Apa ertinya menjadi sihat secara mental, atau mengalami kesejahteraan psikologi?

Sering kali, psikologi klinikal dan psikiatri nampaknya hanya tertumpu pada penyakit mental. Dari menggambarkan berbagai jenis penyakit mental, seperti gangguan perasaan dan gangguan penggunaan zat, hingga menentukan hubungan antara masalah kesihatan fizikal dan keadaan kesihatan mental, dan hingga berusaha menunjukkan tanda-tanda amaran penyakit jiwa.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Walau bagaimanapun, penyakit mental bukanlah satu-satunya topik yang dikaji oleh ahli psikologi. Bidang fokus yang agak baru yang diusahakan para sarjana adalah kesihatan mental. Kesihatan mental boleh dianggap sebagai keadaan kesejahteraan yang dialami seseorang.

Apakah kesihatan mental?

Kesihatan mental tidak semestinya sederhana kerana penyakit mental. Salah satu cara berfikir tentang apa itu kesihatan mental, seperti yang terlihat dalam model yang dikembangkan oleh George E. Vaillant, adalah kesihatan mental berada di atas normal. Dalam kes seperti itu, seseorang mesti bertanya, apa maksud normal?

Normaliti boleh didefinisikan sebagai keadaan rata-rata, atau keadaan atau ciri yang paling biasa. Ia juga boleh ditakrifkan sebagai ideal. Normal tidak semestinya bermaksud yang terbaik, dan tidak selalu diingini. Sebagai contoh, ketika mengukur IQ, normal adalah skor purata. Walau bagaimanapun, IQ purata tidak semestinya diinginkan oleh semua orang, dengan kebanyakan orang ingin menjadi lebih baik daripada biasa.

Kaedah lain untuk menggambarkan kesihatan mental adalah melalui psikologi positif. Dalam model ini, kesihatan mental terbahagi kepada empat aspek: bakat, pemboleh, kekuatan, dan hasil. Bakat sesuai dengan sifat genetik bawaan yang tidak dapat anda kendalikan. Pemboleh adalah faktor persekitaran yang boleh diusahakan. Kekuatan adalah sifat yang juga dapat diubah, dan merangkumi kreativiti dan tekad. Hasilnya adalah hasil yang diukur atau diperhatikan dan sering kali dibincangkan ketika mempertimbangkan kesan terapi.

Valliant seterusnya menentukan apa itu kesihatan mental melalui konsep kecerdasan sosial-emosi. Di sini, menurut Valliant, fokusnya adalah pada kemampuan mengenali dan mengekspresikan emosi dengan tepat. Ini juga kemampuan untuk mengenali emosi pada orang lain, dan dapat menjaga hubungan erat dengan orang lain. Bahagian penting lain dari konsep ini adalah keupayaan untuk memusatkan emosi ke arah tugas tertentu, yang dikenali sebagai motivasi.

kesihatan mental

Kesejahteraan subjektif (Kebahagiaan)

Kesejahteraan subjektif, atau kebahagiaan, juga merupakan salah satu definisi kesihatan mental. Kebahagiaan sangat penting bagi manusia, dan tidak hanya dapat mempengaruhi berlakunya masalah kesihatan mental, tetapi juga kesihatan fizikal. Ini dapat dianggap mempengaruhi banyak aspek kehidupan sehari-hari, dan membentuk persepsi terhadap peristiwa yang berbeza.

Tetapi malang, nampaknya kebahagiaan lebih merupakan faktor susunan genetik. Semasa mengkaji tahap kebahagiaan kembar, kembar identik yang dibesarkan di rumah yang berbeza lebih serupa antara satu sama lain dengan kembar saudara yang dibesarkan di rumah yang sama. Penemuan ini menunjukkan bahawa kebahagiaan lebih merupakan cara bahawa ciri dan perangai bawaan mempengaruhi persekitaran, dan bukannya persekitaran mempengaruhi perangai.

  • Anti penuaan
  • Meningkatkan kualiti tidur
  • Memperbaiki ketegangan kulit
  • Meningkatkan tenaga
  • Membina semula dan memulihkan sel-sel lama
Beli sekarang

Kesejahteraan subjektif didapati menjadi faktor pelindung yang sangat penting bagi kesihatan fizikal dan mental. Para penyelidik telah menentukan bahawa, walaupun pada usia, merokok, dan penyakit, seseorang yang bahagia hanya separuh kemungkinannya mati pada usia dini atau menjadi kurang upaya, seperti mereka yang tidak berpuas hati. Oleh kerana itu, memahami kesejahteraan subjektif telah menjadi usaha yang sangat dicari dalam beberapa dekad yang lalu. Sambungan