Home Kanser Lapan penyebab sakit puting

Lapan penyebab sakit puting

0
Lapan penyebab sakit puting

Sakit puting

Terdapat banyak sebab kesakitan pada puting susu, termasuk beberapa yang mudah seperti alergi terhadap pencuci pakaian atau pemilihan coli yang tidak sesuai. Kesakitan pada puting susu juga merupakan perkara biasa yang dialami oleh wanita semasa menstruasi, ketika hamil, atau semasa proses penyusuan. Walau bagaimanapun, terdapat juga sebab-sebab kesakitan puting yang lebih serius seperti jangkitan dan kanser. Oleh itu, penting untuk mendapatkan diagnosis dan rawatan yang betul daripada seorang doktor.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Tanda-tanda kesakitan pada puting susu berbeza-beza dari individu ke individu. Sesetengah mungkin mengalami rasa sakit dan kepekaan pada puting susu, manakala yang lain mungkin merasa kesakitan yang tajam atau gatal-gatal.

Punca

Dalam artikel ini, kita melihat beberapa kemungkinan penyebab sakit puting:

1. Geseran


Tetek boleh menjadi sakit kerana gesekan terhadap pakaian, terutamanya semasa aktiviti sukan.

Gangguan adalah salah satu penyebab umum bagi kesakitan pada puting susu. Kesakitan ini mungkin berlaku disebabkan oleh gesekan yang berlaku apabila puting susu menggesel dengan baju atau bra yang tidak sesuai, terutamanya semasa melakukan aktiviti sukan seperti berjalan, berselancar, atau bermain bola keranjang.

Geselan pada puting susu sering kali boleh mengakibatkan rasa kesakitan yang terasa dan menyengat. Selain itu, kulit di sekitar puting juga boleh menjadi kering atau rosak akibat daripada gesekan berterusan.

Tempoh latihan yang lebih lama juga bermaksud tempoh masa gesekan yang lebih lama. Individu yang sensitif terhadap gesekan ini boleh mengambil tindakan berjaga-jaga, seperti menggunakan pita pembedahan pada puting susu semasa menjalani latihan sukan.

2. Jangkitan

Payudara yang mengalami kecederaan akibat geseran, reaksi alergi, atau retakan dan pendarahan mungkin berisiko tinggi terkena jangkitan. Proses laktasi dan penyusuan bayi juga boleh meningkatkan risiko jangkitan.

Jangkitan yis pada puting susu adalah kemungkinan, di mana ia disebabkan oleh kulat Candida albicans. Ini boleh berlaku apabila tisu sekitar puting susu mengalami kerosakan, penggunaan antibiotik baru-baru ini, atau jika seseorang mempunyai sejarah jangkitan kulat.

Jangkitan yis, yang juga dikenali sebagai sariawan pada puting susu, sering kali ditandai dengan rasa sakit yang terbakar dan berangin yang tidak hilang dengan mengurangkan geseran. Puting susu mungkin menjadi kemerah jambu terang, dan areola juga boleh menjadi merah atau pecah.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Ramai ibu yang menyusukan bayi melaporkan bahawa sariawan ini dirasakan sebagai sakit yang tajam dan pedih yang muncul segera selepas penyusuan. Tanda-tanda jangkitan ini juga mungkin diperhatikan pada bayi mereka.

Mastitis juga boleh berlaku semasa kehamilan jika susu terperangkap dalam salah satu saluran susu. Bakteria boleh berkembang dalam saluran ini dan menyebabkan jangkitan. Jenis jangkitan ini biasanya mengakibatkan pembengkakan, kemerahan, dan rasa sakit pada payudara dan puting susu.

Mastitis perlu dirawat dengan antibiotik. Jika ia tidak dirawat, abses boleh terbentuk. Sesiapa yang mengalami gejala berikut serta sakit puting dan payu dara akan melihat seorang doktor:

  • demam atau menggigil
  • payudara berasa hangat menyentuh
  • kulit merah pada payudara dan puting
  • pembengkakan payudara yang tidak teratur

3. Alergi atau dermatitis atopik


Perapi fabrik dan bahan pencuci pakaian boleh memburukkan keadaan kulit yang sedia ada.

Kesakitan dan rasa gatal yang disertai dengan kulit yang berkeringat, berkerak, atau terasa panas mungkin merupakan tanda reaksi alergi atau dermatitis atopik (eksim).

Terdapat pelbagai produk rumah tangga yang boleh menyebabkan kerengsaan pada puting atau memperburukkan keadaan kulit yang sedia ada, seperti dermatitis atopik. Antara produk-produk ini termasuk:

  • losyen badan
  • detergen dobi
  • sabun
  • krim pencukur
  • pelembut fabrik
  • minyak wangi
  • kain

Tanda-tanda reaksi alergik lain termasuk kulit merah atau patah di sekitar puting susu dan isola, dan kegatalan berterusan. Dalam sesetengah kes, ruam mungkin berlaku.

Krim anti-radang topikal boleh merawat kes-kes kecil, tetapi seseorang itu harus bercakap dengan doktor jika ruam atau kemerahan meningkat, merebak, dan tidak bertindak balas terhadap rawatan di kaunter.

4. Hubungan seksual

Aktiviti seksual boleh menjadi punca kesakitan puting. Gangguan badan atau aktiviti seksual yang melibatkan puting boleh menyebabkan kesakitan. Kesakitan ini biasanya sementara dan sering dirawat dengan hanya memberi masa puting untuk sembuh.

Menggunakan pelembap atau pengawal puting boleh membantu mengekalkan geseran dengan minima dan mencegah gejala menjadi lebih teruk.

5. Perubahan hormon

Perubahan hormon normal dalam kitaran bulanan wanita juga boleh mencetuskan sakit puting dan payudara. Gejala-gejala ini biasanya dirasakan pada hari-hari sebelum haid bermula, apabila peningkatan tahap estrogen dan progesteron menarik lebih banyak cairan ke payudara dan menyebabkan mereka merasa bengkak.

Kesakitan yang dikaitkan dengan perubahan hormon biasanya hilang apabila tempoh bermula. Sekiranya kesakitan ini berlanjutan selama lebih daripada beberapa hari, seorang wanita mungkin mahu bercakap dengan doktornya.

6. Penyakit Kanser dan Paget

Sesetengah kesakitan puting dan gejala lain boleh menjadi tanda masalah seperti kanser, walaupun tumor tidak biasanya menyebabkan rasa sakit. Kesakitan puting yang disebabkan oleh kanser selalunya hanya mempengaruhi satu payudara dan puting.

Penyakit paget adalah jenis kanser jarang yang melibatkan puting susu yang biasanya berlaku di samping tumor pada payudara yang sama. Orang dengan penyakit Paget dan kanser payudara mungkin mengalami gejala lain, termasuk:

  • puting yang terbalik atau terbalik
  • pelepasan kekuningan atau berdarah dari puting susu
  • gatal-gatal atau sensasi kesemutan
  • kulit kemerah-merahan, bersisik, berkerak, atau bersisik di sekeliling puting susu dan isola

Penyakit paget dan kanser payudara didiagnosis dengan memeriksa sel-sel yang terjejas. Walaupun penyakit Paget jarang berlaku, sesiapa yang tidak pasti tentang gejala mereka harus berjumpa doktor. Sambungan

1
2
Previous article Gua sha: Apa yang anda perlu ketahui
Next article Tahap Parkinson: Tanda dan gejala
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.