Home Kekal Sihat Apa yang menyebabkan cirit-birit selepas makan dan rawatan

Apa yang menyebabkan cirit-birit selepas makan dan rawatan

0
Apa yang menyebabkan cirit-birit selepas makan dan rawatan

Bila perlu berjumpa doktor

Pesakit yang menderita cirit-birit dirumah melebihi 48 jam adalah dinasihatkan untuk berjumpa dengan doktor sebelum ianya bertambah buruk.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Seseorang yang mempunyai cirit-birit di samping tanda-tanda berikut perlu dilihat dengan segera:

  • tanda-tanda dehidrasi, seperti mulut kering , kekejangan, dahaga, air kencing berwarna gelap, pening, tidak kencing, atau kekeliruan
  • tanda-tanda pendarahan, seperti cirit-birit berdarah atau hitam, atau najis yang mengandungi darah atau lendir
  • suhu tinggi
  • sakit perut teruk

Mana-mana gejala ini mungkin bermakna pergi ke jabatan kecemasan, terutama jika terdapat tanda-tanda pendarahan akut selepas pejabat doktor ditutup.

Seorang doktor akan mengambil sejarah yang teliti, melakukan ujian fizikal, dan boleh memerintahkan ujian diagnostik tambahan. Apabila penyebab cirit-birit ditemui, rawatan yang sesuai boleh bermula.

 Rawatan

Minum banyak cecair dan berehat boleh membantu cirit-birit untuk lulus lebih cepat, dan boleh mengurangkan gejala.

Rawatan cirit-birit, sama ada akut atau kronik, bergantung kepada sebabnya.

Jika jangkitan adalah salah, ubat boleh membantu. Kadang-kadang rehat, cecair, dan masa adalah semua yang diperlukan.

Jika cirit-birit disebabkan oleh makanan atau bahan tertentu, seperti laktosa atau gluten, adalah penting untuk mengelakkan pencetus pada masa akan datang.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Cirit-birit kronik yang disebabkan oleh IBD atau IBS mungkin memerlukan penggunaan ubat untuk mengawal sistem imun atau tindak balas keradangan.

Pencegahan

Bukan semua jenis cirit-birit boleh dicegah. Kebersihan tangan dan mengelakkan makanan yang menyinggung perasaan boleh pergi jauh ke arah mencegah beberapa sebab diare.

Dua bentuk cirit-birit boleh dicegah.

Rotavirus adalah virus yang menyebabkan cirit-birit pada anak-anak kecil. Kebanyakan bayi diberi vaksin terhadap virus semasa bayi.

Hanya makan makanan yang dimasak dengan baik atau minum air yang disucikan semasa perjalanan dapat mencegah cirit-birit pengembara, yang berpunca daripada pendedahan kepada air atau makanan yang tercemar. Penyakit ini juga sangat mudah menjangkiti semasa musim banjir.

 Kesimpulan

Dalam kebanyakan kes, cirit-birit akut akan segera dibersihkan apabila penyebabnya dikenal pasti dan dirawat.

Walaupun cirit-birit kronik mungkin mempunyai sebab perubatan yang lebih jelas, seperti IBD, prospek masih bagus.

Dengan beberapa perubahan gaya hidup dan ubat, jika perlu, cirit-birit kronik dapat dikawal dan dirawat. Bahagian pertama

1
2
Previous article Pendarahan telinga: Punca dan rawatan
Next article Tekanan darah tinggi: Bolehkah diet menggantikan ubat?
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.