Home Kekal Sihat Bagaimana pembersih tangan berfungsi?

Bagaimana pembersih tangan berfungsi?

0
Bagaimana pembersih tangan berfungsi?
pembersih tangan

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Pembersih tangan telah menjadi barisan hadapan sebagai salah satu alat untuk membantu mengurangkan penyebaran COVID-19. Jenis mana yang terbaik untuk digunakan dan bagaimana pembersih tangan berfungsi? Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) menasihatkan bahawa menggunakan pembersih tangan yang mengandungi sekurang-kurangnya 60% alkohol dapat membantu anda mengelakkan penyebaran kuman kepada orang lain dan jatuh sakit.

Mencuci tangan berbanding pembersih tangan

Sekiranya anda perlu membersihkan tangan, anda harus memilih untuk menggunakan pembersih tangan jika tidak ada sabun dan air dan anda tidak mempunyai minyak / kotoran yang kelihatan di tangan anda. Penyelidikan telah mengenal pasti bahawa pembersih tangan tidak berfungsi dengan baik jika tangan kelihatan kotor.

Namun, jika ada sabun dan air, mencuci tangan adalah kaedah terbaik untuk mengurangkan jumlah kuman dan bahan kimia pada tangan. Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) CDC dan AS menasihatkan agar anda mencuci tangan anda dengan sabun dan air sekurang-kurangnya 20 saat, terutamanya setelah pergi ke bilik mandi, sebelum makan, dan selepas batuk / bersin, untuk memberi kesan terbaik melawan penyebaran kuman.

Dari mana pembersih tangan dibuat?

Bahan utama kebanyakan pembersih tangan adalah alkohol. Untuk memastikan pembersih tangan dihasilkan dengan selamat dan berkesan, FDA memutuskan bahawa mereka mesti mengandungi salah satu daripada tiga bahan aktif; etil alkohol (etanol), isopropil alkohol (isopropanol), atau benzalkonium klorida. Etil alkohol (alkohol utama) dan isopropil (alkohol sekunder) berkait rapat tetapi mempunyai sifat dan tahap penyerapan yang berbeza. Etanol secara kimia sama dengan alkohol yang anda minum, sedangkan isopropil lebih dikenali sebagai alkohol gosok.

Menggunakan pembersih tangan dengan sekurang-kurangnya 60% alkohol (etanol dan isopropil alkohol paling sering digunakan sebagai bahan aktif) disyorkan oleh CDC untuk kesan maksimum. Sebenarnya, kajian menunjukkan bahawa keberkesanan antimikroba terbaik, luas, dicapai dengan 60-85% etanol, 60-80% isopropanol, dan 60-80% n-propanol. Walau bagaimanapun, kepekatan etanol yang lebih tinggi boleh menjadi lebih berkesan. Etanol nampaknya alkohol paling berkesan untuk melawan virus. Walau bagaimanapun, propanol dianggap lebih baik dalam membunuh bakteria.

Bagaimana pembersih tangan berfungsi?

Pembersih tangan berasaskan alkohol terbukti sangat berkesan untuk memusnahkan pelbagai patogen (agen penyebab penyakit). Etanol terkenal sebagai antimikrob dan telah digunakan untuk membasmi kuman tangan sejak tahun 1888.

Proses alkohol membunuh kuman disebut denaturasi. Molekul alkohol mempunyai sifat suka air dan gemuk. Molekul alkohol dalam pembersih tangan berfungsi dengan mengikat dan memecah selaput lemak pelindung di sekitar sel virus atau bakteria. Apabila membran ini dipecah, bahagian dalam sel yang mengandungi semua komponen kritikalnya terdedah. Ia kemudian larut, berhenti berfungsi, dan mati.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Walau bagaimanapun, pembersih tangan tidak membunuh semua kuman. CDC menasihatkan bahawa pembersih tangan tidak efektif membunuh beberapa jenis kuman, seperti Cryptosporidium, Norovirus, atau Clostridium difficile, seperti menggunakan sabun dan air. Ia juga tidak membuang bahan kimia berbahaya seperti racun perosak atau logam berat. Oleh itu, sabun dan air masih merupakan pilihan terbaik untuk membersihkan tangan anda jika ada.

Adakah pembersih tangan tidak baik untuk anda?

Penting untuk diingat bahawa pembersih tangan boleh membahayakan anak kecil jika tertelan. Pusat kawalan racun AS menerima hampir 85,000 panggilan mengenai kanak-kanak yang mengambil pembersih tangan antara tahun 2011 – 2015. Sekiranya seorang kanak-kanak minum walaupun sedikit pembersih tangan, ia boleh menyebabkan keracunan alkohol. Oleh itu, FDA menasihatkan bahawa kanak-kanak berusia enam tahun ke bawah diawasi ketika menggunakan pembersih tangan.

Tidak ada bukti yang menunjukkan bahawa pembersih tangan berbahaya; namun, jika anda sering menggunakan pembersih tangan, ia boleh menyebabkan kerengsaan pada kulit. Dalam kes yang lebih jarang, reaksi seperti pembengkakan, kemerahan, sensasi terbakar, dan kesemutan boleh berlaku. Sekiranya anda bertindak balas terhadap pembersih tangan, dapatkan bantuan dan nasihat doktor.

Beberapa orang bimbang bahawa menggunakan pembersih tangan secara berkala boleh menyebabkan ketahanan terhadap antibiotik. Bagaimanapun, perkara ini tidak berlaku. Kedua-dua pembersih tangan berasaskan alkohol dan mencuci tangan dengan sabun dan air tidak menyumbang kepada ketahanan terhadap antibiotik.

Dos dan Larangan menggunakan pembersih tangan

Teknik penting untuk mendapatkan hasil terbaik daripada menggunakan pembersih tangan. Ikuti langkah-langkah ini untuk hasil yang paling berkesan:

  • Pastikan tangan anda bebas dari kotoran atau minyak sebelum menggunakan pembersih tangan.
  • Sapukan pembersih tangan di telapak sebelah tangan (menggunakan jumlah yang tertera pada label produk).
  • Gosokkan tangan anda bersama-sama.
  • Gosokkan pembersih tangan ke seluruh permukaan tangan dan jari sehingga tangan anda kering.
  • Proses penggunaan pembersih tangan perlu lebih kurang 20 saat.

Garisan bawah

Mencuci tangan dengan sabun dan air masih merupakan kaedah paling berkesan untuk membuang sebahagian besar kuman dan bahan kimia. Pembersih tangan boleh digunakan apabila sabun dan air tidak tersedia tetapi ketahuilah bahawa mereka tidak menyingkirkan semua jenis kuman. Sekiranya tangan anda kotor atau berminyak, maka pembersih tangan tidak begitu berkesan. Semasa menggunakan pembersih tangan, cuba gunakan yang mengandungi sekurang-kurangnya 60% alkohol (yang harus dinyatakan pada label produk).

Rujukan:

  1. Tunjukkan Ilmu – Kapan & Cara Menggunakan Pembersih Tangan dalam Tetapan Komuniti | Mencuci Tangan | CDC. Cdc.gov. https://www.cdc.gov/handwashing/show-me-the-science-hand-sanitizer.html. Diterbitkan pada tahun 2021. Diakses pada 5 Februari 2021.
  2. CHARBONNEAU D, PONTE J, KOCHANOWSKI B. Kaedah Menilai Keberkesanan Pembersih Tangan: Penggunaan Tanah Sebenar yang dihadapi dalam Industri Perkhidmatan Makanan. J Makanan Prot . 2000; 63 (4): 495-501. doi: 10.4315 / 0362-028x-63.4.495
  3. TODD E, MICHAELS B, HOLAH J, SMITH D, GREIG J, BARTLESON C. Wabak di mana Pekerja Makanan Terlibat dalam Penyebaran Penyakit Bawaan Makanan. Bahagian 10. Antiseptik Berasaskan Alkohol untuk Pembasmian Tangan dan Perbandingan Keberkesanannya dengan Sabun. J Makanan Prot . 2010; 73 (11): 2128-2140. doi: 10.4315 / 0362-028x-73.11.2128
  4. Pembersih tangan QAs dan COVID-19. Pentadbiran Makanan dan Dadah AS. https://www.fda.gov/drugs/information-drug-class/qa-consumers-hand-sanitizers-and-covid-19. Diterbitkan pada tahun 2021. Diakses pada 5 Februari 2021.
  5. FDA mengeluarkan peraturan akhir mengenai keselamatan dan keberkesanan pembersih tangan pengguna. Pentadbiran Makanan dan Dadah AS. https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-issues-final-rule-safety-and-effectiveness-consumer-hand-sanitizers. Diterbitkan pada tahun 2021. Diakses pada 8 Februari 2021.
  6. Kampf G, Kramer A. Latar belakang epidemiologi kebersihan tangan dan penilaian ejen terpenting untuk menggosok dan menggosok. Clin Microbiol Rev. 2004; 17 (4): 863-893. doi: 10.1128 / CMR.17.4.863-893.2004
  7. Gold NA, Mirza TM, Avva U. Sanitizer Alkohol. [Dikemas kini 2020 24 Jun]. Dalam: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): Penerbitan StatPearls; 2020 Jan-. Boleh didapati dari: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK513254/
  8. Soalan Lazim Mengenai Kebersihan Tangan | Mencuci Tangan | CDC. Cdc.gov. https://www.cdc.gov/handwashing/faqs.html. Diterbitkan pada tahun 2021. Diakses pada 8 Februari 2021.