Home Minda 3 ubat biasa boleh mengurangkan gejala-gejala kesihatan mental yang teruk

3 ubat biasa boleh mengurangkan gejala-gejala kesihatan mental yang teruk

0
3 ubat biasa boleh mengurangkan gejala-gejala kesihatan mental yang teruk

Kesihatan mental

Satu kajian baru mendedahkan bahawa tiga ubat biasa yang biasanya digunakan untuk merawat masalah kardiovaskular atau kencing manis juga boleh membantu dalam merawat beberapa keadaan kesihatan mental yang serius, seperti skizofrenia.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

kesihatan mental
Bolehkah kita menilai dadah biasa untuk merawat keadaan kesihatan mental?

Para saintis di University College London (UCL) di United Kingdom, Institut Karolinska di Stockholm, Sweden, dan Universiti Hong Kong menjalankan kajian untuk melihat bagaimana ubat-ubatan yang dirawat untuk rawatan kesihatan fizikal boleh memberi kesan kepada gejala keadaan kesihatan mental yang teruk.

Mereka melakukannya menggunakan pangkalan data penduduk yang besar.

“Penyakit mental yang serius,” kata penulis kajian, “termasuk gangguan bipolar, skizofrenia, dan psikososial yang tidak berkesan, dikaitkan dengan morbiditi yang tinggi dan mencabar untuk dirawat.”

“Banyak ubat telah dikenal pasti sebagai berpotensi untuk menanti semula gangguan ini,” tambah mereka dalam pengantar kertas kajian mereka.

Penulis pertama ialah Joseph Hayes, dari UCL, dan kertas itu muncul dalam jurnal Psikiatri JAMA.

Hayes dan pasukan memutuskan untuk memberi tumpuan kepada tiga ubat yang paling biasa untuk masalah kesihatan fizikal:

Menurut Hayes, “Kajian ini adalah yang pertama menggunakan maklumat penduduk yang besar untuk membandingkan pendedahan pesakit ke ubat-ubatan yang biasa digunakan ini dan potensi kesan pada orang-orang dengan penyakit mental yang serius.”

Lebih kurang dirawat di hospital, mengurangkan kecederaan diri sendiri

Para saintis menganalisis data yang berkaitan dengan kesihatan 142,691 pesakit dari Sweden yang mempunyai keadaan kesihatan mental yang serius dan mengambil satu atau lebih daripada tiga ubat biasa yang disebutkan di atas untuk suatu tempoh masa.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Hayes dan pasukannya melihat rekod memaklumkan kejadian kemudaratan diri dan kemasukan ke hospital untuk sebab-sebab yang berkaitan dengan kesihatan mental. Mereka membandingkan kadar di mana kejadian ini berlaku semasa peserta mengambil statin, LTCC, atau biguanides dengan tempoh di mana mereka tidak mengambilnya.

Para penyelidik mendapati bahawa sepanjang tempoh ketika mereka mengambil statin, LTCC, atau biguanides, orang yang mempunyai diagnosis sakit mental yang serius telah mendaftarkan lebih sedikit hospitalisasi untuk gejala psikiatri daripada pada masa-masa ketika mereka tidak mengambil ubat ini.

Juga, orang-orang dengan gangguan bipolar atau skizofrenia cuba membahayakan diri sendiri tidak kerap kali ketika mereka mengambil salah satu daripada tiga ubat biasa. Begitu juga dengan individu yang mempunyai psikosis tidak afektif sepanjang tempoh ketika mereka mengambil LTCC, secara khusus.

Kesan-kesan ini kelihatan bebas daripada sama ada atau tidak individu mengambil dadah khusus – seperti antipsikotik, atau penstabil mood – yang khusus menargetkan gejala masalah kesihatan mental tertentu.

“Penyelidikan kami,” menurut Hayes, “memberikan bukti tambahan bahawa pendedahan kepada [statin], antagonis LTCC, dan biguanides mungkin membawa hasil yang lebih baik untuk individu yang mengalami [penyakit mental yang serius].”

Ketiga-tiga ubat yang dikaji adalah ubat-ubatan yang dilesenkan secara global, biasa digunakan, murah, dan relatif selamat, oleh kerana itu, calon-calon yang ideal untuk melakukan reputasinya.” Jika dibuktikan, penelitian ini mempunyai implikasi besar untuk praktik klinis dan pengembangan obat. ”

Joseph Hayes

Walaupun para penyelidik mengetahui bahawa statin, LTCC, dan biguanides semuanya berinteraksi dengan sistem saraf pusat, masih tidak jelas bagaimana ia mempengaruhinya, dari segi mekanisme biologi. Ini, penyiasat menunjukkan, harus menjadi tumpuan kajian lanjut.

Previous article Hepatitis B dan faedah vaksin ini untuk bayi baru lahir
Next article Apa itu ubat herba? Resipi dan penggunaan
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.