KONGSI

Tekanan

Tekanan. Ini adalah fenomena yang paling meluas dan berterusan yang kita alami dalam kehidupan. Walaupun tidak semua sumber tekanan negatif, stres kronik memberi kesan kepada kesihatan dan kesejahteraan diri kita dan akhirnya mengurangkan kesenangan dan ketenangan. Kehadiran tekanan negatif yang berterusan akhirnya boleh mengakibatkan penurunan kesihatan diri yang ketara.

Tidak mungkin untuk mengawal segala yang berkaitan dengan apa yang kita alami atau bagaimana kita mengalaminya. Walau bagaimanapun, kita dapat menggunakan teknik pengurusan stres yang sederhana dan mengembangkan kemahiran yang diperlukan yang bukan hanya dapat membantu kita menghadapi binatang stres tetapi juga menjinakkannya. Terapkan tujuh teknik penghilang tekanan ini untuk kehidupan yang lebih baik.

Utamakan Pergerakan

Bukan rahsia lagi bahawa aktiviti fizikal secara semula jadi mengurangkan tekanan dan meningkatkan pembebasan hormon “merasa baik”. Pergerakan fizikal tidak selalu perlu dilakukan secara berstruktur di dalam gim atau studio. Sebaliknya, jadualkan masa untuk aktif. Ini boleh berjalan cepat, satu set latihan berat badan yang dapat anda selesaikan dalam 10 minit di pejabat atau ruang tamu anda, sesi yoga atau joging ringan dengan rakan. Aktiviti hanya dibatasi pada masa yang anda sediakan untuknya. Selanjutnya, masa aktif boleh sesingkat dengan menaiki beberapa tangga dan masih memperoleh manfaat pengurangan tekanan positif.

Biarkan Diri Anda Berkata, “Tidak, terima kasih.”

Ketidakmampuan untuk mengatakan “tidak” atau menolak tugas yang tidak anda miliki adalah cabaran biasa bagi banyak orang. Akibatnya, ini menyebabkan peningkatan tahap tekanan dan kegelisahan. Tidak apa-apa untuk mengatakan “Tidak, terima kasih” atau “Saya ingin membantu di kemudian hari, tetapi terima kasih kerana memikirkan saya.” Salah satu rintangan yang sering dihadapi oleh kita adalah mengabaikan keperluan kita sendiri kerana kita sibuk memenuhi keperluan orang lain (rakan, keluarga, pekerjaan, acara ekstrakurikuler, kumpulan, dll.). Nilai semula senarai perkara yang harus dilakukan dan susun aspek penting di bahagian atas dan tinggalkan ruang untuk “masa anda.”

Tetapkan Pengesahan Harian

Perkara pertama yang dilakukan ramai ketika penggera berbunyi adalah dengan cepat melancarkan proses harian untuk bersiap sedia; ini adalah ritual yang biasa dan kadang-kadang tidak masuk akal. Ubahlah ritual berulang ini untuk memasukkan penegasan harian untuk membimbing hari sibuk anda. Frasa sederhana seperti “Saya didasarkan”, “Saya berpusat” atau “Saya kuat” dapat berfungsi sebagai kompas yang penuh perhatian yang mengajar kita untuk mencabar pemikiran negatif atau pola pemikiran yang tidak produktif. Kirimkan pengesahan setiap hari di media sosial, bisikkannya kepada diri sendiri, letakkan nota pos di pejabat anda atau tambahkan sebagai nota di telefon anda. Jauhkan mereka sebagai peringatan tentang nilai dan tujuan anda.

Tidur kurangkan tekanan

Walaupun kita menganggapnya sebagai rehat, tidur sebenarnya adalah proses aktif. Ini adalah ketika badan berfungsi memperbaiki, memulihkan dan meremajakan pelbagai sistem badan. Sangat mudah untuk mempercayai seseorang dapat tidur selama enam atau kurang jam tidur, tetapi tubuh (dan fikiran) sangat tidak setuju. Individu yang berehat lebih baik mampu mengatasi tekanan daripada individu yang tidak terlatih. Kekurangan tidur pemulihan dapat meningkatkan tahap tekanan. Untuk meningkatkan tidur anda, mulailah dengan membuat rutin waktu tidur yang santai (lampu redup dan skrin dan peranti digital diketepikan). Berkomitmen untuk tidur dan bangun pada waktu yang konsisten dan elakkan minum kafein selepas jam 3 petang. Penyesuaian kecil boleh membawa kepada hasil yang besar.

Amalkan Penerimaan Autentik

Banyak yang boleh dikatakan untuk menjaga sikap positif dan melihat ke arah yang terang. Namun, sama pentingnya untuk menjadi autentik dalam mengakui perasaan kita. Tidak apa-apa membiarkan emosi datang dan pergi seperti yang mereka alami dan tidak merasa seolah-olah kita perlu menjauhkannya atau menahannya agar tetap positif. Di sinilah jurnal refleksi dapat membuktikan berguna. Sebagai alternatif, memproses perasaan anda secara lisan dengan rakan atau individu yang dipercayai dapat menghilangkan tekanan. Sering kali, orang menilai diri mereka dengan kasar kerana merasa marah, kecewa atau kecewa. Sebaliknya, berusaha untuk menerima, membenarkan dan mengelakkan pertimbangan.

Memupuk Kreativiti

Melibatkan diri dalam proses kreatif adalah cara yang sangat berkesan untuk mengalihkan fokus minda, mengesampingkan ketakutan dan mengurangkan tekanan. Selalunya, tekanan disebabkan oleh rasa takut, tidak selamat atau kurang. Meneroka sisi kreatif anda membantu menentang perasaan negatif tersebut. Cari sesuatu yang anda gemari — melukis, menulis, mengukir, membuat kejuruteraan, merancang, dan lain-lain — dan menyisihkan satu masa setiap minggu untuk meneruskan aktiviti tersebut.

Menyuburkan

Teknik pengurusan tekanan jangka panjang adalah memakan makanan yang seimbang. Apabila tahap tekanan tinggi, keinginan untuk makanan selesa yang biasa, gula sederhana dan makanan yang diproses sering meningkat. Walaupun jenis makanan seperti ini mungkin diinginkan pada masa ini, makanan ini tidak akan memberi makanan yang diperlukan oleh tubuh untuk mengisi bahan bakar dan menghadapi (dan oleh itu mengatasi) keadaan tertekan. Mengambil makanan secara konsisten yang merangkumi serat, lemak yang sihat, protein tanpa lemak, karbohidrat kompleks, buah-buahan dan sayur-sayuran, dan susu rendah lemak (atau alternatif jika seseorang mempunyai kepekaan terhadap makanan tertentu) adalah kunci untuk berjaya menguruskan tekanan dalam jangka masa yang panjang.

Tekanan adalah bahagian kehidupan yang konsisten, tetapi tidak perlu mengawal kualitinya. Tekanan dapat dikendalikan dan dapat dikawal, terutama ketika kita menggunakan kaedah yang berkesan untuk menghadapi dan menjinakkannya.

KONGSI
Artikel sebelum iniPenyakit Fabry
Artikel seterusnyaApa yang perlu diketahui mengenai typhus
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.