Home Kekal Sihat Sauna dan mandi wap: Apakah faedahnya terhadap kesihatan?

Sauna dan mandi wap: Apakah faedahnya terhadap kesihatan?

0
Sauna dan mandi wap: Apakah faedahnya terhadap kesihatan?

Membakar kalori

bilik wap
Mandi wap boleh membantu membakar kalori, walaupun mereka tidak terbukti dapat membantu penurunan berat badan.

Apabila seseorang berada di dalam bilik stim dan mandi wap, kadar jantung mereka meningkat. Sekiranya mereka menggunakan bilik stim selepas senaman, maka kadar denyutan jantung mereka boleh berpanjangan.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Pakar mendapati bahawa apabila digunakan bersama dengan program senaman yang sihat, haba yang dihasilkan oleh bilik stim dan peluh menyebabkannya dapat merangsang tubuh dan meningkatkan kesejahteraan.

Perlu diingat bahawa tiada bukti saintifik untuk menyokong kepercayaan bahawa penggunaan bilik stim dan mandi wap membantu mengurangkan berat badan.

Ini kerana berat badan yang hilang selepas menggunakan bilik stim adalah hanya berat air dan mesti diganti dengan air minuman selepas itu untuk mengelakkan dehidrasi.

Walau bagaimanapun, bersama dengan diet dan pelan senaman yang sihat, penggunaan bilik stim boleh membantu membakar kalori.

Bagaimana ia berbeza dengan sauna?

Bilik wap menyediakan haba lembap, berbanding dengan sauna yang mempunyai haba kering.

Bilik wap dan sauna adalah sama seperti kedua-dua bilik yang dipanaskan digunakan untuk bersantai dan membantu melegakan gejala beberapa keadaan perubatan. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan di antara keduanya.

Perbezaan utama adalah bahawa walaupun bilik wap dipenuhi dengan haba lembap, sauna menyediakan haba kering dari kayu atau dapur elektrik.

Sauna adalah kayu, dan dapur memikul batu-batu yang seterusnya, memancarkan haba ke dalam bilik tertutup.

Sekali-sekala terdapat sedikit stim di dalam bilik jika pengguna memasukkan air ke batu-batu panas.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Suhu di sauna biasanya lebih tinggi daripada bilik stim pada sekitar 160 ° F hingga 200 ° F, manakala paras kelembapan jauh lebih rendah antara 5 peratus dan 30 peratus.

Risiko

Walaupun terdapat banyak manfaat yang berkaitan dengan bilik stim, seseorang yang menggunakannya harus melakukannya dengan hati-hati dan menyedari risiko.

Oleh sebab panas, terdapat risiko untuk menghidu badan dan disarankan untuk tidak menghabiskan lebih dari 15 hingga 20 minit di dalamnya. Ia juga penting untuk minum banyak air juga terlebih dahulu.

Bilik stim juga menyediakan persekitaran yang ideal untuk jenis bakteria dan kuman tertentu untuk berkembang dan menyebar.

Contoh-contoh risiko ini adalah kaki atlet dan jangkitan kulat lain yang boleh berkembang maju dalam keadaan yang hangat dan lembap. Oleh itu, disarankan untuk memakai tuala dan flip-flop atau kasut mandi semasa di dalam bilik wap.

Oleh kerana haba yang melampau di dalam bilik stim, ada orang tertentu yang dinasihatkan untuk mengelakkannya:

Jika seseorang mempunyai kebimbangan mengenai penggunaan bilik sauna, mereka perlu menyemak dan mendapatkan nasihat dengan doktor terlebih dahulu. Bahagian pertama

1
2
Previous article Sindrom Piriformis: Gejala, diagnosis, dan rawatan
Next article Globus: Punca benjolan di tekak dan kerongkong
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.