Home Sakit Apraxia dan tanda kerosakan otak individu

Apraxia dan tanda kerosakan otak individu

0
Apraxia dan tanda kerosakan otak individu

Apraxia

Apraxia adalah kesan penyakit neurologi. Ini membuatkan seseorang tidak dapat melakukan pergerakan dan gerakan setiap hari.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Sebagai contoh, seseorang yang mempunyai apraxia mungkin tidak dapat mengikat tali kasut mereka atau mengenakan butang ke atas baju. Pesakit dengan apraxia mendapati ia agak mencabar untuk bercakap dan menyatakan diri mereka melalui ucapan.

Dalam artikel ini, ketahui lebih lanjut mengenai sebab dan gejala apraxia, serta pilihan rawatan.

seorang lelaki kanan kelihatan pensif kerana dia mempunyai apraxia
Trauma kepala, strok, dan demensia boleh menyebabkan penyebab apraxia.
Apraxia berlaku apabila kawasan hemisfera tertentu di dalam otak tidak berfungsi dengan baik.

Disfungsi ini mungkin berlaku jika luka di otak membentuk seluruh laluan saraf yang menyimpan ingatan pergerakan yang dipelajari. Seseorang yang mempunyai apraxia mungkin tidak dapat mengakses maklumat ini.

Apraxia boleh berlaku akibat kecederaan kepala atau penyakit yang mempengaruhi otak, seperti:

Apraxia adalah lebih biasa pada orang dewasa yang lebih berusia disebabkan oleh kejadian penyakit neurologi yang lebih tinggi, seperti strok dan demensia, di kalangan penduduk ini. Jika seseorang mempunyai apraxia kerana bengkak dari strok, ia mungkin bertambah baik dalam masa beberapa minggu.

Apraxia juga boleh menjadi penyakit genetik. Sekiranya bayi mempunyai apraxia ketika dilahirkan, mungkin disebabkan masalah yang melibatkan sistem saraf pusat.

Gejala utama apraxia adalah ketidakupayaan untuk melakukan gerakan mudah, walaupun seseorang yang mempunyai apraxia menggunakan sepenuhnya badan mereka dan memahami arahan untuk bergerak.

Seseorang dengan apraxia mungkin sukar untuk mengawal atau menyelaraskan pergerakan secara sukarela. Pesakit ini juga mungkin mengalami kerosakan otak yang menyebabkan aphasia, kemerosotan bahasa yang mengurangkan keupayaan untuk memahami atau menggunakan kata-kata pertuturan dengan betul.

Jenis apraxia yang berlainan mempengaruhi tubuh dengan cara yang sedikit berbeza:

Apraxia likat-kinetik

Pesakit yang mempunyai apraxia anggota kinetik tidak dapat menggunakan jari, lengan, atau kaki untuk membuat pergerakan yang tepat dan diselaraskan. Walaupun pesakit yang mempunyai apraxia anggota kinetik boleh memahami cara menggunakan alat, seperti pemutar skru, dan mungkin menggunakannya pada masa lalu, mereka kini tidak dapat menjalankan pergerakan yang sama.

Ideomotor apraxia

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Pesakit yang mempunyai ideomotor apraxia tidak dapat mengikuti perintah lisan untuk meniru pergerakan orang lain atau mengikuti cadangan untuk pergerakan.

Apraxia konseptual

Bentuk apraxia ini serupa dengan apraxia ideomotor. Pesakit yang mempunyai apraxia konseptual juga tidak dapat melaksanakan tugas yang melibatkan lebih daripada satu langkah.

Apraxia idea

Pesakit dengan apraxia ideasional tidak dapat merancang pergerakan tertentu. Mereka mungkin sukar untuk mengikuti urutan pergerakan, seperti berpakaian atau mandi.

Apraxia Buccofacial

Pesakit dengan apraxia buccofacial, atau apraxia mulut muka, tidak dapat membuat pergerakan dengan muka dan bibir pada arahan.

Apraxia pembinaan

Pesakit yang mempunyai apraxia pembinaan tidak dapat menyalin, melukis, atau membina gambarajah asas atau angka.

Oculomotor apraxia

Oculomotor apraxia memberi kesan kepada mata. Seseorang dengan jenis apraxia ini mempunyai kesukaran untuk membuat pergerakan mata pada arahan.

Apraxia lisan

Pesakit dengan apraxia lisan mendapati ia agak sukar untuk membuat pergerakan yang diperlukan untuk ucapan. Mereka mungkin mempunyai masalah menghasilkan suara dan pemahaman irama ucapan.

Seseorang yang mempunyai aphasia mungkin sukar untuk menulis dan memahami ayat-ayat.
Gejala apraxia boleh sama dengan dua keadaan lain yang disebut aphasia dan dyspraxia.

Aphasia biasanya disebabkan oleh kerosakan pada bahagian otak yang dikenali sebagai korteks serebrum. Bahagian spesifik korteks serebrum yang dipanggil kawasan Broca dan kawasan Wernicke bertanggungjawab untuk memahami dan menghasilkan bahasa.

Pesakit dengan aphasia mungkin mengalami kesukaran:

  • mencari perkataan yang tepat untuk menyatakan diri mereka
  • membaca dan menulis ayat
  • memahami kata-kata dan tatabahasa

Dyspraxia adalah bentuk apraxia ringan yang kadang-kadang merujuk kepada gangguan penyelarasan pembangunan. Ia mengurangkan keupayaan seseorang untuk melakukan beberapa gerakan fizikal, dan ia juga boleh mempengaruhi ucapan.

Seseorang yang mengalami dyspraxia mungkin mempunyai gejala berikut:

  • kesukaran dengan keseimbangan
  • kekecewaan
  • masalah penglihatan
  • kesukaran emosi atau tingkah laku
  • masalah dengan kemahiran sosial
  • kesukaran membaca, menulis, dan bercakap
  • masalah ingatan

Untuk mendiagnosis apraxia, seorang doktor di hospital akan melihat sejarah perubatan penuh seseorang dan mempertimbangkan semua gejala mereka untuk mengenal pasti punca-punca asas. Mereka juga mungkin ingin menyingkirkan keadaan yang serupa, seperti kelemahan engine, aphasia, atau dyspraxia.

Seorang doktor boleh menjalankan pelbagai ujian untuk menilai:

  • komunikasi lisan dan nonverbal
  • bagaimana pesakit mengambil bahagian dan berfungsi dalam aktiviti tertentu
  • koordinasi
  • kebolehan mendengar

Ujian mungkin termasuk ujian fizikal untuk mengukur kemahiran penyelarasan electric motor dan ujian bahasa untuk memeriksa kebolehan untuk memahami arahan.

Jika seseorang mempunyai apraxia kerana keadaan kesihatan yang menjadi punca, mereka akan menerima rawatan untuk keadaan yang menyebabkan apraxia.

Terapi fizikal dan pekerjaan boleh membantu memperbaiki gejala. Terapi ini mungkin termasuk:

  • membina bunyi melalui pengulangan dan mengamalkan pergerakan yang disertakan
  • bekerja pada irama ucapan menggunakan metronom atau klik jari
  • belajar menggunakan pen dan kertas atau komputer untuk menyatakan diri mereka

Sesi satu sama satu yang kerap dengan ahli terapi pertuturan dapat membantu pesakit meningkatkan gejala apraxia ucapan. Teknik termasuk:

  • belajar bagaimana untuk menggerakkan otot mulut untuk membuat bunyi tertentu
  • pembelajaran bahasa isyarat, bagi mereka yang mengalami kesukaran dengan ucapan
  • menggunakan semua deria untuk membantu ucapan, contohnya, mendengar bunyi yang dirakam dan menggunakan cermin untuk melihat bagaimana mulut membuat bunyi
Terapi pertuturan boleh membantu memperbaiki kehidupan pesakit yang hidup dengan apraxia.
Kanak-kanak atau orang dewasa dengan apraxia perlu menguruskan gangguan sepanjang hayat mereka.

Plan pendidikan khas dan terapi fizikal, ucapan, dan pekerjaan boleh membantu orang belajar untuk hidup lebih mudah dengan apraxia.

Orang yang mempunyai bentuk apraxia yang teruk mungkin tidak dapat hidup secara sendiri dan berdikari serta mungkin memerlukan bantuan dari orang lain untuk melaksanakan tugas seharian.

Tinjauan untuk pesakit dengan apraxia akan berbeza-beza bergantung kepada keadaan masing-masing. Sekiranya seseorang mempunyai apraxia akibat stroke atau gangguan neurologi yang lain, rawatan untuk keadaan ini boleh membantu mengurangkan atau menyelesaikan gejala apraxia.

Menurut Institut Gangguan Neurologi dan Strok Kebangsaan, gejala apraxia seseorang akan menjadi lebih baik dari semasa ke semasa, sementara yang lain mungkin mengalami peningkatan pemulihan yang lebih rendah. Sesetengah orang terus bertambah baik selama beberapa tahun atau bahkan beberapa dekad.

Dengan sokongan yang tepat daripada orang yang disayangi, sekolah, atau rakan sekerja, orang dengan apraxia juga boleh belajar untuk menguruskan keadaan mereka.