Home Kekal Sihat Apakah faedah terapi air sejuk dan panas?

Apakah faedah terapi air sejuk dan panas?

0
Apakah faedah terapi air sejuk dan panas?

Doktor di hospital kadang-kadang mengesyorkan terapi panas atau sejuk untuk orang yang mengalami kecederaan otot atau tulang. Walau bagaimanapun, masih belum jelas sama ada mandi sejuk atau panas mempunyai faedah yang sama dengan menggunakan ais atau pemanas.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Sebilangan penghidap arthritis menikmati pancuran air panas pada waktu pagi kerana ia membantu mereka merasa mudah bergerak. Walau bagaimanapun, mandi sejuk bermanfaat untuk kecederaan yang disertai dengan keradangan.

Untuk mandi air panas yang meningkatkan kualiti tidur, kajian tahun 2019 mendapati bahawa waktu terbaik untuk mandi adalah 1-2 jam sebelum tidur.

Orang yang menghidap eksim dan ruam lain harus mengelakkan sama sekali air panas, kerana ini dapat mengeringkan kulit.

Mandi panjang atau pancuran mandian yang terlalu sejuk atau terlalu panas boleh menurunkan atau menaikkan suhu badan seseorang secara berlebihan.

Sekiranya suhu badan seseorang turun di bawah 89.96 ° F (32.2 ° C) , seseorang mungkin mengalami:

  • penurunan kadar pernafasan
  • penurunan tekanan darah
  • penyelewengan degupan jantung
  • kesedaran menurun

Jika air yang terlalu panas, orang yang berisiko untuk terbakar dan haba strok.

Selagi seseorang itu menghindari suhu yang melampau, mandi dengan air sejuk dan panas dapat memberikan manfaat kesihatan tertentu. Hidroterapi secara amnya merupakan strategi yang selamat dan tidak menyebabkan kebergantungan atau kesan sampingan yang ketara.

Kajian lebih lanjut akan diperlukan untuk menyiasat dan mengesahkan kesan jangka panjang akibat mandi sejuk dan panas.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Sebilangan besar penyelidikan mengenai kesan kesihatan air sejuk dan panas melibatkan terapi rendaman. Kajian nampaknya menunjukkan bahawa suhu sejuk dan panas boleh memberi kesan yang baik, tetapi berbeza, pada tubuh.

Tidak jelas jika mandi menghasilkan kesan yang sama dengan terapi rendaman. Sekiranya berlaku, seseorang harus mempertimbangkan jenis kesan yang ingin mereka capai sebelum memutuskan sama ada untuk mandi air sejuk atau panas.

Seperti terapi rendaman air, mandi sejuk atau panas kemungkinan selamat. Namun, seseorang harus mengelakkan diri dari mandi air yang sangat sejuk atau panas, kerana boleh membahayakan kesihatan. Bahagian pertama