Home Kekal Sihat Apa yang perlu diketahui mengenai kehilangan bulu kening atau rambut alis

Apa yang perlu diketahui mengenai kehilangan bulu kening atau rambut alis

0
Apa yang perlu diketahui mengenai kehilangan bulu kening atau rambut alis

Kehilangan bulu kening

Banyak faktor boleh menyebabkan kehilangan bulu kening, termasuk ketidakseimbangan hormon, diet, dan beberapa keadaan kulit. Menentukan penyebab keguguran rambut alis boleh membantu seseorang mencari rawatan yang terbaik. Kerosakan bulu kening, nama perubatan yang hipotrikosis alis, atau madarosis alis, boleh menyebabkan seseorang melihat rambut menipis atau kehilangan rambut pada alis mereka. Ia boleh menjejaskan kedua-dua golongan lelaki dan perempuan.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Seseorang mungkin perasan kehilangan bulu kening pada satu atau kedua-dua belah bahagian. Gejala lain termasuk kegatalan, kulit kering, dan keguguran rambut atau penipisan rambut di bahagian lain badan.

Biasanya, keguguran rambut alis tidak serius. Dalam artikel ini, kita membincangkan sebab dan rawatan yang berbeza, serta diagnosis.

Punca Bulu Kening Gugur

Bahagian berikut melihat kemungkinan penyebab keguguran rambut alis.

Proses penuaan biasa

Wanita melihat bulu kening atau rambut alisnya di cermin
Proses penuaan atau ketidakseimbangan hormon boleh menyebabkan kehilangan bulu kening.

Apabila orang menjadi lebih berusia, mereka mungkin melihat penipisan rambut atau kehilangan yang menjejaskan kepala, kening, bulu mata, dan tempat lain.

Lama kelamaan, beberapa folikel rambut berhenti menghasilkan rambut, dan batang rambut menjadi lebih halus. Rambut juga mula kehilangan warna, menjadi putih atau kelabu.

Ini jenis rambut rontok adalah bahagian normal yang semakin tua.

Ketidakseimbangan hormon

Ketidakseimbangan hormon tiroid boleh menyebabkan bulu kening gugur. Ini dikaitkan dengan syarat-syarat berikut:

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


  • hipertiroidisme, keadaan di mana badan mencipta terlalu banyak hormon tiroid
  • hipotiroidisme, di mana badan tidak mencukupi hormon tiroid

Kedua-dua jenis ketidakseimbangan tiroid dikaitkan dengan kehilangan bulu kening. Khususnya, dalam hipotiroidisme, seseorang mungkin dapat melihat keguguran rambut di bahagian ketiga alis, yang merupakan bahagian nipis yang menunjuk ke arah telinga.

Gejala lain dari gangguan tiroid termasuk:

  • kulit kering, pucat atau lembap, kulit halus
  • bengkak pada leher ( goiter )
  • rambut kasar, kering, dan rapuh
  • kulit kepala yang kering dan gatal
  • kuku tebal, kering, rapuh

Kerosakan rambut berkaitan dengan tiroid biasanya bersifat sementara, dan rambut harus kembali ke kegembiraan biasa apabila paras tiroid kembali normal.

Doktor di hospital boleh menetapkan ubat untuk mengimbangi paras tiroid.

Keadaan autoimun

Keadaan autoimun berlaku apabila sistem imun secara tersilap menyerang sel-sel badannya sendiri. Sistem imun boleh menyerang sel-sel yang sihat yang menyumbang kepada pertumbuhan rambut. Ini boleh menyebabkan rambut menipis, susut rambut rontok, atau rambut gugur.

Keadaan autoimun yang boleh menyebabkan keguguran rambut termasuk:

  • alopecia areata, keadaan yang menyebabkan susunan rambut gugur di kepala dan bahagian lain badan, yang boleh termasuk kening
  • alopecia fibrosial frontal, suatu bentuk alopecia yang sangat mempengaruhi orang selepas menopaus; kehilangan rambut alis berlaku sebelum kehilangan rambut kepala di sekitar 39% kes
  • discoid lupus erythematosus, keadaan autoimun kronik yang menyebabkan luka, parut, dan kehilangan rambut pada muka dan alis

Keadaan kulit

Kulit yang sihat adalah penting untuk rambut yang sihat. Ini kerana rambut tumbuh secara langsung dari folikel pada kulit.

Keadaan kulit tertentu boleh menyebabkan gatal-gatal, mengelupas ruam kulit. Seseorang mungkin kehilangan bulu kening akibat keradangan kulit, kulit kering, dan menggosok atau merosakkan kawasan sekitar kening.

Keadaan kulit biasa yang boleh menyebabkan ruam gatal dan keguguran rambut alis termasuk:

  • atopic dermatitis
  • psoriasis
  • dermatitis seborrheic

Kekurangan nutrisi

Suplemen zink boleh membantu pertumbuhan semula rambut.

Makanan yang dimakan seseorang mempunyai kesan yang besar terhadap kesihatan kulit dan rambut mereka. Tubuh memerlukan nutrien tertentu untuk menghasilkan rambut yang sihat.

Kekurangan nutrien berikut boleh menyebabkan kehilangan rambut kening:

Kekurangan asid lemak : Menurut satu kajian tinjauan 2017 , kekurangan asid lemak – yang terdapat dalam ikan, kacang, dan biji – dalam badan boleh menyebabkan kehilangan rambut kening.

Kekurangan biotin : Tidak mendapat cukup biotin boleh menyebabkan rambut menipis dan kehilangan rambut badan. Walaupun biotin adalah tambahan pertumbuhan rambut yang popular, terdapat bukti yang terhad untuk menyokong keberkesanannya.

Kekurangan zink : Kekurangan zink boleh mengakibatkan keguguran rambut. Penulis kajian kajian mengatakan bahawa suplemen zink dapat membantu pertumbuhan rambut pada orang yang mengalami kekurangan.

Kesan sampingan ubat

Ubat tertentu menyebabkan keguguran rambut sebagai kesan sampingan yang berpotensi, yang juga boleh menjejaskan kening. Ubat-ubatan tersebut termasuk:

  • acitretin, ubat retinoid yang digunakan oleh orang untuk merawat keadaan kulit seperti psoriasis
  • kemoterapi, rawatan kanser
  • asid valproic, ubat anticonvulsant yang merawat kejang dan gangguan bipolar

Syarat genetik

Walaupun kurang biasa, keadaan genetik tertentu boleh mengakibatkan kehilangan rambut kening. Syarat-syarat termasuk:

  • Dysplasias Ectodermal : Ini adalah sekumpulan keadaan yang mempengaruhi kulit, rambut, kuku dan gigi. Ia juga boleh menyebabkan rambut jarang atau hilang di alis, bulu mata, dan bahagian badan yang lain.
  • Sindrom Netherton : Keadaan ini memberi kesan kepada kulit, rambut, dan sistem imun. Ia boleh menyebabkan rambut rapuh dan mudah patah, atau “rambut buluh.” Keadaan ini cenderung untuk hadir sejak lahir.

Sebab-sebab lain

Sebab-sebab yang kurang biasa untuk keguguran rambut alis termasuk:

  • radiasi
  • amyloidosis
  • sarcoidosis
  • luka bakar kimia
  • trichotillomania, gangguan rambut yang menarik
  • karsinoma sel basal
  • mycosis folliculotropic fungoides
  • karsinoma sel squamous
  • sifilis
  • kusta

Rawatan

Langkah pertama untuk berurusan dengan kehilangan bulu kening adalah untuk berunding dengan doktor untuk mengenal pasti punca kegugurannya. Bahagian berikut membincangkan rawatan biasa untuk keguguran rambut alis.

Bimatoprost topik 0.03%

Dengan kelulusan Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) untuk membantu pertumbuhan semula bulu mata, bimatoprost adalah rawatan topikal yang digunakan oleh orang secara langsung ke bulu mata. Beberapa kajian mendapati bahawa penggunaan bimatoprost sekali sehari boleh membawa hasil yang sangat menjanjikan.

Satu kajian kes menggambarkan seorang wanita yang mencapai ” pertumbuhan alisnya yang sangat baik dan mapan ” selepas menggunakan penyelesaian bimatoprost 0.03% setiap hari.

Kesan sampingan bimatoprost 0.03% boleh termasuk:

  • hubungi dermatitis
  • hiperpigmentasi kulit
  • kulit gatal

Kortikosteroid

Menyapu krim steroid atau salap boleh melambatkan kehilangan rambut. Menurut Yayasan Alopecia Areata Kebangsaan (NAAF), kajian menunjukkan peningkatan pertumbuhan sebanyak 25% semasa menggunakan kortikosteroid topikal yang kuat.

Seseorang juga boleh mendapatkan suntikan kortikosteroid untuk merangsang pertumbuhan rambut. Doktor sering menyuntik suntikan ini untuk membantu merawat alopecia areata. NAAF mengatakan bahawa orang umumnya melihat pertumbuhan rambut dalam tempoh 4 minggu dari rawatan ini.

Minoxidil

Orang sering menggunakan minoxidil dan kortikosteroid bersama untuk merawat alopecia areata.

Apabila seseorang menggunakan penyelesaian minoksidil 5% secara topikal dua kali sehari, ia adalah sangat berkesan. Ia boleh membantu menggabungkan dengan kortikosteroid untuk menghasilkan hasil yang lebih baik.

Transplantasi rambut atau microblading

Pilihan lain ialah pemindahan rambut atau mikroblading. Ini tidak membolehkan pertumbuhan semula rambut, tetapi ia dapat memberikan kening lebih penampilan.

Diagnosis

Doktor boleh mengarahkan ujian darah untuk tahap hormon tiroid T3 dan T4.

Doktor boleh menggunakan pelbagai ujian untuk menentukan mengapa seseorang mengalami keguguran rambut alis.

Mereka akan mula bertanya mengenai gejala, tempoh simptom, dan sejarah keluarga tentang masalah kehilangan rambut. Mereka juga boleh bertanya tentang diet dan faktor tambahan.

Trikoskopi , di mana doktor akan memeriksa rambut alisnya dengan teliti, membantu mendiagnosis alopecia areata dan alopecia fibrosial depan. Bentuk rambut yang tepat dapat membantu seorang doktor menentukan sama ada seseorang mempunyai alopecia. Dalam alopecia fibrosial depan, mungkin terdapat juga patch putih.

Mereka juga boleh menggunakan ujian darah untuk tahap hormon tiroid T3 dan T4, yang akan menunjukkan sebarang ketidakseimbangan hormon yang boleh menyebabkan kehilangan alis.

Bila perlu berjumpa doktor

Orang mungkin ingin melihat doktor jika mereka mendapati kehilangan rambut secara tiba-tiba atau tidak dapat dinyatakan di dalam alis mereka atau di tempat lain di dalam badan.

Mereka boleh mendiagnosis penyebab keguguran rambut, menguji kemungkinan keadaan kesihatan seperti ketidakseimbangan hormon, dan memberikan nasihat tentang rawatan terbaik untuk pertumbuhan semula rambut.

Ringkasan

Terdapat banyak kemungkinan penyebab keguguran rambut kening. Ia mungkin dikaitkan dengan ketidakseimbangan hormon, keadaan kulit, kekurangan nutrisi, atau ubat-ubatan.

Menangani punca keguguran rambut boleh, dalam banyak kes, membenarkan seseorang untuk menyusun semula rambut. Rawatan topikal dan prosedur kosmetik juga boleh membantu memulihkan pertumbuhan rambut.

Previous article 5 pembunuh utama golongan lelaki
Next article Apa yang perlu diketahui mengenai antibiotik dan jangkitan gigi
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.