Home Kanser Bagaimana menghalang satu protein boleh membantu merawat kanser pankreas

Bagaimana menghalang satu protein boleh membantu merawat kanser pankreas

0
Bagaimana menghalang satu protein boleh membantu merawat kanser pankreas

Kanser pankreas

Satu kajian baru mensasarkan enzim yang menjadikan sel-sel kanser pankreas lebih agresif dengan membuang beberapa gen yang berada didalamnya boleh menyebabkan penyakit maut ini kurang tahan terhadap rawatan.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Bolehkah penemuan kajian baru ini membantu dalam memerangi kanser pankreas?

Inilah kesimpulan penyelidikan baru dari Genentech, sebuah syarikat bioteknologi di San Francisco Selatan, CA, yang baru-baru ini dilaporkan dalam Journal of Biology Cell.

Kajian ini memberi tumpuan kepada aspek biologi sel yang menjadi kepentingan utama dalam penyelidikan kanser: “peralihan epitelium-ke-mesenchymal,” sejenis perubahan identiti yang dialami oleh sel-sel kanser ketika penyakit berlangsung.

Kebanyakan kanser bermula di dalam sel epitel, iaitu sejenis tisu yang terdiri daripada kepingan padat yang mana sel-sel tidak bergerak dan melekat teguh di antara satu sama lain.

Walau bagaimanapun, apabila kanser berlaku, sel-sel tumor epitel menjadi lebih seperti sel mesenchymal, yang tidak dilekatkan antara satu sama lain dan boleh berpindah, serta menyerang tisu-tisu lain dan membentuk tumor sekunder di sana.

Spektrum epithelial-mesenchymal

Satu lagi ciri penting sel tumor mesenchymal ialah – tidak seperti persamaan epitel mereka – mereka lebih tahan terhadap ubat kanser dari hospital. Di samping itu, mereka mempunyai ciri-ciri sel stem yang membolehkan mereka memperbaharui, membezakan, dan memacu pertumbuhan tumor.

Penyelidik kadang-kadang merujuk kepada proses ini sebagai pergerakan di sepanjang spektrum epithelial-mesenchymal: apabila kanser berlangsung, sel-sel kanser bergerak lebih jauh dari hujung epitelium dan ke arah akhir mesenchymal.

Menggunakan sel-sel makmal, Ira Mellman – naib presiden Genentech dari imunologi kanser – dan yang lain dari anak syarikat Roche menemui cara untuk menolak sel kanser mesenchymal pankreas kembali ke arah epitelium spektrum “pada tahap molekul dan fungsional.”

“Pengambilalihan ciri-ciri epitel ini,” jelas pengarang pertama Manuel Viotti, “mencukupi untuk mengurangkan pencerobohan dan motilitas sel dan meningkatkan kepekaan kepada gemcitabine dan 5-fluorouracil, dua kemoterapi yang paling biasa digunakan dalam adenocarcinoma duktal pankreas manusia.”

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Kanser pankreas kebal terhadap dadah

Kanser pankreas bermula di selsel pankreas, organ yang terletak di belakang perut dan penting untuk pencernaan dan mengawal gula darah. Ia adalah salah satu daripada 10 penyakit kanser yang paling biasa di kalangan lelaki dan wanita.

Walaupun ia hanya mencakupi 3 peratus daripada semua jenis kanser di Amerika Syarikat, sekitar 7 peratus daripada kematian akibat kanser disebabkan oleh kanser pankreas.

Anggaran untuk Amerika Syarikat mencadangkan bahawa sekitar 53,670 pesakit akan didiagnosis dengan kanser pankreas pada 2017, dan kira-kira 43,090 pesakit akan mati disebabkannya.

Kerana peringkat awal selalunya tidak diketahui, kebanyakan kes kanser pankreas tidak dikesan sehingga penyakitnya tersebar. Ini menjadikannya lebih sukar untuk merawatnya dan meninggalkan pesakit dengan peluang yang jauh lebih rendah berbanding dengan beberapa jenis barah yang lain.

Para penyelidik menyedari bahawa rawatan sedia ada untuk kanser pankreas sebahagian besarnya tidak berkesan sebaiknya ia maju, kerana “rintangan ubat yang diperolehi, serta kurang responsif terhadap imunoterapi.”

Pengawal selia epigenetik

Idea “menyebarkan” kanser pankreas dengan agen yang menggerakkan sel-sel kanser untuk bergerak lebih jauh dari hujung mesenchymal spektrum epithelial-mesenchymal dan lebih ke arah epitelium tidak baru.

Banyak protein individu yang membantu mengawal pergerakan sepanjang spektrum telah dikenalpasti. Tetapi usaha untuk menyasarkan mereka dalam pesakit kanser untuk membuat sel-sel tumor mesenchymal mereka bergerak ke arah akhir epitelium spektrum telah bertemu dengan sedikit kejayaan.

Para penyelidik mula menyedari bahawa menolak tumor mesenchymal sel sepanjang spektrum ke arah epitelium adalah tugas yang besar yang memerlukan organisasi banyak perubahan ekspresi gen secara besar-besaran – seperti orkestra yang memainkan banyak nota pada masa yang sama.

Pengawal selia epigenetik adalah protein yang dapat mengkoordinasikan proses kompleks ini. Mereka mengawal maklumat mengenai jumlah maklumat genetik yang besar dalam DNA sel boleh diakses oleh jentera sel.

Untuk dimuatkan dalam ruang nukleus sel kecil, DNA dikemas rapat dengan protein yang dipanggil histon ke dalam struktur yang dipanggil chromatin. Pengawal selia epigenetik mengawal akses kepada DNA dengan mengubah secara kimia sama ada DNA atau histones struktur kromatin.

SUV420H2 menunjukkan harapan

Untuk kajian mereka, pasukan Genentech menayangkan 300 pengawal epigenetik yang diketahui untuk melihat mana mereka boleh mengawal pergerakan sepanjang spektrum epithelial-mesenchymal.

Yang terbukti paling berkesan adalah “protein yang mengubahsuai histone yang dipanggil SUV420H2.” Ia menyebabkan sel-sel pankreas mesenchymal yang tumbuh makmal untuk mendapatkan semula banyak sifat sel epitelium.

Dalam eksperimen lain, mereka menunjukkan bahawa sel-sel kanser pankreas dengan tahap rendah SUV420H2 mempunyai tahap ekspresi gen spesifik epitelium daripada gen mesenchymal khusus.

Sebaliknya, apabila mereka meningkatkan tahap SUV420H2 dalam sel seperti epitelium, pasukan mendapati bahawa mereka menjadi lebih mesenchymal.

Akhirnya, menggunakan sampel tisu dari individu dengan adenocarcinoma pankreas, mereka mendapati bahawa SUV420H2 rendah pada tisu pankreas yang sihat, sedikit lebih tinggi pada tisu pada peringkat awal kanser, dan lebih tinggi dalam tisu tumor di mana kanser telah mencapai peringkat invasif maju dan di mana sel-sel telah kehilangan banyak sifat epitel mereka.

Para penyelidik mendapati bahawa SUV420H2 dan enzim lain yang mengubah histone tidak sukar untuk menghalang dadah, tetapi mereka menunjukkan bahawa lebih banyak kerja diperlukan sebelum kita boleh mengatakan sama ada atau tidak membuat sel tumor mesenchymal lebih seperti sel epitelium sebenarnya akan memberi manfaat kepada pesakit kanser.

Sekiranya demikian, maka menggunakan ubat-ubatan yang mensasarkan SUV420H2 untuk menggalakkan keadaan epitelium dapat membantu mengurangkan rintangan dan membuat kemoterapi konvensional lebih berkesan dalam memerangi kanser pankreas.

Kanser pankreatik primer dengan ejen epithelial-inducing mungkin bukan sahaja mengurangkan pencerobohan, metastasis, dan mengehadkan tingkah laku sel stem, tetapi juga dapat meningkatkan tindak balas terhadap ubat-ubatan kanser yang sedia ada.”

Ira Mellman