Home Wanita Sekiranya anda mengambil kopi semasa mengandung?

Sekiranya anda mengambil kopi semasa mengandung?

0
Sekiranya anda mengambil kopi semasa mengandung?

Sekiranya anda hamil , seorang profesional kesihatan mungkin menasihatkan anda untuk membatasi pengambilan kopi semasa mengandung. Ini kerana para pakar telah menghubungkan tahap pengambilan kafein yang tinggi dengan komplikasi, seperti berat lahir rendah dan keguguran. Namun, itu tidak bermaksud bahawa sebilangan kecil kafein akan menyebabkan bahaya. Oleh itu, tahap kafein apa yang dianggap selamat, dan bagaimana ia setara dengan ukuran kehidupan sebenar?

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Garis panduan terkini mengenai kafein semasa hamil

American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG) menyatakan bahawa selamat untuk mengambil 200 miligram atau kurang kafein dalam sehari. Ini juga merupakan petunjuk dari organisasi antarabangsa lain seperti National Health Service (NHS), World Health Organisation (WHO), dan Royal College of Bidan (RCM).

Adalah dinasihatkan bahawa melebihi had yang disarankan 200 miligram mungkin sedikit meningkatkan risiko keguguran atau kelahiran pra-jangka. Walau bagaimanapun, bukti yang ada tidak dapat disimpulkan. Sebilangan besar kajian terhad kepada saiz sampel yang kecil. RCM menyatakan bahawa penyelidikan menunjukkan kaitan antara penggunaan kafein melebihi 300mg sehari dan menurunkan berat badan kelahiran. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti untuk mengaitkan pengambilan kafein ibu yang rendah pada kehamilan (kurang dari 200mg) dengan hasil kehamilan yang buruk.

kopi dan kehamilan

Apa yang dikira sebagai pengambilan kafein?

Ini boleh membingungkan ketika mencuba 200 miligram kafein dalam diet seharian anda? Jadi berikut adalah beberapa perbandingan kafein cepat.

  • 1 cawan kopi segera = 100mg
  • 8 ons (1 cawan) kopi titisan yang diseduh = 137 mg
  • 1 tin (12 oz) Coca Cola = 34mg
  • 1 tin (12 oz) Diet Coca Cola = 46mg
  • 1 tin (8oz) Red Bull = 80mg
  • 8 oz (1 cawan) teh = 75mg
  • Satu coklat susu Susu 45 g bar = 9mg
  • 1 cawan kopi tanpa kafein = 5-30mg

Berhati-hatilah bahawa sebilangan jenama minuman tenaga boleh mengandungi lebih banyak kafein – beberapa hingga 400mg! Itu adalah dua kali ganda pengambilan harian yang disyorkan dalam satu tin sahaja. Minuman berkafein seperti minuman tenaga dan soda juga tinggi gula. Oleh itu, lebih baik membatasi ini sekiranya mungkin sebagai sebahagian daripada diet yang sihat.

Kajian penyelidikan terkini

Pada bulan Ogos 2010, sebuah makalah penyelidikan yang diterbitkan dalam BMJ Evidence-Based Medicine menyatakan bahawa wanita harus menghindari semua kafein ketika hamil, dan badan profesional harus merevisi panduan 200mg kafein setiap hari. Walau bagaimanapun, sebagai tindak balas terhadap makalah ini, RCM melakukan tinjauan terhadap bukti saintifik yang ada. Mereka menyimpulkan bahawa panduan antarabangsa bahawa wanita harus mengelakkan pengambilan kafein yang tinggi melebihi 200mg sehari harus diteruskan. Ini disokong oleh pernyataan dari RCOG, yang menyatakan bahawa ” pengambilan kafein sederhana kurang dari 200 mg sehari tidak kelihatan sebagai faktor penyumbang utama keguguran atau kelahiran pra-jangka .”

Kajian penyelidikan yang lebih baru yang diterbitkan pada Februari 2021 melaporkan bahawa kafein yang dikonsumsi semasa kehamilan boleh menyebabkan masalah tingkah laku di kemudian hari. Kajian itu meneliti 9.000 imbasan otak kanak-kanak berusia 9-10 tahun yang ibunya menggunakan kafein semasa mengandung. Para saintis mengenal pasti perubahan jalan otak yang boleh menyebabkan masalah tingkah laku di kemudian hari, seperti kesukaran perhatian dan hiperaktif.

Namun, pada ketika kehamilan, kafein menyebabkan perubahan ini tidak dapat difahami sepenuhnya, dan para saintis tidak menemui perubahan dalam kecerdasan atau kemampuan berfikir kanak-kanak. Kajian retrospektif ini bergantung kepada ibu untuk mengingat berapa banyak kafein yang mereka ambil semasa mengandung bertahun-tahun yang lalu. Penyelidikan lebih lanjut diperlukan untuk menyiasat kaitan antara kafein pada kehamilan dan perkembangan otak, dan garis panduannya tetap sama.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Mengapa minum kopi semasa hamil berbeza?

Semasa hamil, pengambilan kafein dari badan anda memerlukan 1.5-3.5 kali lebih lama, kerana wanita hamil memetabolisme kafein pada kadar yang jauh lebih perlahan. Juga diketahui bahawa kafein melintasi plasenta dan memasuki aliran darah bayi. Metabolisme bayi masih berkembang dan tidak dapat memetabolisme sepenuhnya kafein.

Kafein juga meningkatkan tahap katekolamin ibu hamil (yang merupakan hormon adrenalin yang dilepaskan ketika mengalami tekanan). Di samping itu, Persatuan Kehamilan Amerika (APA) menasihatkan bahawa kafein meningkatkan tekanan darah dan degupan jantung anda kerana kualiti perangsangnya, yang mana kedua-duanya tidak ingin anda bangkitkan semasa kehamilan. Ini adalah beberapa sebab mengapa disarankan untuk berhati-hati ketika mengambil kafein ketika hamil.

Garisan bawah

Menurut badan profesional antarabangsa, pengambilan kafein sederhana kurang dari 200 mg sehari dianggap selamat semasa kehamilan. Walau bagaimanapun, mudah untuk melampaui batas, dan tahap pengambilan kafein yang tinggi telah dikaitkan dengan beberapa komplikasi kehamilan. Sekiranya anda bimbang tentang berapa banyak kafein yang anda minum, tidak pasti bagaimana cara mengurangkannya, atau ingin mengetahui alternatifnya, berjumpa dengan doktor atau bidan anda untuk mendapatkan nasihat. Mereka dapat membantu anda menyesuaikan pengambilan kafein ke tahap yang dianggap selamat untuk anda dan bayi anda.

Rujukan:

1. Periksa pengambilan kafein anda semasa hamil. Tommys.org. https://www.tommys.org/pregnancy-information/calculators-tools-resources/check-your-caffeine-intake-pregnancy

2. Pengambilan Kafein Sedang Semasa Kehamilan. Acog.org. https://www.acog.org/clinical/clinical-guidance/comm Committee-opinion/articles/2010/08/moderate-caffeine-consumption-during-pregnancy

3. Kafein Semasa Kehamilan . Taklimat Kumpulan Penasihat Klinikal Pakar RCM (ECAG); 2020. https://www.rcm.org.uk/media/4395/caffeine-in-pregnancy-oct2020-003.pdf.

4. Otak diubah oleh kafein dalam rahim, menurut kajian. EurekAlert !. https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-02/uorm-bcb020821.php.

5. Christensen Z, Freedman E, Foxe J. Pendedahan kafein dalam rahim dikaitkan dengan perubahan otak struktur dan hasil neurokognitif yang merosakkan pada kanak-kanak berumur 9-10 tahun. Neurofarmakologi . 2021; 186: 108479. doi: 10.1016 / j.neuropharm.2021.108479

6. Rhee J, Kim R, Kim Y et al. Pengambilan Kafein Ibu semasa Kehamilan dan Risiko Berat Lahir Rendah: Analisis Meta-Analisis Dosis Kajian Pemerhatian. PLoS Satu . 2015; 10 (7): e0132334. doi: 10.1371 / jurnal.pone.0132334

7. Pengambilan Kafein Semasa Kehamilan | Persatuan Kehamilan Amerika. Persatuan Kehamilan Amerika. https://americanpregnancy.org/health-pregnancy/pregnancy-health-wellness/caffeine-intake-during-pregnancy-946/.

Previous article Kencing manis atau diabetes boleh disembuhkan?
Next article Apa yang dimaksudkan dengan kesihatan mental?
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.