Home Mata Katarak dan pembedahan mata serta punca penyakit

Katarak dan pembedahan mata serta punca penyakit

0
Katarak dan pembedahan mata serta punca penyakit

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Risiko dan komplikasi

Pembedahan katarak adalah prosedur pesakit luar yang menggunakan anestesia tempatan. Oleh itu, pakar-pakar biasanya mempertimbangkan prosedur supaya selamat.

Walau bagaimanapun, seperti prosedur perubatan, terdapat risiko komplikasi. Sebelum seseorang memutuskan untuk menjalani pembedahan katarak, mereka harus berbincang dengan doktor tentang sebarang komplikasi yang mungkin berlaku.

Beberapa komplikasi yang biasa termasuk:

  • bengkak kornea dan mata
  • pendarahan dalam kehilangan mata
  • pengumpulan cecair di retina
  • dislokasi atau pergerakan kanta implan

Pesakit harus sedar bahawa keadaan perubatan tertentu boleh meningkatkan risiko komplikasi dari pembedahan katarak.

Sebagai contoh, seseorang yang mengalami degenerasi makula yang berkaitan dengan usia (AMD) berisiko tinggi untuk mengembangkan kebutaan berikutan pembedahan katarak. Pesakit yang mempunyai AMD harus membincangkan kemungkinan risiko dan manfaat dengan doktor mereka, sebelum memutuskan sama ada meneruskan pembedahan.

Juga, masalah mata asas tertentu, seperti kerosakan pada retina, mungkin menjadi jelas selepas pembedahan.

Selaput mata

seorang pesakit dengan hiperkalemia bercakap dengan doktor di pejabat
Jika seseorang mengalami komplikasi selepas pembedahan katarak, mereka harus bercakap dengan doktor mereka.

Dengan mengandaikan tiada komplikasi berkembang, seseorang boleh menjangkakan mempunyai penglihatan yang lebih jelas berikutan pembedahan katarak. Walau bagaimanapun, jika seseorang mendapati apa-apa kesan sampingan atau komplikasi, mereka harus membiarkan doktor mengetahui dengan secepat mungkin.

Sesetengah orang mungkin mengalami katarak sekunder. Apabila ini berlaku, membran lensa yang tidak dibuang oleh pakar bedah semasa prosedur mula berulang. Menurut Persatuan Optometrik Amerika , sehingga 50% orang yang menjalani pembedahan katarak boleh mengembangkan keadaan ini.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Katarak sekunder boleh dirawat. Lazimnya, seorang doktor akan menggunakan rawatan laser beam untuk membuat pembukaan di kawasan yang mendung.

Kesimpulan

Pembedahan katarak adalah prosedur pesakit luar biasa. Ia adalah satu-satunya rawatan untuk mengeluarkan katarak.

Walau bagaimanapun, tidak semua pesakit katarak memerlukan pembedahan untuk membuangnya. Sesetengah orang mungkin tidak akan kehilangan fungsi penglihatan mereka. Orang lain mungkin dapat membetulkan masalah penglihatan mereka dengan cermin mata.

Seseorang yang sedang mempertimbangkan pembedahan katarak harus berbincang dengan doktor atau ahli optik mengenai kemungkinan risiko dan komplikasi yang terlibat. Bahagian pertama

1
2
Previous article Punca tekanan darah tinggi dan nadi rendah
Next article Kaki gatal dan apa yang menyebabkannya?
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.