Home Kekal Sihat Apakah faedah kesihatan xylitol kepada manusia?

Apakah faedah kesihatan xylitol kepada manusia?

0
Apakah faedah kesihatan xylitol kepada manusia?

Alternatif kepada xylitol

Sirap atau nektar dalam mangkuk kaca
Nektar Agave adalah pemanis alternatif untuk xylitol.

Pengilang menggunakan pelbagai pemanis buatan rendah kalori dan pengganti gula untuk memasak makanan dan minuman. Banyak pengganti ini juga boleh didapati sebagai pemanis atas meja, dan sesetengah orang menggunakannya dalam baking.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Sesetengah pengganti adalah lebih manis daripada gula meja. Walau bagaimanapun, manisnya xylitol sangat serupa dengan gula dalam jadual.

Pemanis buatan dan pengganti gula lain termasuk:

Sorbitol

Sorbitol adalah alkohol gula dengan struktur molekul yang sama dengan xylitol. Sorbitol tidak meningkatkan kadar glukosa darah, jadi ia adalah pengganti gula yang baik untuk orang yang menghidap diabetes.

Seperti xylitol, bakteria tidak dapat memecahkan sorbitol ke dalam asid yang menyebabkan kerosakan gigi.

Erythritol

Erythritol adalah sejenis alkohol gula. Begitu juga dengan xylitol, erythritol juga menghalang pertumbuhan S. mutans.

Kajian pada tahun 2016 mendapati bahawa kepekatan erythritol yang tinggi lebih berkesan dalam mengurangkan plak mulut daripada kedua-dua xilitol dan sorbitol. Walau bagaimanapun, xilitol lebih berkesan daripada erythritol pada kepekatan yang lebih rendah.

Stevia

Stevia adalah pemanis semula jadi yang mengeluarkan pengeluar dari kilang stevia. Ekstrak Stevia boleh didapati dalam bentuk granular dan cecair. Ekstrak daun kering adalah 250-300 kali lebih manis daripada gula.

Seperti xylitol, stevia kadang-kadang boleh menyebabkan cirit-birit dan masalah pencernaan lain.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Madu Agave

Agave nectar adalah sirap yang pengeluar ekstrak dari tumbuhan agave dan digunakan sebagai pengganti gula dalam beberapa minuman dan makanan.

Bagaimanapun, nektar agave mengandungi fruktosa, yang mana bakteria di dalam mulut boleh memecah masuk ke dalam asid yang menyebabkan kerosakan gigi.

Ringkasan

Xylitol adalah pengganti gula kalori yang dikurangkan yang serupa dengan gula manis. Xylitol juga mempunyai GI yang rendah, yang menjadikannya alternatif yang menarik kepada gula untuk seseorang yang ingin mengurangkan berat badan dan mereka yang menghidap diabetes.

Sesetengah penyelidikan juga mencadangkan bahawa xylitol mempunyai ciri-ciri antibakteria yang boleh membantu mencegah kerosakan gigi, penyakit gusi, dan jangkitan telinga. Walau bagaimanapun, penyelidikan lanjut mengenai potensi manfaat kesihatan xylitol diperlukan. Bahagian pertama

1
2
Previous article Apa yang perlu diketahui mengenai abses peritonsillar
Next article Apakah tanda-tanda kehamilan pada minggu kedua?
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.