Home Kanser Apa yang perlu diketahui mengenai kanser paru-paru

Apa yang perlu diketahui mengenai kanser paru-paru

0
Apa yang perlu diketahui mengenai kanser paru-paru

Rawatan

Rawatan untuk kanser paru-paru bergantung kepada lokasi dan tahapnya, serta kesihatan keseluruhan individu.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Pembedahan dan radiasi adalah pendekatan yang paling biasa untuk merawat kanser paru-paru, tetapi rawatan lain boleh didapati. Sebagai contoh, doktor sering merawat kanser paru-paru sel kecil dengan kemoterapi.

Rawatan yang mungkin termasuk:

Pembedahan: Seorang doktor mungkin beroperasi untuk membuang tisu paru-paru dan tisu kanser di kawasan sekitarnya di mana kanser mungkin tersebar. Ini kadang-kadang melibatkan mengeluarkan lobus atau segmen besar paru-paru dalam prosedur yang dipanggil lobektomi.

Dalam kes-kes yang teruk, pakar bedah boleh mengeluarkan paru-paru secara keseluruhannya. Seseorang boleh hidup tanpa paru-paru, tetapi berada dalam keadaan baik sebelum menjalani pembedahan membantu meningkatkan hasil selepas pemindahan paru-paru.

Kemoterapi: Rawatan ini menggunakan ubat untuk menyusut atau membasmi sel-sel kanser. Ubat-ubatan ini menyasarkan sel membahagikan pesat, yang menjadikannya sesuai untuk merawat kanser.

Rawatan kemoterapi mempunyai kesan yang lebih besar terhadap kanser yang merebak ke bahagian tubuh yang berlainan dan memerlukan serangan seluruh tubuh.

Walau bagaimanapun, kemoterapi adalah campur tangan yang kuat dan boleh memberi kesan sampingan termasuk mual dan kehilangan berat badan yang melampau.

Terapi radiasi: Pendekatan ini menggunakan sinar bertenaga tinggi untuk membunuh sel kanser. Doktor juga boleh menggunakan radiasi untuk mengecilkan tumor sebelum membuangnya melalui pembedahan.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Terapi sinaran terutama berguna pada kanser yang berlaku di satu lokasi dan tidak menyebar.

Terapi disasarkan: Ini adalah penggunaan ubat-ubatan tertentu yang secara khusus mensasarkan perilaku tertentu dalam sel-sel kanser. Contohnya termasuk ubat-ubatan yang menghentikan sel-sel kanser daripada merebak.

Rawatan kanser paru-paru sering melibatkan kolaborasi pakar perubatan dalam banyak bidang. Pakar-pakar ini mungkin termasuk:

  • pakar bedah
  • onkologi radiasi
  • pakar dalam rawatan paru-paru yang dipanggil pulmonologists
  • terapi paru-paru

Kesimpulan

Merokok adalah punca utama kanser paru-paru, dan berhenti adalah cara terbaik untuk mengurangkan risiko.

Barah paru-paru adalah penyebab kematian kanser, menurut American Cancer Society. Dianggarkan 154,050 orang dijangka mati akibat kanser paru-paru pada tahun 2018.

Penyakit ini membawa risiko kematian yang lebih tinggi daripada gabungan kanser payudara, kolon, dan prostat. Ia juga boleh dicegah dengan tidak merokok. Kanser paru lebih boleh dirawat jika didiagnosis pada peringkat awal.

Prognosis dan tinjauan untuk kanser paru-paru bergantung kepada jenis kanser dan penyebarannya. Orang harus berbincang dengan doktor mereka yang boleh memberikan prognosis yang lebih tepat, dengan mengambil kira keseluruhan kesihatan individu dan tahap kanser mereka.

Bawa pulang

Barah paru-paru adalah penyakit yang serius dan berpotensi membawa maut yang memberi kesan kepada keupayaan seseorang untuk bernafas.

Walau bagaimanapun, pemeriksaan diagnostik awal individu yang berisiko tinggi untuk kanser paru-paru boleh membantu mereka menerima rawatan di peringkat awal dan lebih terapi. Saiz dan penyebaran kanser menentukan pandangan orang.

Pilihan rawatan termasuk pembedahan untuk menghapuskan bahagian atau semua paru-paru, kemoterapi, dan terapi radiasi, serta terapi dadah yang disasarkan.

Jika seseorang mempunyai kebimbangan bahawa mereka mungkin berisiko untuk kanser paru-paru, mereka harus berbincang dengan doktor mereka.

Soalan:

Apakah cara terbaik untuk mencegah kanser paru-paru?

Jawapan:

Cara terbaik untuk mencegah kanser paru-paru adalah dengan berhenti merokok jika anda seorang perokok.

Adithya Cattamanchi, MD Jawapan mewakili pendapat ahli perubatan kami. Semua kandungan adalah maklumat yang ketat dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan.

Kanser paru-paru boleh mengancam nyawa, tetapi doktor juga boleh merawatnya jika mereka dapat mengesannya lebih awal. Pemeriksaan paru-paru mungkin dilakukan dalam kategori spesifik, berisiko tinggi, tetapi cara terbaik untuk mengelakkan penyakit yang serius dan berpotensi mematikan ini bukanlah untuk merokok. Bahagian pertama