Home Sakit Melatonin: Adakah selamat untuk bayi?

Melatonin: Adakah selamat untuk bayi?

0
Melatonin: Adakah selamat untuk bayi?

Melatonin

Melatonin adalah hormon yang membantu mengawal kitaran tidur. Walaupun ianya selamat dalam jangka pendek untuk kebanyakan orang dewasa, ramai yang tertanya-tanya sama ada mereka boleh memberikannya kepada bayi dan anak-anak yang mengalami kesulitan tidur.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Walaupun tubuh menghasilkan melatonin sendiri, mengambil suplemen dapat membantu memberikan rawatan jangka pendek insomnia dan gangguan tidur yang lain.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) Jangan mengawal makanan tambahan, termasuk dengan cara yang sama seperti ubat-ubatan. Ini bermakna FDA tidak menyemak sama ada suplemen adalah selamat atau berkesan sebelum ia tiba di rak kedai.

The Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH) melaporkan bahawa kebanyakan orang dewasa dengan selamat dapat menggunakannya untuk tempoh yang singkat. Walau bagaimanapun, penyedia penjagaan kesihatan tidak pasti kesan jangka panjang penggunaan melatonin biasa.

Di bawah ini, ketahui samada penyelidikan menyokong penggunaannya pada bayi dan anak-anak. Kami juga menerangkan bagaimana melatonin berfungsi, risiko yang berkaitan, dan cara alternatif untuk menggalakkan tidur.

Penyelidik belum menentukan sama ada selamat menggunakan ubat ini untuk merawat masalah tidur pada bayi.

Bayi yang baru lahir menghasilkan tahap melatonin yang sangat rendah, dan peningkatan pengeluaran dengan usia. Kebanyakan bayi menubuhkan irama circadian yang jelas 6-18 minggu selepas lahir.

Irama sirkadian adalah corak perubahan tingkah laku yang mengikuti kitaran harian. Mereka membuat apa yang kita boleh panggil “jam dalaman” mereka.

Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) mengesyorkan agar bayi berusia 4-12 bulan mendapat 12-16 jam tidur setiap 24 jam.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Tiada kajian telah menubuhkan keselamatan penggunaan melatonin dalam bayi yang sihat.

Bercakap dan berjumpa dengan pakar pediatrik atau tidur jika bayi tidak mendapat cukup tidur. Jangan berikannya kepada bayi kecuali seorang doktor di hospital atau pakar kesihatan lain menasihatinya.

Sehingga 25% kanak-kanak yang sihat dan 75% kanak-kanak dengan keadaan neurodevelopmental atau psikologi mengalami insomnia, menurut penulis satu Penyiasatan 2016 .

Melatonin boleh membantu merawat insomnia pada kanak-kanak apabila pelarasan tingkah laku dan gaya hidup tidak berfungsi.

Dalam satu kajian pada 2010 , yang membabitkan 72 kanak-kanak dengan insomnia kronik, penyelidik mendapati bahawa melatonin mengurangkan masa yang diperlukan untuk kanak-kanak untuk tidur sebanyak 35 minit, berbanding dengan plasebo – rawatan tanpa bahan aktif.

Walau bagaimanapun, penulis melaporkan kesan sampingan berikut:

  • kemerahan pipi, telinga, dan mata 1 jam selepas mengambil melatonin
  • pening
  • berasa sejuk
  • sakit kepala
  • sakit perut
  • loya

Penemuan kajian 2017 menunjukkan bahawa melatonin sedikit lebih berkesan daripada terapi cahaya untuk mengubati insomnia pada kanak-kanak.

Dos yang rendah melatonin kelihatan selamat untuk kanak-kanak. Pengarang ulasan pada 2019 melihat penyiasatan ke atas penggunaan melatonin pada kanak-kanak dengan insomnia atau gangguan tidur yang lain. Mereka mendapati bahawa dos berkesan adalah antara 1.0 hingga 7.5 miligram (mg) dan kesan sampingannya sama dengan yang dilaporkan di tempat lain.

Walau bagaimanapun, terdapat bukti yang terhad – terdapat kekurangan kajian besar dan penyelidikan jangka panjang ke atas kesan melatonin pada anak-anak. Sebelum memberikan suplemen ini kepada kanak-kanak, bincangkan pilihan lain dengan pakar pediatrik.

Tubuh membebaskan melatonin sebagai sebahagian daripada proses yang menyokong irama sirkadian.

Hipotalamus adalah kawasan kecil di dasar otak berhampiran kelenjar pituitari. Kawasan ini mengandungi nukleus suprachiasmatic (SCN) , yang merupakan pengawal selia utama irama circadian.

SCN mengekalkan irama ini sebagai tindak balas terhadap perubahan paras cahaya matahari dalam setiap tempoh 24 jam. Pada waktu subuh, misalnya, ia merangsang pelepasan pelbagai hormon yang menyediakan tubuh untuk bangun.

Apabila matahari terbenam dan tahap cahaya mula berkurang, SCN menyiapkan badan untuk tidur dengan memberi isyarat kepada kelenjar pineal untuk melepaskan melatonin.

Sesetengah orang merujuk kepada melatonin sebagai “hormon kegelapan” kerana kelenjar pineal membebaskannya pada waktu petang. Pendedahan kepada cahaya menghalang proses ini.

Melatonin menjejaskan pelbagai fungsi tubuh, seperti:

  • tekanan darah
  • fungsi imun
  • metabolisme
  • pencernaan
  • pembentukan tulang
  • penghasilan semula

Jika kelenjar pineal kanak-kanak tidak mencukupi melatonin pada waktu malam, mereka mungkin mengalami insomnia atau gangguan fasa tidur yang tertunda . Keadaan ini memanjangkan waktu tidur pada waktu malam, walaupun ketika seseorang merasa letih, dan ia sering muncul semasa tahun-tahun remaja.

Menurut CDC, kanak-kanak yang mengambil melatonin harus berbuat demikian 30 minit sebelum waktu tidur. Versi melatonin terkawal dapat berfungsi dengan lebih baik untuk kanak-kanak yang mengalami kesulitan tidur.

Melatonin biasanya datang dalam bentuk pil. Walau bagaimanapun, bagi kanak-kanak yang mengalami kesukaran menelan capsule, cecair, jalur larut, dan gusi boleh didapati.

American Academy of Pediatrics mengesyorkan bermula dengan dos terendah yang dicadangkan pada pembungkusan. Dos serendah 0.5 mg atau 1 mg mungkin berkesan dalam banyak kanak-kanak.

Sebelum memberi kanak-kanak apa-apa bentuk melatonin, bagaimanapun, bercakap dengan doktor. Mereka boleh mencadangkan dos dan jadual terbaik.

Penulis satu Artikel 2019 melaporkan bahawa melatonin agak selamat dan memberikan risiko rendah kesan sampingan – secara umum, tidak semestinya pada kanak-kanak.

Didalam 2018 kajian , para penyelidik cuba untuk melihat kesan jangka panjang melatonin dalam 33 orang yang telah mula mengambil suplemen untuk insomnia kronik sebagai anak-anak.

Peserta berusia 6-12 tahun ketika mereka memulakan rawatan, dan mereka terus mengambil melatonin selama rata-rata 10.8 tahun.

Lebih sepertiga dari kumpulan melaporkan mengalami kesulitan tidur selepas menghentikan rawatan melatonin. Satu lagi yang ketiga melaporkan mempunyai satu atau lebih sakit kepala sekurang-kurangnya sekali sebulan sambil mengambil suplemen.

Sebagai tambahan kepada sakit kepala, kesan sampingan lain yang mungkin adalah termasuk:

  • kaki yang gelisah
  • mengantuk
  • loya

Sesetengah ibu bapa peserta merasakan bahawa anak mereka telah memulakan pubertas lebih awal atau lebih lewat daripada kebanyakan rakan sebaya mereka.

Penting untuk diperhatikan bahawa kajian di atas adalah pengecualian – kebanyakan penyiasatan ke atas penggunaan ubat ini pada kanak-kanak adalah untuk jangka masa pendek.

Ibu bapa dan penjaga mungkin ingin mencuba penyesuaian tingkah laku dan gaya hidup sebelum memberikan melatonin kanak-kanak.

Berikut ini boleh membantu seseorang tidur lebih awal dan tidur lebih lama:

  • tidur dan bangun pada waktu yang sama, walaupun pada hujung minggu
  • mengelakkan tidur pada siang hari
  • mendapatkan latihan fizikal yang cukup setiap hari
  • makan malam sekurang-kurangnya 2 jam sebelum waktu tidur
  • menjaga bilik tidur yang tenang, gelap, dan sejuk
  • mengelakkan perangsang, seperti kafein dan gula sebelum tidur
  • mengelakkan melihat skrin – televisyen dan komputer, contohnya – sekurang-kurangnya 1 jam sebelum waktu tidur

Sekiranya masalah tidur kanak-kanak berlanjutan selepas mencuba pengubahsuaian di atas, mungkin concept yang baik untuk berunding dengan pakar pediatrik atau pakar tidur.

Melatonin adalah hormon yang membantu menyokong irama sirkadian badan.

Sekiranya kanak-kanak mempunyai kitaran tidur terganggu atau jika kelenjar pineal mereka tidak mengecilkan melatonin yang cukup, mereka mungkin mengalami insomnia atau gangguan tidur yang lain.

Mengekalkan rutin waktu tidur yang konsisten yang termasuk mengehadkan penggunaan alat elektronik dan mengelakkan perangsang, seperti kafein, dapat membantu melegakan insomnia pada beberapa kanak-kanak.

Sekiranya tabiat tidur kanak-kanak tidak bertambah baik dengan pengubahsuaian tingkah laku dan lain-lain, mungkin adalah lebih baik untuk berbicara dengan pakar pediatrik mengenai pilihan rawatan, termasuklah ubat ini.

Melatonin nampaknya membantu membetulkan kitaran tidur kanak-kanak dalam jangka pendek. Walau bagaimanapun, tiada bukti menyokong penggunaannya pada bayi, dan kesan jangka panjang dalam kanak-kanak masih tidak jelas.

Previous article Gigitan anjing yang dijangkiti – Apa akan berlaku?
Next article Mulut kering dan cara rawatan di rumah
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.