Home Mata Apa yang anda perlu tahu mengenai mata tenggelam

Apa yang anda perlu tahu mengenai mata tenggelam

0
Apa yang anda perlu tahu mengenai mata tenggelam

Mata Tenggelam

Mata cerah biasanya disebabkan oleh penuaan atau masalah kesihatan yang masih kurang perhatian. Pilihan rawatan boleh termasuk ubat-ubatan ubat dan rumah yang menggunakan bahan-bahan semulajadi. Kulit di bawah mata adalah halus, itulah sebabnya kadang-kadang kelihatan tenggelam dan berwarna lebih gelap daripada di tempat lain di muka.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Umur memainkan peranan pada mata menjadi tenggelam tetapi faktor-faktor lain boleh menyumbang, jadi ia boleh menjejaskan orang muda juga.

Kebanyakan orang melihat mata yang tenggelam apabila mereka melihat cermin. Penampilan yang tepat akan berbeza dari orang ke orang.

Fakta ringkas untuk masalah mata yang tenggelam:

  • Istilah perubatan untuk mata yang tenggelam adalah lubang air mata.
  • Mata cerah boleh menjadi lazim pada orang dewasa yang lebih tua.
  • Pembedahan kosmetik dan pengisi dermal adalah pilihan untuk mata tenggelam yang disebabkan oleh penuaan atau genetik.
  • Seorang doktor dari hospital akan meminta sejarah perubatan dan memeriksa muka dan mata untuk menentukan sama ada rawatan diperlukan.

Punca mata tenggelam

Mata cerah tidak boleh menyebabkan gejala-gejala buruk, selain kulit di sekeliling mata yang kelihatan lebih gelap dan ‘berongga’.

Kebanyakan kes mata tenggelam berkait dengan kualiti pemakanan individu dan kehidupan yang sihat.

Apabila punca-punca ini diperbetulkan, mata yang tenggelam dapat diselesaikan tanpa rawatan lanjut. Ini bermakna penyebab boleh dielakkan atau dirawat pada waktu yang baik untuk mengelakkan berulangnya mata tenggelam.

Berikut adalah beberapa contoh masalah kesihatan dan gaya hidup yang memberi kesan kepada kulit di bawah mata:

Dehidrasi

Penyebab mata yang paling biasa adalah dehidrasi , atau tidak mempunyai cukup air dalam tubuh.

Mengambil terlalu banyak kopi , soda, dan minuman berkemas boleh menyebabkan kesan diuretik, termasuk peningkatan pengeluaran air kencing, yang boleh mengakibatkan dehidrasi.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Kekurangan vitamin

Kekurangan vitamin C, vitamin K, dan besi boleh menyebabkan mata menjadi tenggelam. Malah, mata “berongga” adalah salah satu daripada tanda-tanda kurang berzat , seperti yang dilaporkan dalam Journal of Nutrition and Metabolism SM .

Vitamin C membantu dengan menyerap zat besi dan mengurangkan lebam, sedangkan vitamin K bertanggungjawab untuk pembekuan darah.

Kekurangan dalam satu atau kedua-dua vitamin ini boleh menyebabkan lebam mudah, kulit tidak sihat, dan mata yang tenggelam.

Masalah tidur

Tidur terganggu, atau kurang tidur, boleh menyebabkan mata menjadi tenggelam. Mewujudkan pola tidur yang baik boleh membantu merawat keadaan.

Tidur tidak cukup atau tidur berkualiti rendah boleh menyebabkan mata tenggelam dan perubahan warna kulit yang halus di bawah mata.

Menurut laporan 2017 dari Yayasan Tidur Nasional , tidur berkualiti baik mempunyai unsur-unsur berikut yang perlu:

  • tidur dengan banyak masa di katil
  • mengambil masa tidak lebih daripada 30 minit untuk tidur
  • bangun tidak lebih daripada sekali setiap malam
  • tidak terjaga selama lebih daripada 20 minit pada waktu malam

Penuaan

Kolagen adalah protein yang paling banyak di dalam tubuh manusia dan memberikan kulit kekuatan dan kelenturannya.

Sebagai usia badan, ia cenderung kehilangan kolagen. Tempat pertama di mana kehilangan kolagen paling ketara adalah kulit di bawah mata. Kehilangan kolagen menyebabkan mata menetap kembali ke soket mata, menjadikan mata kelihatan tenggelam.

Pengurangan berat

Kebanyakan orang cenderung untuk menurunkan berat badan di muka mereka terlebih dahulu. Kadang-kadang, penurunan berat badan cukup dramatik untuk menyebabkan saluran darah di bawah mata menjadi menonjol, dan kulit menjadi telus, menghasilkan penampilan mata tenggelam.

Penurunan berat badan dramatik juga boleh menyebabkan kekurangan nutrien, yang boleh menyebabkan mata tenggelam.

Genetik

Adalah mungkin untuk mata menjadi tenggelam disebabkan oleh genetik seseorang atau DNA. Sebagai contoh kesan DNA, kedudukan mata dalam soket adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh genetik.

Merokok

Merokok menyebabkan kerosakan kolagen dan keanjalan kulit. Kerosakan ini boleh menyebabkan kulit di muka menjadi terperangkap dan mata kelihatan tenggelam.

Alahan

Alahan boleh menyebabkan mata menjadi tenggelam dan bulatan gelap membentuk di bawahnya. Kesan ini disebabkan keradangan di dalam saluran darah kecil di bawah mata atau saluran hidung yang tersumbat, yang boleh dikaitkan dengan alahan.

Jangkitan sinus

Sinus yang meradang adalah punca mata yang tenggelam. Kesesakan hidung dan tekanan adalah gejala jangkitan sinus dan harus dibawa ke perhatian seorang doktor.

Trauma

Mana-mana kecederaan pada muka atau tulang di sekeliling mata boleh menyebabkan mata kelihatan tenggelam. Kebanyakan fraktur orbital sembuh dalam beberapa minggu atau bulan. Walau bagaimanapun, banyak patah tulang adalah patah blowout orbital, di mana rim bulat mata utuh, tetapi lantai nipis soket mata telah pecah atau retak.

Laporan 2015 dalam Ophthalmology Klinikal mendapati bahawa kecederaan pada mata adalah perkara biasa dalam 29 peratus daripada patah orbit .

Rawatan perubatan mata tenggelam

Mata cerah akibat keadaan perubatan, seperti alahan dan masalah sinus, boleh dirawat dengan ubat-ubatan. Ini termasuk antibiotik untuk jangkitan sinus dan antihistamin dan ubat mata untuk alergi.

Pembedahan kosmetik dan pengisi dermal mungkin menjadi pertimbangan untuk mata tenggelam akibat penuaan atau genetik. Walau bagaimanapun, pembedahan tidak pernah ada risiko.

Pengisi dermal melibatkan suntikan asid hyaluronik ke dalam tisu sensitif di bawah mata, jadi ini boleh menyebabkan kesan sampingan.

Rawatan pembedahan adalah cara terbaik untuk merawat patah mata, memulihkan keadaan mata, dan mengimbangi jumlah orbit yang cedera dalam kes kecederaan mata.

Rawatan dirumah

Perubahan gaya hidup dan remedi rumah dapat membantu mengurangkan mata yang tenggelam.

Bagi ubat-ubatan berikut yang melibatkan penggunaan bahan ke kawasan tersebut, seseorang harus memastikan mereka menutup mata dan mengelakkannya daripada memasuki mata mereka.

Pemulihan rumah termasuk:

Tinggal terhidrasi

Dehidrasi boleh menyebabkan mata tenggelam, jadi minum air boleh membantu.

Air adalah perkara yang paling perlu tubuh perlu kekal sihat. Ia menjejaskan setiap organ dalam badan, termasuk yang terbesar dari mereka semua – kulit.

Biasanya, seseorang yang mempunyai mata yang tenggelam mengalami peningkatan dengan meningkatkan pengambilan air dan mengehadkan minuman diuretik.

Minum 8 hingga 10 gelas air sehari boleh membantu orang mengelakkan mata yang tenggelam.

Tidur berkualiti

Mata cerah sering merupakan petunjuk bahawa seseorang tidak mendapat tidur berkualiti yang cukup baik. Menurut Yayasan Tidur Nasional, orang dewasa memerlukan sekitar 7 hingga 9 jam tidur per malam, sementara bayi, anak, remaja, dan orang dewasa yang lebih tua mungkin memerlukan lebih banyak.

Minyak badam

Mata cerah menunjukkan bahawa kulit di bawah mata telah kehilangan nutrien. Ruang di bawah mata boleh dipelihara dengan minyak badam, yang kaya vitamin E, vitamin kulit penting. Minyak Vitamin E juga merupakan pilihan kulit yang sihat.

Kentang mentah

Kentang mengandungi vitamin C, enzim, dan kanji untuk menyuburkan kulit nipis di bawah mata. Dan kesejukan kentang mentah mengurangkan keradangan saluran darah untuk mengurangkan bengkak dan penampilan gelap. Kentang boleh digunakan di bawah mata sambil berbaring selama 20 minit.

Beg teh

Teh mengandungi antioksidan dan flavonoid. Menggunakan beg teh meningkatkan mata menjadi tenggelam dengan mempromosikan peredaran dan berehat saraf dan otot mata.

Kurus dua beg teh selama sekurang-kurangnya 5 minit. Kencangkan cecair dari mereka dan pastikan mereka tidak terlalu panas untuk kawasan nipis, sensitif di bawah mata. Letakkan di bawah setiap mata selama sekurang-kurangnya 10 minit.

Kepingan timun

Timun adalah ubat rumah yang popular untuk bulatan gelap dan mata tenggelam. Irisan timun boleh diletakkan di bawah mata untuk kesan penyejukan dan mengurangkan perubahan bengkak dan kulit.

Minyak ikan

Minyak ikan kaya dengan asid lemak, menjadikannya sebagai anti-radang yang menggalakkan penyembuhan sel-sel yang rosak.

Minyak ikan boleh digunakan dengan memecahkan kapsul minyak ikan dan meletakkan minyak pada kulit di bawah mata. Ini perlu dilakukan sebelum tidur sehingga 4 minggu.

Jus lemon

Jus lemon adalah peluntur alam semula jadi, dan apabila diterapkan pada kulit di bawah mata, ia membantu pembuangan kulit dan perubahan warna. Ia adalah penting untuk mencairkan jus lemon dengan air untuk mengurangkan kerengsaan kulit, dan menghindarinya dari mata sendiri.

Bila perlu berjumpa doktor

Sekiranya mata yang tenggelam kelihatan semakin memburuk dengan masa, walaupun mendapat lebih banyak tidur dan tetap terhidrasi, dan jika mereka disertai dengan gejala lain, seseorang harus pergi dan berjumpa dengan doktor mereka.

Gejala tambahan yang menandakan masalah lain termasuk:

  • kesesakan saluran hidung
  • mata gatal, kering, atau merah
  • keletihan yang berterusan
  • masalah berat badan yang melampau atau luar biasa atau masalah selera makan
  • loya dan masalah penghadaman lain
  • sakit kepala

Berdasarkan ujian atau gejala fizikal, seorang doktor boleh meminta ujian lanjut untuk menentukan punca mata tenggelam.

Kebanyakan masa, mata tenggelam tidak berkaitan dengan keadaan yang mengancam nyawa. Jika mereka dikaitkan dengan penuaan atau genetik, mereka biasanya tidak menimbulkan masalah lain.

Walau bagaimanapun, sebarang kebimbangan mengenai mata seseorang perlu ditangani terlebih dahulu dengan bercakap dengan doktor mereka jika mereka menjejaskan harga diri mereka atau menyebabkan kemurungan dan kecemasan .

Previous article Apakah yang dimaksudkan dengan kesakitan nociceptive?
Next article Kalsium – memberi manfaat lebih kepada tulang
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.