Home Sakit Ruam heliotrope dan apa yang perlu diketahui?

Ruam heliotrope dan apa yang perlu diketahui?

0
Ruam heliotrope dan apa yang perlu diketahui?

Heliotrope

Ruam heliotrope adalah ruam ungu kemerah-merahan pada atau sekitar kelopak mata. Ruam boleh kelihatan kemas dan tidak rata dan sering diiringi oleh kelopak mata yang bengkak. Ruam heliotrope adalah ruam ungu kemerahan yang berlaku sebagai gejala pertama yang dikenali sebagai penyakit otot radang yang dipanggil dermatomyositis . Ruam itu mengambil namanya dari bunga heliotrope, yang mempunyai kelopak ungu.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Dermatomyositis menyebabkan kelemahan otot progresif. Pada kanak-kanak, ia juga boleh merosakkan saluran darah.

Apakah faktor-faktor penyebab dan risiko?

Ruam heliotrope boleh kelihatan tidak sekata dan boleh digabungkan dengan kelopak mata yang bengkak.

Ruam heliotrope adalah ciri dermatomyositis. Dermatomyositis adalah sebahagian daripada kumpulan penyakit otot yang disebut miopati radang atau myositis ( keradangan otot).

Dermatomyositis adalah penyakit autoinflammatory kronik, dengan gejala yang mungkin berubah dari semasa ke semasa. Kira-kira satu pertiga daripada orang yang mengalami dermatomyositis ketika kanak-kanak sembuh, tetapi bakinya terus mengalami gejala.

Penyelidik tidak pasti apa yang menyebabkan dermatomyositis. Ia mungkin disebabkan oleh kecenderungan genetik yang mendasari yang dicetuskan oleh bakteria, virus, atau cahaya matahari. Dermatomyositis jarang berlaku, menjejaskan kurang daripada 10 daripada setiap juta orang .

Wanita adalah dua kali lebih mungkin mendapatkan dermatomyositis sebagai lelaki. Walaupun mungkin untuk membangunkan keadaan ini pada usia apa-apa, lebih banyak berlaku di kalangan kanak-kanak berumur 5 hingga 10. Dermatomyosit remaja memberi kesan kepada kanak-kanak dan boleh menyebabkan kerosakan pada saluran darah serta kelemahan otot.

Faktor risiko lain untuk dermatomyositis dan ruam heliotrope yang mengiringi ia termasuk :

  • kanser , terutama pada orang yang lebih tua (sindrom paraneoplastik)
  • gangguan autoimun atau kecenderungan untuk penyakit autoimun
  • ubat, jangkitan, atau kecederaan
  • jangkitan virus
  • sunburn atau pendedahan cahaya matahari yang berat

Gejala

Ruam heliotrope adalah gejala pertama dermatomyositis yang ketara. Kredit gambar: Elizabeth M. Dugan, Adam M. Huber, Frederick W. Miller, Lisa G. Rider, 2010.

Ruam heliotrope mungkin tidak merata dan bergelombang dan sering kelihatan kering dan teriritasi. Ia boleh membakar atau gatal, atau ia boleh menyebabkan tiada gejala selain daripada kulit yang reddened. Dalam kebanyakan orang dengan dermatomyositis, ruam heliotrope muncul sebelum gejala otot.

Dari masa ke masa, gejala lain mungkin muncul. Sebagai tambahan kepada lesi kulit, bintik-bintik lurus pada siku dan lutut, dan ruam pada buku jari, tanda-tanda dermatomyositis lain termasuk :

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


  • Kemerosotan otot semakin lemah, terutama pada bahagian atas dan paha atas. Sesetengah orang pada mulanya menyedari kesukaran mendapatkan kedudukan duduk, atau menghadapi masalah menyikat rambut mereka.
  • Kelemahan otot yang mendadak di bahagian pinggul, belakang, atau bahu.
  • Bengkak dan kemerahan di sekitar kuku.
  • Ketulan keras di bawah kulit, yang disebabkan oleh deposit kalsium di bawah kulit.
  • Rasa keletihan dan kelemahan.
  • Kesukaran menelan, termasuk rasa tercekik atau benjolan di kerongkong.
  • Suara serak yang boleh menemani masalah menelan.
  • Kesakitan otot, walaupun tidak semua orang dengan dermatomyositis mengalami sakit otot.

Seseorang dengan dermatomyositis mungkin lebih terdedah kepada gangguan paru-paru yang dikenali sebagai penyakit paru-paru interstisial. Penyakit ini merosakkan tisu paru-paru dan boleh menjadikannya sukar untuk bernafas. Sesetengah orang dengan penyakit paru-paru interstitial mengalami kekejangan dan kelemahan paru-paru.

Kehadiran antibodi spesifik dalam darah boleh menyebabkan lebih banyak kemungkinan seseorang akan mengalami penyakit paru-paru interstisial. Sambungan