Katarak

  1. Siapa yang memerlukan pembedahan?
  2. Jenis
  3. Persediaan
  4. Semasa dan selepasnya
  5. Pemulihan
  6. Risiko dan komplikasi
  7. Kesimpulan

Katarak adalah kawasan selaput atau kabur pada bahagian mata. Kawasan selaput ini mungkin menjejaskan penglihatan seseorang. Katarak adalah sejenis pembentukan secara perlahan. Ia biasanya berkembang pada mereka yang berumur 55 tahun ke atas, walaupun orang muda juga boleh membina katarak.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Tidak ada cara untuk mengelakkan katarak daripada terbentuk tetapi memakai cermin mata hitam dan berhenti merokok boleh membantu melambatkan perkembangannya. Pada masa ini, pembedahan untuk mengeluarkan kanta dan menggantikannya dengan sintetik adalah satu-satunya pilihan rawatan yang tersedia.

Artikel ini menggariskan dua jenis pembedahan katarak yang tersedia. Kami menerangkan prosedur dan memberi maklumat tentang apa yang boleh dijangkakan sebelum, semasa, dan selepas pembedahan. Kami juga menggariskan potensi risiko dan komplikasi yang terlibat.

Siapa yang mungkin memerlukan pembedahan dan mengapa?

seorang wanita yang sedang membuat pembedahan Katarak
Katarak biasanya memerlukan pembedahan apabila kehilangan penglihatan seseorang mengganggu aktiviti harian mereka.

Tidak semua orang yang mempunyai katarak memerlukan pembedahan. Pada peringkat awal, katarak boleh menyebabkan hanya masalah kecil, seperti keceritan. Doktor mata di hospital boleh membetulkan gejala ini dengan cermin sahaja.

Katarak cenderung menjadi perlahan, menyebabkan penglihatan yang semakin teruk. Pembedahan biasanya hanya perlu apabila kehilangan penglihatan seseorang mengganggu aktiviti harian mereka, seperti membaca atau memandu.

Seseorang yang mempunyai katarak harus berbincang dengan doktor mereka untuk mengetahui jika dan ketika mereka mungkin memerlukan pembedahan.

Jenis

Menurut Persatuan Optometrik Amerika, terdapat dua jenis pembedahan katarak: pembedahan katarak kecil dan pembedahan extracapsular.

Pembedahan katarak kecil pembedahan

Pembedahan katarak kecil (SICS) adalah lebih biasa daripada kedua-dua prosedur. SICS melibatkan membuat percikan kecil ke kornea, yang merupakan lapisan paling luar mata. Kornea adalah bahagian berbentuk kubah mata yang duduk di depan lensa.

Pakar bedah kemudian memasukkan siasatan melalui insisi ke dalam kornea. Siasatan menggunakan gelombang ultrasound untuk memecahkan kanta supaya pakar bedah dapat mengeluarkannya dalam kepingan kecil. Doktor mata memanggil phacoemulsification proses ini.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Doktor bedah meninggalkan kapsul lensa, yang merupakan membran luar nipis yang meliputi lensa, di tempatnya dan memasukkan lensa tiruan baru ke dalamnya. Biasanya, hirisan di kornea tidak memerlukan sebarang jahitan.

Dalam sesetengah kes, seseorang mungkin tidak dapat menerima kanta tiruan kerana masalah mata yang lain. Dalam kes sedemikian, memakai kanta lekap atau cermin mata boleh membetulkan masalah penglihatan.

Pembedahan luaran

Pembedahan ekstrapapsular melibatkan membuat percikan besar di kornea. Ini membolehkan pakar bedah membuang lensa dalam satu bahagian. Seperti SICS, mereka meninggalkan kapsul kanta untuk menyokong kanta tiruan yang baru.

Biasanya, pakar bedah menjalankan jenis pembedahan ini apabila phacoemulsification tidak boleh memecah bintik-bintik mendung.

Bersedia untuk pembedahan

Sebelum pembedahan, doktor akan bertanya kepada orang tentang ubat-ubatan yang mereka ambil. Seseorang mungkin perlu berhenti mengambil ubat-ubatan tertentu pada atau sebelum hari pembedahan. Seorang doktor akan menggariskan ubat-ubatan yang seseorang harus berhenti mengambil dan boleh menyediakan alternatif.

Seorang doktor juga boleh meminta seseorang untuk mengelakkan makan atau minum sehingga 6 jam sebelum pembedahan.

Sesetengah orang juga mungkin menerima titisan mata sebelum digunakan.

Pembedahan katarak adalah prosedur yang agak cepat, dan orang ramai boleh mengharapkan untuk masuk dan keluar dari pembedahan dalam waktu yang sangat singkat.

Walau bagaimanapun, kerana pembedahan secara langsung mempengaruhi penglihatan, seseorang harus menguruskan pengangkutan untuk membawa mereka ke dan dari klinik atau pembedahan. Mereka mungkin juga ingin mempertimbangkan untuk mempunyai seseorang tinggal bersama mereka untuk membantu apabila mereka pulang ke rumah.

Apa yang anda perlu tahu mengenai katarak

Apa yang perlu dijangkakan semasa dan selepas pembedahan

Sebelum pembedahan, pasukan persediaan akan meneliti sebarang maklumat mengenai sejarah perubatan seseorang dan pembedahan itu sendiri. Sebaik sahaja mereka telah menyiapkan orang itu, pakar bedah akan memulakan operasi.

Semasa pembedahan, seseorang boleh mengharapkan yang berikut:

  • Doktor biasanya akan memberi ubat untuk membantu mereka berehat.
  • Doktor boleh menggunakan titisan mata atau suntikan untuk membantu mata seseorang.
  • Pesakit itu tetap terjaga semasa prosedur dan mungkin melihat pergerakan ringan dan umum. Walau bagaimanapun, mereka tidak dapat melihat apa yang dilakukan oleh pakar bedah.
  • Pakar bedah akan membuat incisions kecil supaya mereka dapat mencapai lensa mata. Mereka kemudian akan mengeluarkan kanta dan menggantinya dengan sintetik.
  • Biasanya, tidak ada keperluan untuk jahitan kerana luka akan sembuh dengan sendirinya.
  • Doktor bedah meletakkan perisai pelindung di atas mata atau mata dan menghantar pesakit ke bilik pemulihan.

Seluruh prosedur biasanya mengambil masa kira-kira 15 minit.

Pemulihan

Pesakit biasanya akan menunggu di bilik pemulihan selama kira-kira sejam mengikut prosedur. Pakar bedah mungkin membalut mata untuk membantu pemulihan mereka.

Apabila di rumah, pesakit harus menumpukan perhatian untuk mencegah mata mereka menjadi terinfeksi. Mereka harus menghindari mendapatkan atmosphere di mata mereka dan harus memakai apa-apa titisan mata seperti yang ditetapkan oleh pakar bedah atau doktor mereka.

Seseorang boleh meneruskan aktiviti harian, seperti membaca dan menonton televisyen. Bagaimanapun, mereka harus mengelakkan mengangkat barang yang berat dan aktiviti yang dapat melihat mata, seperti berlari atau bola keranjang.

Pakar bedah biasanya akan meminta pesakit untuk kembali hadir membuat pemeriksaan selepas pembedahan. Ini adalah untuk memastikan mata itu pulih seperti yang diharapkan. Pemeriksaan biasanya berlaku sehari selepas pembedahan, seminggu kemudian, dan beberapa minggu selepas pembedahan. Sambungan