Home Mata Keratitis dan masalah kornea yang perlu diketahui

Keratitis dan masalah kornea yang perlu diketahui

0
Keratitis dan masalah kornea yang perlu diketahui

Keratitis

Keratitis adalah keradangan mata yang menyakitkan. Ia boleh disebabkan oleh jangkitan atau kecederaan. Terdapat banyak jenis keratitis, dan setiap jenis memerlukan rawatan yang berbeza. Mata sangat sensitif, dan terdapat beberapa cara di mana ia melindungi diri dari kerosakan. Kelopak mata meliputi mata, dan air mata dan cecair melindungi ia dari jangkitan. Kornea adalah lapisan paling luar dari mata dan memberikan penghalang terhadap kotoran, kuman, dan penyakit.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Kerana kornea adalah salah satu daripada garis pertahanan pertama, ia boleh merengsakan dan menjadi meradang. Ini dikenali sebagai keratitis.

Keratitis dan mata

Keratitis adalah keradangan kornea yang menyakitkan dan boleh menyebabkan pelbagai sebab.

Keratitis adalah keadaan yang mempengaruhi kornea, yang merupakan lapisan luar yang telus di hadapan mata. Kornea membantu mata memberi tumpuan supaya ia dapat melihat objek dengan jelas.

Penyakit ini menyebabkan kornea menjadi radang. Ini boleh menjadi sangat menyakitkan, menyebabkan masalah dengan penglihatan, dan membuat mata lebih sensitif kepada cahaya.

Masalah ini tidak mempunyai satu punca. Terdapat pelbagai jenis keratitis, dan setiap jenis memerlukan rawatan yang berbeza.

Punca dan faktor risiko

Keratitis biasanya berlaku kerana sesuatu telah merengsa mata, sebagai contoh, jangkitan atau kecederaan. Sesetengah faktor risiko menyebabkan keratitis berkembang.

Memakai kanta lekap adalah risiko, terutamanya jika seseorang memakainya semalaman. Gagal untuk mengekalkan kanta lekap atau kes kanta lekap bersih meningkatkan peluang mendapatkan gejala penyakit ini.

Seseorang yang baru-baru ini mempunyai penyakit mata atau kecederaan mungkin bermakna mereka lebih cenderung untuk mengembangkan keadaan ini. Orang yang mempunyai virus herpes simplex berisiko mengalami keratitis virus.

Keratitis boleh disebabkan oleh mata kering. Masalah dengan kelopak mata atau saluran air mata boleh menyebabkan mata seseorang tidak lembab seperti yang diperlukan.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Kulat ini berlaku apabila sebahagian pokok atau tumbuhan, seperti ranting, mencederakan mata, jadi orang-orang yang bekerja dengan tumbuh-tumbuhan lebih berisiko.

Mengekspos mata ke air – seperti ketika berenang atau dalam tab mandi panas – berisiko tinggi untuk keratitis.

Seseorang harus sentiasa membersihkan kanta lekap mereka dengan penyelesaian kanta sentuh, tidak membasuhnya di dalam air.

Jenis

Mengekalkan kanta lekap dan kes kanta bersih akan membantu mengurangkan risiko keratitis.

Terdapat dua jenis keratitis utama: berjangkit dan tidak sembuh. Dalam kedua-dua kategori ini, ada bentuk-bentuk lain dalam keadaan ini.

Penyebab keratitis tidak termasuk:

  • memakai kanta lekap terlalu lama
  • mata kering, kadang-kadang jika mata tidak menghasilkan air mata yang mencukupi
  • alergi, sebagai contoh kepada kosmetik atau pencemaran
  • sesuatu di mata yang tidak sepatutnya berada di sana
  • kecederaan kepada kornea
  • pendedahan kepada cahaya matahari yang sengit, contohnya dari air atau salji
  • kekurangan vitamin A

Jenis keratitis yang berjangkit termasuk:

  • bakteria, biasanya dari kanta sentuh yang tidak bersih
  • kulat, paling kerap dari kecederaan mata oleh cawangan pokok atau tumbuhan
  • virus, dari jangkitan dengan virus herpes simplex atau virus herpes zoster
  • parasit, disebabkan oleh organisma kecil yang sering dijumpai di tasik dan sungai

Rawatan terbaik untuk keratitis akan bergantung pada jenis keadaan seseorang.

Gejala

Kesakitan di mata adalah gejala utama keratitis. Kerana kornea adalah bahagian mata yang membantu menumpukan penglihatan, penglihatan mungkin kabur.

Seseorang juga mungkin merasa bahawa mereka mempunyai sesuatu di mata mereka, walaupun mereka tidak, dan mata mungkin lebih banyak daripada air biasa. Mata juga boleh kelihatan merah, dan mungkin terdapat beberapa pelepasan.

Seseorang yang mempunyai keratitis mungkin sensitif terhadap cahaya, yang dikenali sebagai photophobia. Mereka mungkin tidak suka melihat ke arah cahaya, mempunyai cahaya terang di dalam rumah, atau berada di luar di bawah sinar matahari yang kuat.

Komplikasi

Keratitis boleh menjadi serius dan boleh menyebabkan kehilangan penglihatan atau buta jika tidak dirawat. Keadaan ini biasanya dirawat jika didiagnosis cukup awal.

Komplikasi boleh merangkumi bekas luka kekal, ulser pada kornea, atau kurang glaukoma . Ini adalah keadaan di mana tekanan di dalam mata boleh menyebabkan masalah dengan penglihatan.

Seseorang perlu berjumoa doktor atau doktor mata di hospital jika mereka mempunyai gejala keratitis.

Diagnosis

Doktor mata akan memeriksa mata dan bertanya tentang apa yang mungkin menyebabkan keratitis.

Seorang doktor boleh mendiagnosis keratitis bakteria atau kulat dengan mengambil mengikis kecil dari kornea untuk dihantar ke makmal untuk diuji.

Virus keratitis tidak memerlukan ujian makmal, tetapi seorang doktor akan meminta maklumat tentang sejarah perubatan seseorang.

Masalah kesihatan ini mungkin memerlukan pemeriksaan mata yang lebih terperinci supaya doktor dapat melihat parasit yang menyebabkan keadaan itu.

Rawatan

Titik mata antibakteria boleh ditetapkan untuk keratitis bakteria ringan.

Sekiranya seseorang mempunyai masalah kornea dan memakai kanta lekap, mereka harus mengeluarkannya sebaik sahaja mereka mengalami sebarang gejala jangkitan atau kerengsaan. Kanta kenalan tidak boleh digunakan lagi sehingga keadaan telah hilang.

Jika seseorang mempunyai bakteria ringan ini, seorang doktor boleh mencadangkan mereka menggunakan titisan mata antibakteria.

Dalam kes yang lebih serius, orang mungkin memerlukan antibiotik. Titik mata steroid boleh mengurangkan keradangan jika keratitis amat teruk.

Orang boleh memohon tetes mata di rumah dan perlu menggunakannya secara teratur. Apabila keadaan bertambah baik, individu boleh menggunakan ubat ini dengan lebih kerap.

Seseorang yang mempunyai kulat ini perlu menggunakan ubat antikulat selama beberapa bulan. Jika ini tidak menyelesaikan keadaan, pembedahan mungkin diperlukan dalam kes-kes yang melampau.

Titik mata atau ubat antiviral digunakan untuk merawat virus. Oleh kerana tiada ubat untuk herpes simplex yang boleh menyebabkan virus, keadaan ini boleh berlaku lagi.

Parasit keratitis adalah jenis yang paling sukar untuk dirawat dan memerlukan rawatan perubatan segera serta pembedahan.

Semasa rawatan, seseorang perlu melihat doktor mata jika:

  • keadaan tidak bertambah baik dengan menggunakan titisan mata
  • penglihatan mereka menjadi kabur
  • mata menjadi lebih menyakitkan, atau redder
  • tempat putih pada kornea tumbuh dalam saiz

Pencegahan

Selain daripada virus, kebanyakan orang boleh mengelakkan bentuk lain dari keadaan dengan mengikuti kebersihan kanta sentuh yang baik.

Orang boleh membantu mencegah keratitis oleh:

  • mengikuti nasihat doktor mata tentang cara memakai, menggantikan, menyimpan, dan membersihkan kanta lekap
  • membasuh dan mengeringkan tangan dengan sabun dan air sebelum menyentuh mata atau kanta lekap
  • mengelakkan tidur dalam kanta lekap
  • menjaga air dari kanta lekap, seperti ketika mandi atau berenang
  • membersihkan kanta lekap dengan penyelesaian kanta sentuh
  • melawat doktor mata dengan kerap, dan hubungi mereka dengan sebarang gejala yang memberi perhatian

Keratitis boleh menjejaskan orang yang tidak memakai kanta sentuh. Adalah penting untuk melindungi mata dari kerosakan yang boleh menyebabkan keadaan.

Langkah-langkah untuk melindungi mata termasuk:

  • memakai kacamata perlindungan jika bekerja dengan tumbuh-tumbuhan atau pokok
  • memakai cermin mata hitam apabila terdedah kepada cahaya matahari yang terang
  • menyedari apa pun yang dapat menyebabkan alergi, dan menghindari mereka jika mungkin
  • makan diet yang termasuk vitamin A, yang boleh didapati dalam susu dan telur

Ia juga mungkin untuk mengurangkan risiko virus. Seseorang pesakit harus berhati-hati untuk tidak menyentuh mata atau kawasan sekitarnya, dan hanya menggunakan titisan mata yang telah ditetapkan oleh doktor.

Kesimpulan

Keratitis boleh dirawat, tetapi adalah penting untuk berhenti memakai kanta sentuh sebaik sahaja mata menjadi radang.

Seseorang perlu mendapatkan nasihat perubatan untuk mencari punca keadaan, kerana rawatan boleh berbeza-beza bergantung kepada akar masalah.

Mereka yang memakai kanta lekap paling berisiko jangkitan. Berikutan nasihat mengenai pembersihan dan penyimpanan kanta lekap harus menghalang keratitis dalam kebanyakan kes.

Previous article Diet soda dan kehamilan – adakah ia selamat?
Next article Bayam Brazil: 12 manfaatnya kepada kesihatan
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.