Home Makanan Melanoma: makan banyak ikan? Risiko anda boleh meningkat

Melanoma: makan banyak ikan? Risiko anda boleh meningkat

0
Melanoma: makan banyak ikan? Risiko anda boleh meningkat
Sepanjang tempoh kajian, hanya lebih 5,000 peserta telah didiagnosis menghidap melanoma malignan, manakala hampir 3,300 melanoma berkembang di situ — di mana sel melanoma “pra-kanser” berada di lapisan atas kulit tetapi tidak menembusi lapisan yang lebih dalam.Pasukan Cho mendapati bahawa orang dalam 20% teratas untuk pengambilan ikan mempunyai risiko melanoma malignan 22% lebih tinggi, dan risiko melanoma in situ 28% lebih tinggi, berbanding peserta yang makan paling sedikit ikan. Kumpulan teratas itu biasanya memakan hampir 43 gram ikan setiap hari.Risiko yang lebih tinggi itu dipegang apabila penyelidik mengambil kira tabiat gaya hidup, bangsa, tahap pendidikan dan tempat tinggal orang lain.Bagaimanapun, kajian itu tidak mempunyai butiran mengenai tabiat matahari peribadi orang, kata Dr William Dahut, ketua pegawai saintifik untuk Persatuan Kanser Amerika. Tidak jelas, katanya, sama ada pencinta ikan lebih cenderung mempunyai “rumah pantai” atau menghabiskan masa di luar rumah.Dahut, yang tidak terlibat dalam kajian itu, menyebutnya sebagai “menarik,” dan layak untuk menyelam lebih mendalam.
“Tetapi saya tidak akan memberitahu orang ramai untuk tidak makan ikan kerana risiko melanoma, ” katanya.Dahut juga menunjukkan penemuan yang membingungkan: Orang yang melaporkan makan lebih banyak ikan tidak digoreng atau tuna dalam tin mempunyai peningkatan risiko melanoma malignan. Tetapi mereka yang makan banyak ikan goreng sebenarnya mempunyai risiko yang berkurangan.Kedua-dua Cho dan Bragagnini bersetuju bahawa penemuan adalah sukar untuk dijelaskan. Ada kemungkinan, Cho membuat spekulasi, bahawa jenis ikan itu penting; dia berkata kajian masa depan boleh melihat sama ada jenis ikan tertentu dikaitkan dengan risiko melanoma yang lebih tinggi.
Buat masa ini, Bragagnini mengesyorkan menumpukan pada diet keseluruhan, termasuk mendapatkan banyak makanan tumbuhan seperti sayur-sayuran, buah-buahan, kekacang, kacang dan bijirin kaya serat. Bagi ikan pula, dia menasihatkan membakar atau mengukusnya daripada menggoreng dalam-dalam, yang boleh mengurangkan lemak “baik”.Apabila bercakap mengenai melanoma malignan, Dahut berkata taktik pencegahan utama tetap sama: mengehadkan pendedahan kepada sinaran ultraungu – dari matahari atau katil penyamakan – dan memeriksa kulit untuk pertumbuhan baru atau perubahan pada tahi lalat sedia ada.