Home Sakit Sifilis: Apa yang perlu diketahui mengenai bakteria merbahaya ini

Sifilis: Apa yang perlu diketahui mengenai bakteria merbahaya ini

0
Sifilis: Apa yang perlu diketahui mengenai bakteria merbahaya ini

Elemen risiko

T. pallidum merebak dari satu orang ke orang lain semasa hubungan seksual, mengakibatkan perkembangan sifilis.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Semasa mengandung atau semasa kelahiran, penyakit ini boleh merebak dari ibu kepada janin dan kemudian kepada bayi baru lahir. Sifilis kongenital adalah nama yang diberikan kepada jenis ini.

Sentuhan yang dikongsi dengan barangan seperti tombol pintu, kutleri dan tempat duduk tandas tidak boleh merebakkan sifilis.

Seseorang yang melakukan aktiviti seksual berisiko mendapat sifilis. Mereka yang paling berisiko ialah:

  • mereka yang melakukan aktiviti seksual terlarang
  • pasangan seks lelaki sama jenis
  • individu dengan HIV
  • seseorang yang mempunyai ramai pasangan seksual

Risiko jangkitan HIV juga meningkat oleh kudis sifilis.

Bolehkah ia disembuhkan?

Sifilis dan STI lain boleh disembuhkan dengan rawatan segera, oleh itu sesiapa yang mengesyaki mereka mungkin menghidapnya harus berjumpa doktor secepat mungkin.

Memandangkan keadaan ini akhirnya boleh memberi kesan yang mengancam nyawa, rawatan awal dengan penisilin adalah penting.

Pada peringkat akhir, sifilis masih boleh dirawat. Tetapi kadangkala rawatan penisilin yang lebih panjang diperlukan.

Rawatan tidak boleh membalikkan kerosakan saraf atau organ yang berkembang pada peringkat akhir sifilis. Walau bagaimanapun, rawatan boleh menghentikan kemudaratan tambahan dengan menyingkirkan bakteria dari badan seseorang.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Rawatan

Rawatan sifilis boleh menjadi berkesan, terutamanya pada peringkat awal.

Pendekatan untuk rawatan bergantung pada tanda-tanda dan berapa lama pesakit telah menjadi tuan rumah kepada kuman. Walau bagaimanapun, pesakit sifilis sering menerima suntikan intramuskular penisilin G benzatin semasa peringkat primer, menengah atau tertier.

Sehingga tiga minggu, suntikan mingguan selalunya diperlukan untuk sifilis terpendam dan tertier lewat.

Selama dua minggu, penisilin intravena (IV) diperlukan untuk merawat neurosifilis untuk membasmi bakteria dari sistem saraf pusat.

Setelah jangkitan dirawat, tidak akan ada lagi bahaya fizikal dan tingkah laku seksual yang selamat boleh disambung semula. Rawatan, bagaimanapun, tidak dapat membaiki sebarang kemudaratan yang telah dilakukan.

Pada peringkat awal, mereka yang alah kepada penisilin kadang-kadang boleh mengambil ubat alternatif. Walau bagaimanapun, sesiapa yang mempunyai alahan akan melalui penyahpekaan penisilin untuk membolehkan terapi selamat semasa kehamilan dan dalam fasa tertier.

Bayi baru lahir yang dijangkiti sifilis harus menerima terapi antibiotik selepas bersalin.

Pada hari pertama rawatan, gejala termasuk menggigil, demam, loya, sakit pedih, dan sakit kepala adalah mungkin. Tanda-tanda ini dirujuk oleh doktor sebagai tindak balas Jarisch-Herxheimer. Ia tidak bermakna seseorang harus berhenti menerima rawatan.

Bilakah hubungan seks boleh dilakukan?

Pesakit sifilis mesti menahan diri daripada melakukan aktiviti seksual sehingga mereka menyelesaikan semua rawatan yang ditetapkan dan menjalani ujian darah yang menunjukkan penyakit itu telah reda.

Ujian darah mungkin tidak mendedahkan bahawa sifilis telah menurun ke tahap yang selamat selama beberapa bulan. Tahap yang cukup rendah membayangkan penjagaan yang berkesan.

Pencegahan

Berikut adalah beberapa langkah pencegahan untuk mengurangkan risiko sifilis:

  • menjauhi hubungan seks bebas
  • mengekalkan monogami bersama untuk masa yang lama dengan pasangan yang bebas sifilis
  • menggunakan kondom, walaupun kondom hanya menghalang kudis daripada berkembang di kawasan faraj dan bukan di tempat lain di badan.
  • menggunakan persegi plastik atau empangan gigi semasa seks oral
  • tidak meminjamkan alat mainan seks
  • mengelakkan bahan seperti alkohol dan dadah yang boleh mengakibatkan tingkah laku seksual yang berisiko

Pendedahan masa lalu seseorang kepada sifilis tidak menjamin bahawa mereka akan kebal terhadapnya pada masa hadapan. Ia masih mungkin bagi seseorang untuk mendapat sifilis apabila mereka telah berjaya menyelesaikan terapi.

Kesimpulan

Jangkitan bakteria yang dipanggil sifilis boleh disebarkan melalui hubungan seks. Biasanya, ia kelihatan seperti kudis yang berubah warna. Walau bagaimanapun, sesetengah orang mungkin pergi bertahun-tahun tanpa menunjukkan sebarang tanda.

Sifilis boleh maju melalui peringkat primer, sekunder, terpendam dan tertier tanpa rawatan. Kerosakan organ dan kesan serius lain dari sifilis lanjut adalah mungkin.

Sifilis wanita hamil boleh menular ke janin. Nyawa bayi mungkin dalam bahaya jika mereka menghidap sifilis kongenital.

Penisilin adalah jenis rawatan yang paling biasa untuk sifilis. Jangkitan boleh sembuh dengan rawatan yang betul. Bahagian pertama