Home Kekal Sihat Apa yang menyebabkan rasa manis di dalam mulut?

Apa yang menyebabkan rasa manis di dalam mulut?

0
Apa yang menyebabkan rasa manis di dalam mulut?

Ubat-ubatan

Beberapa ubat juga boleh disalahkan untuk rasa manis di dalam mulut. Ubat kemoterapi sering mengubah deria rasa seseorang.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Ini adalah kesan sampingan kecil ubat-ubatan yang digunakan untuk penyakit serius, tetapi doktor akan tetap ingin memeriksa dan memastikan bahawa ia adalah ubat-ubatan yang menyebabkan gejala itu.

Sekiranya rasa manis mempengaruhi diet seseorang atau kualiti hidup, doktor mungkin dapat menetapkan cara alternatif.

Kanser paru-paru

Kanser paru-paru adalah penyebab yang luar biasa dari rasa manis di dalam mulut, tetapi ia tidak boleh diabaikan. Jarang sekali, tumor di dalam paru-paru atau saluran pernafasan dapat meningkatkan tahap hormon seseorang dan mempengaruhi rasa mereka.

 Penyelesaian

Imbasan MRI boleh digunakan untuk memeriksa kanser atau tanda-tanda pertumbuhan.

Sesetengah penyebab rasa manis mempengaruhi sistem pernafasan dan penciuman secara langsung, sementara yang lain menjejaskan hormon atau sistem saraf.

Doktor biasanya akan melakukan ujian fizikal selain daripada ujian diagnostik. Mereka juga akan meminta seseorang tentang sejarah perubatan mereka atau apa-apa ubat yang mereka ambil.

Ujian yang mungkin termasuk:

  • ujian darah untuk memeriksa jangkitan bakteria atau virus, tahap hormon, dan tahap gula darah
  • Pemeriksaan CT atau MRI untuk memeriksa tanda-tanda pertumbuhan dan kanser
  • imbasan otak untuk memeriksa kerosakan saraf dan menguji tindak balas saraf
  • endoskopi untuk memeriksa tanda-tanda gangguan pencernaan

Sebaik sahaja punca rasa yang luar biasa itu ditentukan, doktor akan membantu mangsa itu mencari pelan rawatan untuk memastikan gejala mereka di periksa.

Rawatan akan berbeza-beza bergantung kepada punca. Sebagai contoh, seseorang yang menghidap diabetes mungkin mendapat bantuan dengan terapi insulin, senaman, dan diet yang sihat, tetapi seseorang yang mempunyai jangkitan pernafasan memerlukan antibiotik. Individu disarankan supaya lebih baik berbincang kes itu dengan doktor.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Kesimpulan

Mengalami rasa manis yang tidak dapat dijelaskan di mulut hanya sekali tidak biasanya menjadi kebimbangan. Walau bagaimanapun, jika rasa manis sering berlaku atau untuk jangka masa yang panjang, adalah idea yang baik untuk berjumpa doktor.

Diagnosis yang betul adalah cara terbaik untuk merawat keadaan asas lebih awal dan mengelakkan komplikasi serius. Bahagian pertama

1
2
Previous article Apa yang menyebabkan kesakitan pada abdomen bawah kiri?
Next article Kuku hitam: Punca dan rawatan
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.