Home Kanser Lapan penyebab sakit puting

Lapan penyebab sakit puting

0
Lapan penyebab sakit puting

7. Sakit puting semasa kehamilan

Kesakitan puting susu juga biasa semasa mengandung atau menyusu. Payudara mungkin menjadi lebih besar dan berasa sakit. Puting-putus dan isola mungkin menjadi gelap dan sakit, dan benjolan kecil mungkin muncul di sekitar puting.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Sokongan bras yang baik boleh membantu mengurangkan geseran dan meredakan kesakitan. Sesetengah wanita hamil mendapati ia berguna untuk memakai bra tidur yang menyokong semalaman. Breast tidur juga berguna untuk mengurangkan puting dan sakit payudara selepas bayi dilahirkan.

Pembungkusan gel sejuk, juga boleh menenangkan puting meradang atau menyakitkan yang disebabkan oleh penyusuan susu ibu.

8. Penyusuan susu ibu

Ibu-ibu yang menyusukan bayi mungkin mengalami kesakitan puting kerana teknik pelekap bayi.

Penyebab utama kesakitan pada puting susu adalah susuan ibu, terutamanya disebabkan oleh teknik penyusuan yang tidak betul. Ini kerap berlaku apabila bayi tidak mengunci dengan baik. Jika bayi tidak mengambil payudara dengan cukup dalam, puting susu akan menggesel gusi dan langit-langit keras mereka. Bayi perlu menutup ruang antara payudara dengan puting susu yang berada di bahagian belakang tekak.

Penggunaan pam susu juga boleh menyebabkan kesakitan pada puting susu. Ini boleh disebabkan oleh penggunaan pam susu yang terlalu kuat atau penggunaan perisai puting yang tidak sesuai dengan betul. Mengatur pam susu agar lebih selesa dan menggunakan perisai puting yang sesuai boleh membantu mengurangkan ketidakselesaan.

Bayi yang mulai tumbuh gigi adalah satu lagi faktor yang boleh menyebabkan kesakitan pada puting susu, kerana mereka mungkin mengubah cara mereka mengunci dan mungkin menggigit puting susu. Wanita yang menyusukan bayi dapat mencuba menggalakkan bayi agar mengambil lebih banyak payudara ke dalam mulut mereka untuk mengelakkan gigitan yang menyakitkan.

Apabila bayi menekan puting susu terlalu keras antara gusi dan langit-langit mulut mereka, ia boleh mengganggu aliran darah ke puting susu. Keadaan ini dikenali sebagai vasospasm, yang sangat menyakitkan dan boleh menyebabkan puting susu bertukar warna menjadi putih, kemudian merah, dan kemudian ungu dengan cepat.

Rawatan

Kesakitan pada puting yang disebabkan oleh geseran boleh dielakkan dengan memakai bra sukan yang sesuai, fabrik sintetik yang licin, atau menggunakan produk pelindung seperti pengawal ruam dan perisai puting. Beberapa krim atau salap juga dapat membantu mengurangkan geseran.

Bagi ibu yang menyusukan bayi, sangat disarankan untuk mendapatkan penilaian dan bimbingan dari seorang penasihat laktasi untuk membantu bayi mengembangkan pola makan yang baik. Keperluan ini sering termasuk dalam pelan insurans kesihatan.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Kesakitan pada puting susu yang disebabkan oleh perubahan hormon semasa haid atau kehamilan biasanya boleh diatasi dengan ubat pereda kesakitan seperti ibuprofen (Advil) atau acetaminophen (Tylenol).

Rawatan kanser payudara biasanya melibatkan pembedahan, radioterapi, dan kemoterapi. Untuk kes penyakit Paget yang lebih kecil, rawatan melibatkan pengangkatan puting dan terapi radiasi pada payudara yang terkena. Beberapa kes mungkin memerlukan pengangkatan seluruh tisu payudara.

Bila perlu berjumpa doktor

Dalam kebanyakan kes, kesakitan pada putingnya adalah mudah dan akan membersihkan apabila penyebabnya dirawat. Sesiapa yang mengalami gejala berterusan perlu berjumpa doktor mereka di hospital untuk membincangkan diagnosis dan rawatan yang betul. Bahagian pertama

1
2
Previous article Gua sha: Apa yang anda perlu ketahui
Next article Tahap Parkinson: Tanda dan gejala
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.