Home Kekal Sihat Adakah lemak di perut tanda-tanda kepada kencing manis?

Adakah lemak di perut tanda-tanda kepada kencing manis?

0
Adakah lemak di perut tanda-tanda kepada kencing manis?

Tanda Kencing Manis & Diabetes

Adalah diketahui bahawa berlebihan berat badan atau obesiti menyebabkan kesihatan yang buruk, tetapi mungkin kurang diketahui bahawa lemak di perut adalah jenis yang paling berbahaya. Sehingga sekarang, para penyelidik tidak yakin dengan mekanisme yang bertanggungjawab untuk perkara ini – tetapi sekarang, mereka mendedahkan bagaimana enzim yang dihasilkan oleh hati kita menimbulkan risiko diabetes.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Keradangan dalam lemak di sekitar perut adalah sangat berbahaya, dan penyelidikan baru mendedahkan mengapa.

Apabila ia datang kepada kesan berbahaya yang berlebihan lemak, cara ia diedarkan ke seluruh badan adalah kunci.

Berita Perubatan Hari ini baru-baru ini melaporkan mengenai kajian yang menunjukkan bahawa lemak di perut sangat terikat kepada diabetes jenis 2 dan penyakit jantung.

Kami juga meneliti kajian-kajian yang menunjukkan bahawa wanita, khususnya, boleh mengalami peningkatan risiko kardiometabolik jika mereka mempunyai nisbah pinggang yang lebih besar.

Kajian tambahan mendapati bahawa lemak perut atau buncit amat berbahaya apabila meradang. Kajian yang lebih lama telah menunjukkan bahawa keradangan tempatan dalam tisu adipose membawa keabnormalan kardiometabolik seperti rintangan insulin.

Tetapi mekanisme yang tepat yang bertanggungjawab untuk hubungan ini antara keradangan tisu adiposa dan gangguan kardiometabolik masih agak tidak jelas – sebagai contoh, para penyelidik telah tertanya-tanya sama ada keradangan itu “sebab atau akibat rintangan insulin.”

Sekarang, para penyelidik di Pusat Perubatan Irving Columbia University di New York City, NY, membantu menumpahkan beberapa masalah yang sangat diperlukan dalam isu ini; mereka mendedahkan bahawa hati menyumbang kepada keradangan ini.

Pasukan ini diketuai oleh Dr. Ira Tabas – yang merupakan Profesor Perubatan Richard J. Stock di Columbia University Vagelos College of Physicians and Surgeons – dan penemuannya telah diterbitkan dalam jurnal Nature .

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


 Peranan utama perencat DPP4 dalam diabetes

Dr. Tabas dan rakan-rakannya menggunakan tikus gemuk untuk menguji sama ada menyekat enzim yang dipanggil DPP4 akan menurunkan keradangan di lemak perut mereka.

Para penyelidik memberi tumpuan kepada DPP4 kerana manusia yang telah menghidap kencing manis adalah perencat DPP4 untuk membantu mereka menguruskan gejala mereka. Perencat DPP4 berfungsi dengan menghalang enzim daripada berinteraksi dengan hormon yang meningkatkan insulin.

Dalam kajian ini, DPP4 tidak merendahkan perut abdomen pada tikus. Dr. Tabas menerangkan penemuan ini, menunjukkan bahawa mereka mungkin akan menurunkan perbezaan antara bagaimana perencat DPP4 berfungsi dalam usus berbanding dengan cara mereka bekerja di hati.

“Perencat DPP4 menurunkan gula darah dengan menghalang DPP4 dalam usus. Tetapi kami mempunyai bukti bahawa perencat DPP4 dalam usus juga akan meningkatkan keradangan dalam lemak,” katanya. “Itu membatalkan kesan anti-radang yang mungkin ada pada dadah apabila mereka mencapai sel-sel radang, yang dipanggil makrofag, di dalam lemak.”

“Dari kajian kami,” tambah Dr Tabas, “kami tahu bahawa DPP4 berinteraksi dengan molekul pada sel-sel ini untuk meningkatkan keradangan. Jika kita dapat menghalang interaksi itu, kita mungkin dapat menghentikan enzim daripada menyebabkan keradangan dan ketahanan insulin.”

Oleh itu, penyelidik mensasarkan DPP4 dalam sel-sel hati dan bukan usus. Ini mengurangkan keradangan adipose dan merendahkan ketahanan insulin.

Inhibitor DPP4 juga menurunkan gula darah.

 Menuju ujian klinikal manusia

Seperti yang dilaporkan oleh Dr. Tabas, “Menghalang DPP4 khususnya dalam sel-sel hati menyerang ketahanan insulin – masalah utama diabetes jenis 2 – sekurang-kurangnya dalam model pramatik kita.”

Penyelidik menerangkan apa yang dijangkakan untuk penemuan rawatan diabetes jenis 2 masa depan. Dr. Tabas berkata, “Jika kita boleh membangunkan cara untuk menyasarkan hati DPP4 pada pesakit, ini mungkin cara baru yang kuat untuk mengubati diabetes tahap 2 yang obesiti di hospital.”

Dr. Ahmed A. Hasan, seorang pegawai perubatan dan pengarah program dalam Cawangan Penyakit Atherothrombosis & Koronari Arteri National Heart, Paru dan Institut Darah, turut mengulas mengenai penemuan tersebut.

Beliau berkata, “Kajian ini mendedahkan sasaran baru yang berpotensi untuk rawatan penyakit kencing manis jenis 2 dan penyakit kardiometabolik.”

Penemuan ini mungkin membuka jalan untuk percubaan klinikal masa depan untuk menguji sama ada pendekatan rawatan baru berdasarkan sasaran ini dapat meningkatkan ketahanan insulin pada pesakit diabetes. Lebih banyak penyelidikan diperlukan.”

Dr. Ahmed A. Hasan