Home Senaman 5 pembunuh utama golongan lelaki

5 pembunuh utama golongan lelaki

0
5 pembunuh utama golongan lelaki

5 Pembunuh utama golongan lelaki

Para lelaki, kita perlu bercakap! Pilihan gaya hidup semasa anda boleh meningkatkan risiko penyakit kronik dan meletakkan hidup anda dalam bahaya.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Mari kita pelajari lima penyakit paling utama yang menyebabkan kematian awal lelaki, dan bagaimana senaman di gym dan gaya hidup yang sihat dapat membantu mencegahnya!

5. Penyakit Pernafasan Rendah Kronik (CLRD):

Membunuh 4,268 lelaki Australia pada 2017.

Apa itu?

CLRD adalah koleksi keadaan yang menyebabkan kerosakan pada paru-paru dan menyekat aliran udara. Ia terdiri daripada beberapa keadaan termasuk emfisema, penyakit paru-paru obstruktif kronik (COPD) dan bronkitis kronik. Keadaan ini semua memberi kesan kepada sistem pernafasan yang lebih rendah.

Bagaimana Latihan Boleh Membantu

4. Strok:

Membunuh 4,302 lelaki Australia pada 2017.

Apa itu?

Strok berlaku apabila aliran darah ke atau dalam otak terjejas. Ini mengakibatkan kekurangan oksigen dan nutrien ke kawasan otak yang menyebabkan kematian sel di kawasan itu. Terdapat 2 jenis strok, Ischemic and Transient Ischemic Attach (TIA). A TIA adalah penyumbatan sementara yang menyebabkan tiada kerosakan kekal. Walau bagaimanapun, peristiwa Ischemic adalah yang paling biasa dan sama ada penyumbatan di otak (trombosis), penyumbatan yang bergerak ke otak (embolik) atau pecah di otak (hemoragik).

Bagaimana senaman boleh membantu

Banyak faktor gaya hidup boleh meningkatkan risiko strok seseorang seperti; merokok, tekanan darah tinggi, penyakit arteri, diabetes, kolesterol tinggi, obesiti dan kekurangan aktiviti fizikal. Sebagai lelaki juga meningkatkan risiko strok, itulah sebabnya ia sangat penting untuk mengurangkan faktor risiko yang lain.

  • Mana-mana senaman, jika dibandingkan dengan tiada senaman, melindungi terhadap risiko strok
  • Orang tua yang aktif secara fizikal tidak mungkin mempunyai strok
  • Sederhana ke tahap aktiviti fizikal yang tinggi mengurangkan risiko semua strok
  • Latihan menurunkan jumlah faktor risiko anda dengan :
    • Mengurangkan tekanan darah
    • Mengurangkan jumlah kolesterol
    • Menguruskan berat badan

3. Dementia:

Penyebab kematian mendasar untuk 4,870 lelaki Australia.

Apa itu?

Dementia adalah koleksi gejala yang mempengaruhi otak, termasuk keadaan seperti penyakit Alzheimer , penyakit Vaskular, demensia badan Lewy dan penyakit Huntington. Dementia menjejaskan keupayaan seseorang untuk berfikir, bagaimana mereka berkelakuan dan keupayaannya menyelesaikan tugas harian. Rata-rata 3 6 orang sehari mati akibat demensia . Pada tahun 2019 terdapat 447, 115 warga Australia yang hidup dengan demensia.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Bagaimana senaman boleh membantu

Pertubuhan Kesihatan Sedunia baru-baru ini mengeluarkan garis panduan latihan baru untuk membantu pencegahan demensia. Bukti tertumpu untuk membuktikan bahawa semakin aktif anda berada dalam kehidupan, semakin rendah risiko penyakit Alzheimer . Tambahan pula;

  • Senaman aerobik (berjalan, berbasikal, berenang) meningkatkan fungsi kognitif
  • Aktiviti fizikal mengekalkan prestasi dalam ingatan

latihan untuk lelaki

2. Kanser Paru-paru, Trachea & Bronchus:

Membunuh 4,911 lelaki Australia.

Apa itu?

Istilah teknikal: “neoplasma ganas” paru-paru, trakea atau bronkus; yang diterjemahkan kepada tumor kanser yang menjejaskan salah satu organ ini.

Bagaimana senaman boleh membantu

Senaman boleh mengurangkan risiko kanser paru-paru adalah semasa dan bekas perokok.

1. Penyakit Jantung Iskemik:

Memperkenalkan pembunuh terbesar lelaki Aussie – menyebabkan 10,514 kematian pada 2017

Apa itu?

Penyakit jantung iskemik berlaku apabila arteri jantung menjadi tersumbat dan oleh itu penghantaran oksigen ke jantung adalah terhad. Gejala bervariasi dari orang ke orang dan malangnya tanda pertama penyakit jantung iskemik boleh berlaku apabila anda mengalami serangan jantung.

Senaman

Bagaimana senaman boleh membantu

Pilihan gaya hidup yang lemah akan meningkatkan risiko penyakit jantung iskemik. Beraktiviti secara fizikal menurunkan risiko anda mengalami penyakit jantung dengan:

  • Pengurusan Berat Badan – Berat badan berlebihan atau obes adalah faktor risiko penyakit jantung, dan senaman yang teratur membantu anda untuk menjaga berat badan yang sihat.
  • Mengurangkan tekanan anda – senaman dapat membantu mengurangkan dan menguruskan tekanan.

Untuk lebih banyak tips untuk meningkatkan kesihatan jantung anda, lawati laman web Heart Foundation .

Kesimpulan

Jika anda ingin mengurangkan risiko kematian pramatang, membuat beberapa perubahan gaya hidup mudah boleh membantu!

  • Kurangkan berat badan berlebihan melalui membuat pilihan makanan yang sihat
  • Berhenti merokok
  • Elakkan duduk terlalu lama – bangun, berjalan & menghulurkan setiap 1 hingga 2 jam
  • Latihan – Bertujuan untuk memenuhi garis panduan Aktiviti Fizikal Australia untuk kumpulan umur anda. Jika anda hidup dengan penyakit atau penyakit kronik, Ahli Fisiologi Latihan yang Bertauliah boleh membantu anda untuk bersenam dengan selamat dan membuat program yang disesuaikan dengan keperluan khusus anda.