Home Kekal Sihat Mengapa najis anak saya hijau dan apakah kesannya?

Mengapa najis anak saya hijau dan apakah kesannya?

0
Mengapa najis anak saya hijau dan apakah kesannya?

Najis hijau

Najis hijau pada anak-anak boleh membimbangkan, tetapi biasanya tidak menjadi punca kebimbangan. Diet, seperti makan sayur-sayuran berdaun, sering menyebabkan najis berwarna hijau. Jika tidak, ia mungkin dikaitkan dengan cirit-birit atau jangkitan bakteria. Ia biasanya berwarna coklat, tetapi ia boleh berubah warna setiap hari. Ini biasanya tidak menjadi punca kebimbangan. Sebab-sebab untuk sisa buangan berwarna hijau pada anak-anak mungkin berbeza, bergantung pada usia mereka, seperti pada bayi, dan kanak-kanak.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Teruskan membaca untuk mengetahui tentang apa yang menyebabkan kanak-kanak mendapat kotoran hijau dan apabila perlu membawa mereka berjumpa doktor.

Apa yang menyebabkan kotoran menjadi hijau?

Potty kanak-kanak hijau bersebelahan roll kertas tandas.
Najis hijau boleh menjadi kejadian biasa pada kanak-kanak.

Kunyit biasanya berwarna coklat kerana ia mengandungi hempedu. Bile adalah cecair coklat-hijau yang menghasilkan hati. Sosok coklat umumnya bermaksud bahawa hati dan pankreas berfungsi dengan normal dan menambah hempedu yang cukup untuk kotoran.

Kerana hempedu berwarna coklat, ia kadang-kadang boleh membuat kotoran kelihatan hijau. Malah, kotoran berwarna hijau pada bayi dan anak-anak tidak biasa.

Kadang-kadang, najis mungkin kelihatan kuning atau sedikit oren kerana cara hempedu bercampur dengan makanan bayi atau kanak-kanak.

Diet dan cirit-birit adalah dua sebab yang paling biasa untuk kotoran anak-anak untuk berubah menjadi hijau:

Diet

Kebanyakan masa, kotoran kanak-kanak bertukar hijau kerana kanak-kanak itu makan sesuatu yang berwarna hijau. Makanan yang mengandungi klorofil, yang merupakan bahan yang membuat tumbuhan hijau, dapat mengubah warna sisa kotoran kita. Pewarna makanan buatan boleh mempunyai kesan yang sama.

Makanan yang boleh menyebabkan kotoran hijau pada kanak-kanak termasuk:

  • sayur-sayuran berdaun, termasuk bayam, kale , dan salad
  • permen, frosting, atau kek yang mengandungi pewarna buatan
  • suplemen besi, yang boleh menghidupkan kotoran hijau atau hitam

Cirit-birit

Cirit-birit sering menjadi punca perubahan warna sisa kotoran. Cirit-birit berlaku apabila usus kecil tidak dapat menyerap air yang cukup, yang mungkin disebabkan oleh virus.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Kerana cirit-birit mengubah jumlah air dan elektrolit dalam kotoran, dan kerana bahan bergerak melalui sistem pencernaan lebih cepat daripada biasa, ia boleh mengubah warna kotoran.

Beberapa sebab utama cirit-birit pada bayi dan kanak-kanak termasuk:

Cirit-birit kronik dalam bayi atau kanak-kanak boleh menandakan keadaan asas, seperti:

  • penyakit radang usus (IBD)
  • Penyakit Crohn
  • sindrom usus sengit (IBS)
  • alahan makanan atau intoleransi, seperti gluten disebabkan oleh penyakit Celiac
  • hipertiroidisme
  • kanser , walaupun ini sangat jarang berlaku

Parasit juga boleh menyebabkan cirit-birit. Oleh kerana kanak-kanak terkenal dengan buruk mengenai mencuci tangan, mereka lebih terdedah kepada parasit.

Giardia adalah parasit yang menyebar melalui sentuhan dengan pergerakan usus yang dijangkiti. Orang yang giardiasis sering mengalami cirit-birit dan najis yang berminyak. Kadang-kadang bangku kelihatan hijau.

Lembaran hijau pada bayi dan bayi

Orang yang membuat botol formula bayi.
Susu boleh menyebabkan sisa kotoran hijau.

Najis hijau pada bayi – yang merujuk kepada kanak-kanak yang berumur kurang dari 1 tahun – adalah normal, dan juga meyakinkan.

Kerana bayi baru lahir dan bayi hanya perlu mengambil susu ibu atau formula, warna kotoran mereka cenderung lebih konsisten daripada pada anak-anak yang lebih tua. Menurut American Academy of Pediatrics:

  • Bayi bersalin biasanya mempunyai najis mustard-kuning. Ia mungkin kelihatan licin atau mempunyai sedikit petunjuk hijau. Warna ayam boleh berubah dengan diet ibu.
  • Bayi yang diberi susu formula harus mempunyai kotoran tan atau kuning dengan kesan hijau. Kadang-kadang kotoran kelihatan lebih hijau berbanding yang lain.

Walaupun kotoran hijau pada bayi tidak perlu dibimbangkan, kotoran hijau yang diiringi oleh cirit-birit berbahaya. Di seluruh dunia, cirit-birit adalah punca utama kedua kematian di kalangan kanak-kanak di bawah umur 5 tahun.

Risiko utama dari cirit-birit adalah dehidrasi . Pengasuh yang melihat tanda-tanda cirit-birit pada bayi harus berhati-hati memantau tanda-tanda dehidrasi. Ini termasuk :

  • tiada lampin basah selama 3 jam atau lebih
  • menangis tanpa air mata
  • bibir atau mulut kering
  • mata tengkuk atau pipi dalam kes-kes yang lebih maju
  • tempat tenggelam lembut di atas kepala, juga dalam kes-kes yang lebih maju

Susu adalah normal pada bayi di bawah umur 10 hari. Jika bayi tidak menunjukkan tanda-tanda penyakit lain, najis cair atau najis hijau mungkin bukan kerana cirit-birit.

Pengasuh perlu membawa bayi di bawah umur 2 bulan yang mempunyai cirit-birit kepada pakar pediatrik.

Apabila bayi mengalami cirit-birit, teruskan memakannya seperti biasa kecuali ahli pediatrik mengesyorkan sebaliknya. Kanak-kanak yang sakit mendapat manfaat terutamanya dari susu ibu, dan ia boleh menghalang dehidrasi, jadi suapan atas permintaan setiap kali bayi ingin makan, walaupun ia lebih kerap daripada biasanya. Sambungan