Home Sakit Berapakah kos rawatan hepatitis C?

Berapakah kos rawatan hepatitis C?

0
Berapakah kos rawatan hepatitis C?

Hepatitis C

Tidak ada vaksin untuk mencegah hepatitis C, tetapi inovasi perubatan dalam beberapa tahun kebelakangan ini bermakna rawatan oral boleh menyembuhkan kebanyakan orang. Walau bagaimanapun, ubat-ubat baru ini mempunyai kos yang tinggi yang boleh membuat pembayaran untuk rawatan hepatitis C sukar. Artikel ini merinci maklumat mengenai ubat hepatitis C, dan bagaimana, dalam keadaan tertentu, orang mungkin dapat mengakses bantuan untuk membayarnya.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Berapakah kos rawatan?

wanita menuang pil dari ubat preskripsi ubat ke sawit
Harga ubat mungkin berbeza antara plan insurans.

Harga ubat adalah rumit. Apabila ubat baru melanda pasaran, ia lebih mahal daripada yang lebih terdahulu.

Ubat-ubatan tidak mempunyai persaingan dari pengilang ubat lain, dan syarikat farmaseutikal dapat mengawal pengagihan mereka.

Dari masa ke masa, sebagai syarikat melepaskan pesaing pesakit atau ubat yang tersedia sebagai ubat generik, persaingan biasanya memacu kos pasaran.

Juga, permintaan yang lebih kecil untuk rawatan khusus, semakin tinggi kos ubat itu. Ini kerana syarikat-syarikat farmaseutikal perlu membuat lebih banyak wang seunit, kerana mereka akan menjual ubat itu kepada lebih sedikit pesakit dan permintaan yang lebih kecil.

Hepatitis C adalah satu keadaan yang menjejaskan kira-kira 3.5 juta orang Amerika , dengan sebanyak separuh berpotensi tidak menyedari bahawa mereka mempunyai jangkitan, menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) Amerika Syarikat.

Fakta bahawa hepatitis C adalah satu keadaan yang mempengaruhi berjuta-juta orang harus bermakna kos ubat sepatutnya menjadi kurang. Walaupun demikian, rejimen rawatan semasa boleh menjadi sangat mahal.

Jenis dan kos ubat

Pada tahun 2014, rawatan ubat-ubatan yang diluluskan oleh Food and Drug Administration (FDA) Amerika Syarikat dipanggil ubat-ubatan antiviral yang bertindak secara langsung yang boleh didapati dalam bentuk lisan hanya untuk merawat hepatitis C, menurut jurnal Open Forum Infectious Diseases.

Beberapa ubat untuk mengubati hepatitis C telah menemui kelulusan FDA sejak itu. Walau bagaimanapun, kos untuk rawatan hepatitis C tetap tinggi.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Harga ubat mungkin berbeza diantara farmasi atau pelan insurans, dan bergantung kepada sejarah perubatan seseorang. Walau bagaimanapun, menurut Universiti Washington, berikut adalah beberapa kos ubat purata untuk rawatan hepatitis C:

  • Ledipasvir-sofosbuvir (Harvoni) : Kos borong rata-rata untuk Harvoni adalah $ 1,125 setiap pil. Kursus rawatan 8 minggu ialah $ 63,000 manakala kursus rawatan 12 minggu adalah $ 94,500 dan 24 minggu adalah $ 189,000.
  • Simeprevir (Olysio) : Kos borong rata-rata untuk ubat adalah $ 790 setiap 150 miligram (mg) kapsul. Kos bekalan selama 28 hari ialah $ 22,120, dan kos pembekalan 12 minggu ialah $ 66,360. Kadang-kadang doktor di hospital akan menetapkan ini bersama-sama dengan ubat sofosbuvir, di mana rawatan selama 12 minggu untuk kedua-dua ubat berjumlah kira-kira $ 150,000.
  • Sofosbuvir (Sovaldi) : Ubat ini bernilai $ 1,000 setiap pil 400 mg. Jumlah kos untuk kursus 12 minggu adalah sekitar $ 84,000, dan doktor biasanya akan menetapkannya dengan ubat-ubatan lain, seperti simeprevir.
  • Ombitasvir-paritaprevir-ritonavir dan dasabuvir (Viekira Pak) : Kos untuk ubat ini ialah $ 83,319 untuk kursus rawatan 12 minggu. Kos untuk kursus rawatan 24 minggu ialah $ 166,638.

Kos ini tertakluk kepada perubahan dengan pembolehubah pasaran, farmasi seseorang menggunakan, dan ketersediaan ubat.

Mengesan kos rawatan hepatitis C

Penyelidik terus membuat ubat-ubatan yang memendekkan tempoh rawatan untuk hepatitis C.

Menurut Pharmacy Times , kos rawatan boleh serendah $ 54,600 untuk kursus 12 minggu dan kemasukan ke pasaran ubat-ubatan yang baru, murah kemungkinan akan terus membawa kos rawatan hepatitis C ke bawah.

Adakah perlindungan insurans?

Membincangkan insurans perubatan untuk kos rawatan hepatitis c
Program bantuan pesakit boleh membantu mengurangkan kos rawatan jika pelan insurans tidak menyediakan perlindungan.

Tahap perlindungan insurans untuk rawatan hepatitis C boleh berbeza-beza, bergantung kepada dasar insurans seseorang dan kesihatan keseluruhan.

Sesetengah syarikat insurans akan membayar untuk pesakit yang hepatitis C tidak memberi respons kepada rawatan yang kurang mahal atau bagi mereka yang telah menunjukkan tanda-tanda kerosakan hati.

Sesetengah syarikat insurans mungkin memerlukan seseorang untuk membuktikan mereka bebas dari dadah dan alkohol sebelum membenarkan rawatan.

Syarikat insurans mungkin percaya pesakit yang berada dalam kategori ini akan membebankan wang mereka.

Sekiranya seseorang mempunyai diagnosis hepatitis C, mereka mungkin akan bertanya apa rawatan doktor mereka. Kemudian, mereka harus menghubungi syarikat insurans mereka untuk mengetahui apa ubat-ubatan yang boleh dirawat oleh pelan insurans mereka.

Sekiranya anda tidak mempunyai insurans

Walaupun pelan insurans tidak menyediakan perlindungan untuk rawatan, masih terdapat beberapa program bantuan pesakit yang membantu mengurangkan kos rawatan spesifik.

Untuk mengetahui tentang ini, orang boleh mencuba penyelidikan berikut:

  • Hepatitis C Mentor dan Kumpulan Sokongan, yang mengekalkan penyenaraian program bantuan pesakit dan program advokat syarikat ubat-ubatan.
  • Syarikat dadah individu, yang mungkin mempunyai maklumat mengenai rancangan bantuan pesakit mereka.
  • Laluan Sokongan laman web, yang berasal dari pengeluar Gilead, syarikat yang membuat beberapa ubat rawatan hepatitis C, termasuk Epclusa dan Sovaldi.
  • Organisasi yang menawarkan bantuan kepada orang dengan hepatitis C, termasuk Yayasan Hati Amerika , Hepatitis Foundation International , dan NeedyMeds.

Mendapatkan bantuan kewangan tambahan dan diskaun kadang-kadang boleh menjadi proses yang memakan masa dan mengecewakan.

Seseorang mungkin ingin meminta doktor untuk mengesyorkan pekerja sosial atau pakar bantuan kewangan di pejabat mereka yang boleh memberikan nasihat mengenai mendapatkan bantuan kewangan.

Kesimpulan

Inovasi terkini dalam rawatan hepatitis C bermakna rawatan biasanya berjaya. Walau bagaimanapun, bagi sesetengah orang, kos ubat-ubatan ini boleh menjadi terlalu tinggi.

Walaupun harga boleh berkurangan pada masa depan, kini tiada jaminan. Mencari program rebat dan bantuan kewangan dari organisasi tertentu boleh membantu membuat ubat hepatitis C lebih murah.

Previous article 20 cara mengurangkan berat badan dengan selamat
Next article Protein ini boleh membantu menghalang penuaan
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.