Home Kekal Sihat Histamin meningkatkan memori jangka panjang

Histamin meningkatkan memori jangka panjang

0
Histamin meningkatkan memori jangka panjang

Histamin

Mengikut kajian baru yang menarik, mengambil ubat yang meningkatkan paras histamin di otak dapat meningkatkan prestasi dalam ujian memori jangka panjang.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Sel jaring diisi dengan granul histamin
Granul histamine dalam sel mast.

Histamine menjalankan beberapa peranan dalam badan.

Mungkin yang paling terkenal dengan peranannya dalam sistem imun, histamin juga membantu mengawal fungsi usus dan bertindak sebagai neurotransmitter.

Terima kasih kepada peranan mereka dalam tindak balas alahan, ubat-ubatan yang mengurangkan paras histamin – antihistamin – adalah perkara biasa.

Ubat yang meningkatkan tahap histamin kurang biasa, tetapi doktor di hospital kadang-kadang menetapkan mereka untuk merawat pening.

Walau bagaimanapun, menurut kajian terkini, ubat-ubatan yang meningkatkan histamin mungkin menjadi lebih besar.

Histamin dan ingatan

Sejak beberapa dekad kebelakangan ini, para penyelidik telah menunjukkan hubungan yang menarik antara kenaikan histamin dan peningkatan ingatan. Walau bagaimanapun, pada masa ini, mereka tidak memahami sepenuhnya interaksi itu.

Penyelidik berharap bahawa dengan mempelajari interaksi antara keduanya, mereka mungkin melihat cara yang inovatif untuk merawat individu-individu dengan kenangan terjejas, seperti demensia.

Satu kajian baru yang dibentangkan untuk membongkar lapisan lain fenomena ini. Para saintis mahu memahami bagaimana histamine memberi impak jangka panjang.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Pasukan itu diketuai oleh Prof Yuji Ikegaya dan Hiroshi Nomura, Ph.D., dari University of Tokyo di Jepun. Minggu ini, jurnal Biologi Psikiatri menerbitkan hasil kajian.

Untuk menyiasat, mereka merekrut 38 lelaki dan perempuan, semuanya di pertengahan 20-an. Para penyelidik meminta peserta untuk menghafal imej objek setiap hari, seperti jam tangan dan cermin mata.

Beberapa hari kemudian, mereka menguji peserta. Para penyelidik menunjukkan kepada mereka beberapa imej asal bercampur dengan beberapa yang tidak pernah dilihat sebelumnya. Para penyelidik meminta para peserta mengenal pasti mana gambar yang mereka lihat pada sesi awal.

Kemudian, 7-9 hari kemudian, para penyelidik menguji semula peserta. Walau bagaimanapun, kali ini, sebelum perbicaraan, peserta mengambil sama ada plasebo atau ubat yang meningkatkan tahap histamin di dalam otak.

Memori didorong tetapi bukan untuk semua

Seperti yang dijangkakan, histamin mempunyai kesan positif terhadap beberapa skor ujian ingatan peserta. Bagi individu yang mempunyai kenangan yang lebih miskin, rangsangan histamin membantu mereka mengenali lebih banyak imej daripada yang mereka lakukan pada pusingan pertama ujian.

Ia juga perlu diperhatikan bahawa histamine hanya meningkatkan memori jangka panjang – ia tidak meningkatkan kebolehan kognitif yang lain.

Satu penemuan dari kajian ini amat menarik. Para penyelidik menunjukkan kepada para peserta imej tertentu. Bagaimanapun, beberapa hari kemudian, mereka gagal mengingat melihat imej itu. Kemudian, sekitar 1 minggu kemudian, selepas rawatan histamin, mereka dapat ingat bahawa mereka telah melihat imej itu.

Kepada mana-mana pelajar yang berfikir tentang menggunakan ubat ini sebagai bantuan kajian, saya harus memberi amaran kepada mereka untuk terlebih dahulu melindungi kesihatan mereka, dan kedua untuk menyedari bahawa kami tidak menguji sama ada ubat ini membantu sesiapa yang belajar atau menghafal perkara baru.”

Pengarang, Prof. Yuji Ikegaya

Walau bagaimanapun, tidak semua individu melihat peningkatan. Mereka yang telah melakukan yang terbaik dalam ujian ingatan pra-ubat menyaksikan penurunan dalam prestasi selepas rawatan histamin.

Dan, bagi semua peserta, sama ada penilai tinggi atau rendah, imej yang paling mudah diingat dalam ujian pra-ubat menjadi lebih sukar untuk dikenang selepas meningkatkan tahap histamin.

Para penyelidik percaya bahawa percanggahan mengejutkan ini mungkin melibatkan sesuatu yang dipanggil resonans stokastik.

Resonans stokastik

Jika isyarat terlalu lemah untuk sensor untuk mengesan, resonans stokastik dapat membantu meningkatkannya. Ia berfungsi dengan menambah bunyi putih pada isyarat. Kekerapan isyarat asal bergema dengan bunyi putih, mengangkatnya di atas baki kebisingan yang lain, menjadikannya lebih mudah untuk mengesan.

Prof. Ikegaya dan rakan-rakannya percaya bahawa memori berfungsi dalam dua cara; pertama, ia adalah sistem “digital” – ya atau tidak – mungkin ingat memori, atau tidak.

Pada masa yang sama, otak boleh menyimpan maklumat sebagai kecerunan – saraf tidak meletup sehingga tahap aktiviti mencapai ambang tertentu. Sebelum mencapai ambang ini, kita tidak boleh ingat, tetapi sebaiknya tahap melebihi amaun ambang, kita boleh.

Para saintis berfikir bahawa histamin mungkin mendorong kecerunan melepasi titik yang mencetuskan neuron tersebut. Dengan cara ini, memori laten – memori yang disimpan yang tidak dapat kami akses – dapat diakses.

Sebaliknya, jika memori sudah berada di atas kecerunan, menambah histamin tambahan menghasilkan bunyi yang terlalu banyak, dan aktiviti saraf tambahan menghalang memori ingat.

Menambah memori tikus

Di bahagian lain percubaan mereka, penyelidik mengkaji tikus. Sekiranya tetikus mempunyai dua mainan – yang sudah biasa dan yang baru – mereka lebih suka bermain dengan yang baru. Walau bagaimanapun, selepas 3 hari, tikus lupa yang terbaru dan memberi mainan perhatian yang sama.

Mengetahui ini, para penyelidik merawat tikus dengan 1 daripada 2 ubat penstabilan histamine: thioperamide atau betahistine.

Selepas rawatan, daripada melupakan mainan baru dalam masa 3 hari, mereka teringat mereka selama 28 hari. Kesan di ingatan tidak berlangsung selama-lamanya, walaupun – pada hari 29, mereka sekali lagi merawat semua mainan sebagai baru.

Apabila mereka melihat ke otak tikus, mereka melihat bahawa paras histamin sangat tinggi di kawasan yang dikenali sebagai korteks perirhinal.

Kawasan otak ini terlibat dalam memproses maklumat deria, persepsi, dan penting untuk ingatan.

Walaupun jalan penyelidikan ini agak baru, para saintis berharap dapat memberikan implikasi yang lebih luas. Memahami bagaimana pengertian pengaruh histamin mungkin membantu rawatan reka bentuk untuk Alzheimer dan jenis demensia yang lain.

Previous article Kutu dan kelemumur – bagaimana untuk membezakannya
Next article Makanan apa yang membantu membakar lemak?
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.