Home Senaman Kasut berlari: Apakah antara kasut lari yang terbaik untuk wanita?

Kasut berlari: Apakah antara kasut lari yang terbaik untuk wanita?

0
Kasut berlari: Apakah antara kasut lari yang terbaik untuk wanita?

Kasut berlari untuk wanita

Kasut berlari sering menjadi item penting dalam pakaian kecergasan seseorang. Kasut yang sesuai boleh memberikan sokongan dan juga membantu dalam pencegahan kecederaan. Kasut untuk berlari wanita dibuat berbeza sedikit daripada lelaki oleh pengeluar, dan terdapat pelbagai perkara yang perlu difikirkan semasa membelinya.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Bergantung pada struktur kaki seseorang dan bentuk senaman pilihan, jenis kasut larian yang optimum akan berbeza. Apabila mencipta kasut untuk berlari, pengeluar mengambil kira keperluan unik wanita. Ini termasuk kaedah yang biasa dijalankan wanita dan bentuk kaki.

Dalam siaran ini, kami membincangkan perkara yang perlu dicari dalam kasut larian wanita dan mengesyorkan beberapa item yang mungkin menarik minat pembaca.

kasut berlari

Tiada keperluan untuk menggunakan “lelaki” atau “wanita” dalam artikel ini; kami berbuat demikian untuk mematuhi cara perniagaan menjual barangan mereka. Seseorang harus memilih item yang sesuai, kelihatan dan mempunyai ciri yang paling berguna kepada mereka.

Kaki kaum lelaki dan perempuan adalah berbeza

Terdapat banyak kasut larian uniseks yang mungkin sesuai untuk lelaki dan wanita kerana kaki setiap orang mempunyai struktur yang sama. Walau bagaimanapun, pengilang biasanya mengambil kira beberapa variasi struktur mengikut jantina kelahiran.

Satu kajian 2019 yang menganalisis 1.2 juta kaki menyimpulkan bahawa kaki wanita biasanya lebih sempit dan mempunyai bahagian bawah kaki yang lebih rendah daripada kaki lelaki. Akibatnya, kasut yang dijual oleh peruncit kepada wanita biasanya akan mempunyai bentuk keseluruhan yang lebih langsing.

Kasut larian wanita selalunya menampilkan tapak tengah yang lebih ringan daripada kasut lelaki. Menurut kajian 2019 yang berbeza, wanita biasanya mempunyai kurang jisim tulang dan otot berbanding lelaki. Bersama-sama, ini sering mengakibatkan penurunan berat badan, yang membolehkan tapak tengah yang lebih ringan dan lembut dalam kasut kerana ia hanya perlu menyerap jumlah impak yang lebih kecil.

Kasut uniseks mungkin lebih selesa untuk wanita yang kakinya secara semula jadi lebih lebar atau lebih besar dan yang mereka idamkan.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Adakah larian mereka berbeza bagi kaum wanita?

Secara umum, wanita lebih terdedah daripada lelaki untuk mengalami kecederaan yang berkaitan dengan berlari. Ini, menurut pakar, adalah hasil daripada variasi anatomi. Sebagai contoh, wanita selalunya mempunyai pinggul yang lebih besar daripada lelaki, yang boleh menyebabkan salah jajaran semasa berlari dan meningkatkan tekanan pada pinggul, lutut dan buku lali.

Gaya berjalan menggambarkan gaya berjalan seseorang. Pronasi, atau kaki memusing ke dalam untuk mengedarkan hentakan semasa mendarat, boleh mengakibatkan gaya berjalan yang tidak teratur apabila bahagian badan dijajar dengan tidak betul. Pronasi berlebihan boleh meningkat dengan ketidakstabilan pinggul.

Kaki bergolek ke dalam selepas mendarat di bahagian luar tumit dalam pronasi berlebihan. Kaki rata atau gerbang rendah dikaitkan dengan risiko yang lebih tinggi untuk membangunkannya. Ia juga mungkin untuk underpronate, atau supinate, dalam hal ini bahagian luar tumit menyentuh tanah pada sudut yang lebih besar dengan sedikit atau tiada guling ke dalam. Seseorang yang mempunyai lengkungan tinggi cenderung kurang bergolek ke dalam.

Ini boleh diambil kira oleh pembuat kasut apabila mencipta tapak kasut lari dengan menambah sokongan yang lebih besar.

Bagaimana untuk memilih sepasang kasut lari

Persatuan Perubatan Podiatrik Amerika menyatakan bahawa kasut lari yang betul haruslah menyerap kejutan dan sesuai dengan jenis gerbang kaki pemakai. Untuk mengelakkan kecederaan, ia juga merupakan idea yang baik untuk mengemas kini kasut larian anda dengan kerap.

Menurut kajian dari 2020, ciri-ciri seperti jisim kasut, kebolehnafasan bahan dan kekerasan adalah semua faktor penting dalam penciptaan kasut larian. Ciri-ciri lain yang mungkin penting termasuk:

  • Kusyen: Kusyen mengurangkan hentakan pada kaki dengan memberikan rintangan hentaman. Dalam kasut yang direka untuk dipakai pada permukaan yang sangat keras, seperti kasut larian jalan raya, kusyen amat popular. Dalam sesetengah keadaan, fungsi ini boleh membantu mengelakkan kerosakan.
  • Sokongan di tapak tengah: Kasut dengan sokongan tapak tengah yang besar boleh membantu kejutan kusyen. Kesan boleh dikurangkan dengan tapak tengah dengan lebih banyak memberi.
  • Sokongan tumit: Sokongan pada tumit menyediakan penyerapan hentakan yang mengurangkan kesan sepanjang langkah, terutamanya apabila tumit mula-mula menyentuh tanah.
  • Penurunan tumit ke kaki: Pengukuran ini menerangkan sejauh mana ketinggian tumit dan kaki berbeza antara satu sama lain. Kasut biasanya mempunyai penurunan 8 hingga 12 milimeter (mm), walaupun ini mungkin berubah berdasarkan keutamaan pemakai.

Apa yang tidak boleh dilakukan

Apabila mencari kasut lari, terdapat kualiti khusus yang perlu dielakkan. Beberapa petunjuk umum ialah:

  • Elakkan memakai kasut yang tidak sesuai dengan betul: Untuk menjamin kesesuaian yang betul, pembeli harus mengukur panjang, lebar dan kedalaman kaki mereka. Kecederaan lebih berkemungkinan jika kasut terlalu ketat atau terlalu longgar.
  • Mengelakkan kasut untuk pelbagai jenis gaya berjalan: Adalah penting untuk mengetahui sama ada seseorang melakukan pronasi, supinasi atau berlari secara neutral kerana ini secara langsung mempengaruhi jenis kasut yang mereka perlukan.
  • Elakkan daripada memakai kasut yang direka bentuk untuk kegunaan lain: Adalah penting untuk memikirkan tentang kegunaan kasut yang dimaksudkan. Kasut khusus berlari tidak mungkin menawarkan sokongan yang diperlukan. Kasut kusyen tinggi juga mungkin sesuai untuk larian jalan raya tetapi mungkin tidak berfungsi dengan baik di trek.

kasut lari

Sambungan

1
2
Previous article Sifilis: Apa yang perlu diketahui mengenai bakteria merbahaya ini
Next article 5 sebab mengapa gula merbahaya
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.