk jerawat bayi. Ini termasuk:

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Neonatorum toksikum Erythema

Neonatorum toksikum adalah keadaan kulit yang biasa tetapi tidak berbahaya yang boleh memberi kesan kepada beberapa bayi baru lahir. Tompok-tompok kecil dan jerawat 1-4 milimeter merentas pada badan, lengan, dan kaki, tetapi tidak di telapak tangan atau telapak kaki.

Ruam akan hadir semasa bayi dilahirkan atau muncul dalam masa 1-2 hari kehidupan. Ia biasanya akan menjadi lebih baik dengan sendirinya dalam masa 5-14 hari.

Cacar air

Bayi dengan cacar air menyebabkan bintik-bintik di seluruh tubuh mereka dipegang oleh ibu.
Cacar air sering menjejaskan seluruh badan, sedangkan jerawat biasanya memberi kesan kepada bahagian atas badan sahaja.

Cacar air, yang menyebabkan virus varicella-zoster, adalah penyakit kulit yang berjangkit. Ia menyebabkan ruam dan jerawat seperti bintik-bintik dan jerawat, serta gatal-gatal, keletihan, dan demam.

Ruashu cacar cenderung untuk memulakan perut, belakang, dan muka, tetapi ia boleh merebak ke seluruh badan. Jerawat bayi, sebaliknya, biasanya tidak tersebar di bawah dada atas atau belakang.

Dalam bayi, cacar air boleh membawa kepada komplikasi yang serius, seperti kulit, otak, dan jangkitan aliran darah, dehidrasi, atau radang paru-paru. Sesiapa yang mengesyaki bahawa bayi mempunyai cacar air harus berbincang dengan doktor.

Ekzema

Ekzema adalah sekumpulan keadaan yang termasuk dermatitis atopik, dermatitis kontak, dan ekzema disyorkan. Kadang-kadang, ia juga termasuk dermatitis seborrheic, atau topi buaian. Walau bagaimanapun, keadaan ini tidak gatal kerana jenis ekzema lain.

Ekzema biasanya muncul dalam tempoh 6 bulan pertama hingga 5 tahun, dan ia kelihatan seperti ruam.

Sekiranya ekzema berkembang apabila bayi berumur 6 bulan ke bawah, ia biasanya muncul di muka, pipi, dagu, dahi, dan kulit kepala. Kulit mungkin kelihatan merah dan menangis.

Untuk bayi antara 6 bulan dan 1 tahun, ekzema biasanya muncul pada siku atau lutut. Sekiranya ruam menjadi dijangkiti, kerak kuning atau benjolan kecil yang berisi nanah boleh berkembang.

Pemicu tertentu boleh membuat ekzema bayi lebih teruk. Pencetus ini mungkin termasuk:

  • kulit kering
  • perengsa
  • panas dan berpeluh
  • jangkitan

Folikulitis bakteria

Folikulitis bakteria adalah nama perubatan untuk folikel rambut yang meradang. Jangkitan dan kecederaan boleh menyebabkan folliculitis bakteria. Bahan-bahan yang merengsa, seperti bahan dalam krim atau salap, juga boleh menyebabkan folikelulitis. Folliculitis adalah tidak biasa pada bayi.

Keadaan kulit ini cenderung kelihatan sangat mirip dengan pelarian jerawat, tetapi setiap tempat mungkin mempunyai cincin merah di sekelilingnya. Ia boleh muncul di mana-mana di badan, kecuali di telapak tangan dan tapak kaki.

Herpes

Herpes Neonatal jarang berlaku, menjejaskan hanya 10 dalam setiap 100,000 kelahiran di seluruh dunia. Ia boleh menyebabkan ruam ke atas badan, dan bayi dengan herpes neonatal boleh sangat sakit. Kadang-kadang, ia menyebabkan hanya kudis sejuk atau lepuh di sekitar bibir dan mulut, yang mana penjaga mungkin kesilapan untuk jerawat.

Ubat-ubatan antiviral adalah kaedah yang paling berkesan untuk merawat penyakit kudis. Walau bagaimanapun, ini tidak menyembuhkan jangkitan itu sendiri. Luka sejuk akan berkembang secara berkala untuk sepanjang hayat kanak-kanak.

Sesiapa yang khuatir bahawa bayi yang baru lahir mempunyai apa-apa jenis herpes atau kudis yang sejuk harus segera mendapatkan rawatan perubatan. Sambungan