Home Kekal Sihat Cendawan boleh membantu anda melawan penuaan

Cendawan boleh membantu anda melawan penuaan

0
Cendawan boleh membantu anda melawan penuaan

Satu kajian baru yang diterbitkan dalam jurnal Food Chemistry menunjukkan bahawa cendawan tertentu mengandungi dua antioksidan yang dianggap meningkatkan kesihatan dan menghindari penuaan.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Cendawan Porcini (ditunjukkan di sini) adalah sumber terkaya dua antioksidan utama.

Cendawan membantu melawan penuaan

Penyelidikan baru ini diketuai oleh Robert Beelman, profesor emeritus sains makanan dan pengarah Pusat Pengajian Negeri Pennsylvania State for Plant and Mushroom Products for Health di State College. Michael D. Kalaras, pembantu pascadoktoral dalam sains makanan, adalah pengarang pertama kertas itu.

Para penyelidik sudah sedar bahawa cendawan adalah “sumber tertinggi” antioksidan yang dipanggil ergothioneine, tetapi sedikit diketahui tentang glutathione, satu lagi antioksidan utama.

Selain itu, tahap antioksidan berbeza-beza mengikut spesies cendawan yang berlainan, jadi para penyelidik ingin tahu spesies mana yang paling banyak dari dua bahan kimia tersebut.

Penemuan baru adalah penting dalam konteks teori penuaan radikal bebas yang dipanggil. Seperti yang dijelaskan oleh Prof. Beelman, “[Teori] telah lama wujud [dan ia] mengatakan apabila kita mengoksidakan makanan kita untuk menghasilkan tenaga ada beberapa radikal bebas yang dihasilkan yang merupakan produk sampingan dari tindakan itu agak toksik. ”

“Tubuh mempunyai mekanisme untuk mengawal kebanyakan mereka,” katanya sambil berkata, “termasuk ergothioneine dan glutathione, tetapi akhirnya cukup mengakibatkan kerosakan, yang telah dikaitkan dengan banyak penyakit penuaan, seperti kanser , penyakit jantung koronari, dan Alzheimer. ”

Walau bagaimanapun, perlu dinyatakan bahawa teori penuaan radikal bebas adalah kontroversi. Sesetengah kajian tikus telah menunjukkan bahawa dengan membuang radikal bebas dari sel, mereka dapat memanjangkan jangka hayat haiwan.

Bahawa dikatakan, kajian-kajian lain telah gagal menunjukkan bahawa penambahan badan dengan antioksidan dapat melakukan hal yang sama – meskipun peluang hidup tanpa penyakit sampai akhir umur maksimum telah ditunjukkan meningkat dengan antioksidan.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


 Cendawan Porcini kaya dengan antioksidan

Prof. Beelman meringkaskan penemuan penyelidikannya, mengatakan, “Apa yang kami dapati adalah, tanpa ragu, cendawan adalah sumber diet tertinggi dari kedua-dua antioksidan yang diambil bersama, dan beberapa jenis benar-benar penuh dengan kedua-duanya. ”

“Kami mendapati bahawa porcini mempunyai yang tertinggi, setakat mana, kami uji apa-apa,” tambahnya. Para penyelidik menguji 13 spesies.

Lebih spesies cendawan yang lebih biasa, sebaliknya, kurang daripada dua antioksidan. Cendawan butang putih, misalnya, mempunyai kepekatan antioksidan yang rendah, walaupun ia lebih tinggi daripada makanan lain.

Tambahan pula, kajian itu mendapati korelasi antara ergothioneine dan glutathione, kerana cendawan yang mempunyai kepekatan tinggi dalam satu juga mempunyai tahap yang tinggi. Prof. Beelman juga menyatakan bahawa memasak cendawan tidak harus mengubah antioksidan, kerana sebatian itu “stabil sangat panas.”

Dia terus mencadangkan bahawa kajian masa depan sepatutnya meneliti kesan kedua-dua antioksidan pada gangguan neurodegeneratif.

 Beliau berkata, “Ia awal, tetapi anda dapat melihat negara-negara yang mempunyai ergothioneine lebih banyak dalam diet mereka, negara-negara seperti Perancis dan Itali, juga mempunyai penyakit neurodegenerative yang lebih rendah.”

Bagaimanapun, Prof. Beelman menambah, “[P] orang di negara-negara seperti Amerika Syarikat, yang mempunyai jumlah ergothioneine yang rendah dalam diet, mempunyai kemungkinan penyakit yang lebih tinggi seperti penyakit Parkinson dan Alzheimer di hospital.”

“[W] dia hanya hubungan atau penyebab, kita tidak tahu,” katanya. “Tetapi,” katanya, “ia adalah sesuatu yang perlu diperhatikan, terutamanya kerana perbezaan antara negara dengan kadar penyakit neurodegenerative yang rendah adalah kira-kira 3 miligram sehari, iaitu kira-kira lima cendawan butang setiap hari.”

Previous article Adakah terdapat sebarang alternatif untuk Flomax?
Next article Adakah radang paru-paru atau pneumonia menular?
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.