Home Sakit Adakah L-theanine mempunyai manfaat kesihatan?

Adakah L-theanine mempunyai manfaat kesihatan?

0
Adakah L-theanine mempunyai manfaat kesihatan?

Apa kata bukti?

Walaupun terdapat beberapa bukti bahawa L-theanine dapat memberi manfaat kepada kesihatan mental dan fizikal orang, lebih banyak kajian diperlukan sebelum doktor dapat memastikan kesan sebenar dari senyawa ini. Para saintis belum lagi menjalankan penyelidikan yang berkualiti tinggi pada manusia.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Banyak kajian sehingga kini mempunyai saiz sampel kecil, yang bermaksud bahawa sangat sedikit orang mengambil bahagian dalam penyelidikan. Data dari hanya sebilangan kecil orang kurang berkemungkinan besar daripada orang-orang dari kumpulan yang lebih besar.

Kajian lain menggunakan haiwan, seperti tikus atau tikus. Walau bagaimanapun, manusia mungkin bertindak balas dengan berbeza kepada haiwan, jadi keputusan ini mungkin tidak terpakai.

Adakah L-theanine selamat?

Selepas mengambil nasihat daripada pakar, FDA mengelaskan L-theanine sebagai “umumnya dikenali sebagai selamat.” Klasifikasi ini bermakna bahawa mereka percaya aditif ini akan selamat apabila orang menggunakannya sebagai pembungkusan yang dicadangkan.

Walau bagaimanapun, wanita yang hamil atau menyusukan tidak boleh menggunakan L-theanine.

Kesan sampingan dan interaksi

wanita mencari suplemen di kedai
Seseorang harus bercakap dengan doktor mereka sebelum mengambil makanan tambahan.

Kebanyakan orang tidak mungkin mengalami kesan sampingan apabila mereka mengambil L-theanine, tetapi suplemen boleh berinteraksi dengan beberapa ubat.

Ia adalah penting untuk berbincang dengan doktor mengenai ubat-ubatan semasa sebelum mengambil suplemen L-theanine.

L-theanine boleh berinteraksi dengan ubat dan suplemen berikut:

  • ubat untuk merawat tekanan darah tinggi
  • suplemen lain yang menurunkan tekanan darah
  • perangsang, seperti yang digunakan oleh doktor untuk merawat gangguan hiperaktif kekurangan perhatian ( ADHD )
  • suplemen yang mengandungi kafein

Dos

L-theanine bukan ubat, jadi tidak ada garis panduan rasmi mengenai berapa banyak yang perlu diambil oleh seseorang. Walau bagaimanapun, suplemen tidak mungkin menyebabkan overdosis.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


L-theanine biasanya terdapat dalam bentuk tablet 200 mg. Seseorang boleh berjumpa dengan doktor sebelum mengambil suplemen ini untuk mendapatkan nasihat mereka mengenai dos.

Ringkasan

Pakar menganggap L-theanine pada umumnya selamat untuk orang mengambil sebagai suplemen, tetapi penyelidikan lebih diperlukan untuk mengesahkan manfaat kesihatan yang mungkin. Kajian kecil dan penyelidikan mengenai haiwan menunjukkan bahawa L-theanine dapat membantu dengan kelonggaran, kualiti tidur yang lebih baik, dan perlindungan neuroproteksi. Bahagian pertama