Home Kekal Sihat Rambut gugur: Punca, rawatan dan pencegahan

Rambut gugur: Punca, rawatan dan pencegahan

0
Rambut gugur: Punca, rawatan dan pencegahan

Penyelidikan terkini tentang punca, rawatan dan pencegahan rambut gugur

Ahli biologi baru-baru ini telah membongkar banyak misteri yang mengelilingi pertumbuhan rambut dan keguguran dalam gangguan seperti corak kebotakan dan alopecia areata. Dalam Ciri Khas ini, kami mengkaji kemajuan dan terapi terkini sambil turut membahaskan daya maju pencegahan keguguran rambut.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Persatuan Akademi Dermatologi Amerika menyatakan bahawa kehilangan antara 50 dan 100 rambut sehari dari kepala adalah normal.

Walau bagaimanapun, keguguran rambut yang ketara yang mengakibatkan tompok botak, rambut menipis yang tidak berhenti, atau keguguran rambut yang lengkap boleh meresahkan.

rambut gugur

Kenapa rambut gugur banyak setiap hari? Rambut gugur boleh mempunyai beberapa punca. Ini terdiri daripada:

  • tekanan yang ketara seperti penyakit yang berlarutan, kehilangan pekerjaan, atau kehilangan nyawa boleh menyebabkan telogen effluvium, iaitu sejenis keguguran rambut.
  • beberapa ubat, seperti penyekat beta, levodopa, antidepresan dan ubat kemoterapi
  • penyakit seperti keadaan tiroid, hormon seks yang tidak seimbang, atau kekurangan protein, zat besi, zink, atau biotin dalam diet, contohnya
  • Alopecia areata adalah keadaan di mana autoimun boleh mengakibatkan keguguran rambut pada satu atau lebih tompok kecil pada kulit kepala, kening atau bulu mata.
  • Gaya rambut yang ketat, juga dikenali sebagai traumatik atau traksi alopecia, menyebabkan folikel rambut menjadi tertekan.
  • keguguran rambut corak, juga dikenali sebagai androgenetic alopecia, disebabkan oleh gabungan genetik, hormon lelaki, dan usia lanjut.

Walaupun biologi perkembangan rambut adalah rumit, beberapa tahun kebelakangan ini telah melihat kemajuan dalam pengetahuan kita tentang pembolehubah berbeza yang menyumbang kepada keguguran rambut. Mereka menjangkakan bahawa ini akhirnya akan menghasilkan ubat baru yang lebih mujarab.

Pertumbuhan folikel rambut

Liang kulit yang menyerupai tiub dan menempatkan batang dan akar rambut dipanggil folikel rambut. Purata kulit kepala orang dewasa mengandungi antara 80,000 dan 120,000 rambut.

Setiap kali folikel rambut tumbuh, ia melalui kitaran perkembangan yang mempunyai tiga fasa unik: anagen, catagen, dan telogen.

Rambut di dalam folikel tumbuh kira-kira 1 sentimeter sebulan semasa anagen, yang berlangsung antara 2 dan 7 tahun.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Rambut terlepas daripada bekalan darah semasa tempoh peralihan 2 minggu berikutnya yang dikenali sebagai catagen, apabila folikel masuk.

Rambut digugurkan oleh folikel semasa berada di peringkat terakhir yang tidak aktif, yang dikenali sebagai telogen. Masa yang diperlukan untuk folikel baru mula berkembang boleh berkisar antara 2 hingga 4 bulan.

Seseorang mungkin mendapat telogen effluvium, sejenis keguguran rambut di mana folikel kekal terkunci dalam tahap tidak aktif, keguguran rambut, dua hingga tiga bulan selepas melalui kejadian traumatik atau tekanan.

Bagaimana tekanan berterusan mengakibatkan rambut gugur

Pada Mac 2021, penyelidik menerangkan bagaimana tekanan berterusan boleh memanjangkan keadaan tidak aktif ini dalam folikel rambut.

Terima kasih kepada sel unik yang dipanggil sel stem dewasa, folikel rambut adalah salah satu daripada beberapa tisu dalam badan yang boleh membaiki dirinya sendiri. Tekanan kronik pada tikus mengurangkan aktiviti sel-sel ini, seperti yang diperhatikan oleh saintis di Jabatan Sel Stem dan Biologi Regeneratif Harvard di Cambridge, Massachusetts.

Mereka menunjukkan bahawa sel stem folikel disimpan tidak aktif oleh hormon tekanan kortikosteron, yang merupakan analog tikus kortisol pada manusia.

Mereka mendapati bahawa sel stem melakukan banyak pusingan penjanaan semula tambahan semasa hayat haiwan apabila tiada kortikosteron yang beredar. Dos hormon yang tinggi, sebaliknya, menyebabkan mereka tidak aktif untuk jangka masa yang lebih lama dan menyebabkan kitaran penjanaan semula yang lebih sedikit.

Kortikosteron, bagaimanapun, bekerja pada koleksi sel di bawah folikel yang dikenali sebagai papilla dermis dan bukannya memberi kesan langsung kepada sel stem.

Penemuan kajian pada tikus menunjukkan bahawa hormon tekanan mengganggu keupayaan papila dermal untuk menghasilkan Gas6, isyarat kimia yang biasanya mengaktifkan sel stem folikel.

Dr Sekyu Choi, pengarang utama kajian itu, menyatakan bahawa menyuntik Gas6 sudah mencukupi untuk membangkitkan sel stem folikel rambut yang tidak aktif dan menggalakkan pertumbuhan rambut dalam keadaan normal dan tekanan.

Pada masa hadapan, laluan Gas6 mungkin digunakan untuk kapasitinya supaya mengaktifkan sel stem dan merangsang perkembangan rambut baru, kata penulis lagi.

Sebelum mengkaji rawatan yang berpotensi untuk manusia, para penyelidik mengatakan bahawa mereka mesti menjalankan penyelidikan lanjut.

Adakah otot yang bertanggungjawab untuk keguguran rambut?

Otot yang mengelilingi setiap folikel rambut juga telah dikaitkan oleh saintis dalam penjanaan semula dan kehilangan rambut.

Otot adalah sejenis “otot licin” dan dikenali sebagai sarung kulit. Ini menunjukkan bahawa, berbeza dengan otot rangka, ia tidak dikawal secara sukarela.

Kumpulan itu, yang diketuai oleh saintis dari Sekolah Perubatan Icahn Mount Sinai di New York, melihat bagaimana sarung kulit berfungsi pada tikus.

Peringkat pertengahan kitaran pertumbuhan rambut, yang dikenali sebagai “catagen,” di mana regresi folikel rambut berlaku, ditunjukkan secara fizikal didorong oleh otot. Sarung kulit memerah folikel rambut untuk memulakan proses regresi, para penyelidik mendapati.

Ini juga menggerakkan sel papilla dermal dari bawah folikel naik melalui kulit ke folikel yang lebih tinggi, di mana sel stem terletak. Papila dermal kemudiannya boleh mengarahkan sel stem untuk mula menghasilkan rambut baru di lokasi barunya.

Kajian itu menunjukkan bahawa folikel rambut manusia menggunakan mekanisme penguncupan yang sama. Mereka fikir mereka boleh menghentikan regresi folikel rambut di treknya jika mereka boleh menghentikan otot daripada mengecut.

Dr Michael Rendl, pengarang utama kajian itu, memberi amaran bahawa “menyekat otot yang baru dikenal pasti dan penguncupannya tidak dapat menyembuhkan kebotakan yang disebabkan oleh penyakit keguguran rambut.”

Batang rambut lama, yang sebaliknya akan hilang apabila rambut baru dicipta, mungkin disimpan dengan mengganggu “fasa pemusnahan” kitaran, dia memerhatikan.

Prospek menghentikan regresi folikel dan menghentikan keguguran rambut sedia ada menggembirakannya, katanya.

Dalam Sains pada Januari 2020, para penyelidik menerangkan penyelidikan mereka.

Folikel rambut

Buat pertama kalinya, saintis telah mencipta folikel rambut tikus yang matang dan berfungsi sepenuhnya secara in vitro, atau tanpa menggunakan haiwan sebenar. Dalam 23 hari, “organoid folikel rambut,” juga dikenali sebagai “follikloid,” menghasilkan batang rambut yang membesar sehingga panjang sekitar 3 milimeter.

Para saintis menjangkakan menggunakan folikel rambut mereka yang ditanam untuk menguji ubat-ubatan baru serta mengkaji biologi warna dan pertumbuhan rambut.

Mereka membincangkan folikel rambut tikus dalam Science Advances pada Oktober 2022.

Teknologi itu selepas itu akan digunakan untuk penyelidikan dadah dan perubatan regeneratif, menurut pengarang kanan Dr Junji Fukuda, seorang profesor di fakulti kejuruteraan Universiti Kebangsaan Yokohama di Jepun.

Melalui penyelidikan mereka, rawatan baharu yang lebih mujarab untuk keadaan keguguran rambut seperti androgenetic alopecia boleh dibangunkan.

Walau bagaimanapun, folikloid tidak melalui kitaran pertumbuhan yang sama seperti rambut yang sihat. Ia mungkin penting untuk memindahkan folikel rambut kepada haiwan hidup untuk menghasilkan semula kitaran rambut.

Menurut Prof Fukuda, ini baru sahaja dicapai oleh beliau dan rakan-rakannya menggunakan folikel individu, yang setiap satunya menempatkan batang rambut sehingga 10 milimeter panjang.

Menurut penemuan itu, isyarat badan diperlukan untuk kitaran rambut, katanya.

Mereka juga telah membangunkan folikel rambut manusia daripada sel stem sejak karya terbaru mereka diterbitkan, namun pada masa ini folikel masih dalam peringkat belum matang. Sambungan