Home Jantung Apakah nisbah HDL kolesterol yang baik?

Apakah nisbah HDL kolesterol yang baik?

0
Apakah nisbah HDL kolesterol yang baik?

Anda mungkin pernah mendengar amaran mengenai ‘kolesterol tinggi’ bahawa kolesterol tidak sihat dan merosakkan jantung. Tetapi sejauh mana bahaya kolesterol, dan bagaimana kita memantau kolesterol kita sendiri?

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Berapa banyak kolesterol?

Kolesterol adalah sejenis lemak yang beredar di seluruh badan kita. Kita sebenarnya memerlukan kolesterol untuk kelangsungan hidup! Hati menghasilkan sebahagian besar kolesterol untuk tubuh (80%), sementara 20% selebihnya diperoleh melalui diet. Tetapi, kolesterol yang berlebihan dapat menyebabkan penumpukan plak dalam sistem peredaran darah, penyempitan saluran darah dan peningkatan tekanan darah. Penyempitan atau penebalan dinding saluran darah ini dikenal sebagai aterosklerosis, yang bahkan dapat mempengaruhi arteri yang mengalirkan darah ke jantung, menyumbang kepada penyakit arteri koronari. Penyakit arteri koronari seterusnya meningkatkan risiko serangan jantung.

Penyakit jantung, termasuk penyakit arteri koronari, sebenarnya merupakan penyebab utama kematian di Amerika Syarikat dan penyebab kematian kedua yang utama di Kanada. Bagaimana kita tahu jika kolesterol kita berisiko?

kolesterol

Nisbah HDL

Tahap darah kolesterol dijaga oleh dua jenis protein yang membawa kolesterol: lipoprotein berketumpatan rendah (LDL) dan lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL).

LDL: Kolesterol “Buruk”

LDL membawa kolesterol dari hati ke tisu ke seluruh badan. Sebahagian besar kolesterol dalam darah sebenarnya terikat LDL. Sekiranya terdapat lebihan kolesterol LDL, LDL akan menyimpan kolesterol di sepanjang dinding saluran darah, yang menyumbang kepada penumpukan dan penyumbatan plak.

Satu kajian pada tahun 2010 memerhatikan kira-kira 1000 individu dan bagaimana risiko mereka terhadap pelbagai bentuk penyakit jantung terjejas ketika tahap LDL menurun. Untuk penghormatan, tahap darah LDL yang ideal kurang dari 2.6mmol / L. Kajian mendapati bahawa pengurangan LDL sebanyak 1.0mmol / L dengan ubat mengurangkan kejadian kejadian jantung yang mematikan sebanyak seperlima setiap tahun. Mereka juga mendapati bahawa mengurangkan kadar LDL sebanyak 2-3mmol / L mengurangkan risiko kejadian maut seperti serangan jantung dan strok sebanyak 40-50%. Jelas, kadar kolesterol LDL menyumbang kepada risiko penyakit jantung yang lebih tinggi dan memang kolesterol “buruk”.

HDL: Kolesterol “Baik”

HDL mengimbangkan aktiviti LDL; ia mengambil kolesterol dari tisu dan saluran darah dan membawanya ke hati di mana ia digunakan atau dihilangkan dari badan. Jadi, nisbah HDL ke LDL adalah petunjuk kesihatan yang penting. Apakah nisbah HDL kolesterol yang baik?

Nisbah HDL

Nisbah HDL yang paling biasa adalah jumlah kolesterol hingga HDL. Kolesterol total (TC) terbuat dari LDL, HDL, dan trigliserida (lemak badan biasa yang lain), namun sebahagian besar kolesterol total adalah LDL. Mengingat TC: HDL, apakah nisbah HDL kolesterol yang baik?

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Satu kajian memerhatikan 6.147 wanita sihat berusia 50-59 tahun dalam jangka masa 17 tahun. Tahap TC: HDL mereka diukur, dan risiko yang sesuai untuk serangan jantung. Telah ditunjukkan bahawa peningkatan nisbah TC: HDL meningkatkan risiko serangan jantung dengan ketara. Risiko terendah untuk serangan jantung didapati apabila nisbah TC: HDL kurang dari 3.5. Penemuan ini sesuai dengan garis panduan yang ditetapkan oleh American Heart Association: nisbah TC: HDL mestilah kurang dari 5.0, dan idealnya serendah 3.5 untuk risiko terhad kepada kesihatan jantung.

Tahap kolesterol apa yang harus kita sasarkan?

Laporan kajian perubatan 2018 dari American College of Cardiology dan American Heart Association menunjukkan hasil kajian populasi AS. Laporan ini memberikan nasihat perubatan berikut: kolesterol total yang ideal ialah 160mg / dL (3.8mmol / L), dan LDL mestilah kurang dari 100mg / dL (2.6mmol / L). 3 kadar HDL atau kolesterol baik tidak kurang dari 40mg / dL untuk lelaki dan 50mg / dL untuk wanita.

Bagaimana kita dapat mengurangkan TC: HDL?

Bertentangan dengan pemikiran popular, makan lebih sedikit kolesterol tidak menurunkan kadar kolesterol secara keseluruhan. Makan lebih banyak kolesterol sebenarnya telah terbukti dapat menurunkan pengeluaran kolesterol oleh hati, sehingga total kadar kolesterol dalam tubuh tetap terjaga. Daripada memberi tumpuan kepada makan kurang kolesterol secara umum, meningkatkan HDL untuk memastikan kolesterol yang kita lakukan telah beredar di seluruh badan kita bekerja untuk kita, bukan terhadap kami.

Diet

Makanan berlemak harus dipilih dengan bijak; lemak tepu seperti yang terdapat dalam daging merah dan produk haiwan lain tinggi kolesterol LDL. Sekiranya lemak diet ditukar kepada lemak tak tepu, seperti minyak sayuran dan ikan, biji rami, dan kacang-kacangan misalnya, ini dapat membantu meningkatkan HDL berbanding LDL.

Senaman

Mengekalkan gaya hidup aktif dapat membantu mengekalkan tahap HDL tinggi. Satu kajian melihat latihan aerobik pada 26 individu yang berisiko terkena penyakit jantung. Mereka melihat peningkatan tahap HDL sebanyak 13%. Kajian lain dengan 36 lelaki memerhatikan bahawa mereka yang menjalani rejim senaman intensif yang berpanjangan selama 12 minggu menunjukkan penurunan yang signifikan dalam nisbah TC: HDL sekitar 16%. Latihan intensif kardio kemudian dapat digunakan untuk membantu mencapai tahap kolesterol HDL yang lebih tinggi.

Berat Badan Sihat

Obesiti adalah faktor risiko lain untuk nisbah TC: HDL yang tinggi. Satu kajian mendapati bahawa mereka yang melakukan penurunan berat badan akibat latihan menunjukkan peningkatan yang signifikan dalam tahap HDL.

Berhenti merokok

Pendedahan asap dapat mengurangkan tahap HDL. Apabila satu kajian membandingkan perokok dengan perokok yang berhenti, kesan yang boleh dibalikkan diperhatikan. Mereka yang berhenti merokok selama setahun menunjukkan peningkatan yang signifikan dalam tahap HDL berbanding penurunan pada mereka yang terus merokok.

Ambil Jalan

Apakah nisbah HDL kolesterol yang baik? Nisbah kolesterol TC: HDL adalah petunjuk berharga untuk risiko penyakit jantung dan idealnya mestilah kurang dari 3.5. Tahap HDL dapat ditingkatkan dengan mengonsumsi lebih banyak sumber lemak nabati, bersenam secara teratur, menguruskan berat badan, dan berhenti merokok.

Kolesterol harus dipantau secara berkala; Persatuan Jantung Amerika mengesyorkan agar orang dewasa berumur 20 tahun ke atas harus menjalani ujian darah kolesterol setiap 4-6 tahun. Faktor risiko lain untuk penyakit arteri koronari seperti usia, tekanan darah tinggi, dan diabetes mungkin memerlukan pemeriksaan kolesterol yang lebih kerap. Lebih baik berjumpa doktor keluarga anda untuk menentukan risiko anda dan menetapkan rutin yang sesuai untuk memantau kolesterol anda; juga berbincang dengan doktor anda sebelum memulakan program diet atau senaman.

Rujukan

  1. Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit. “Punca Kematian yang Mendasari, 1999-2018”. Pangkalan Data Dalam Talian CDC WONDER. Diakses pada 4 Mac 2021.
  2. “Penyakit Jantung di Kanada”. (2017). Kerajaan Kanada, Badan Kesihatan Awam Kanada. Diakses pada 4 Mac 2021. Diperolehi dari https://www.canada.ca/en/public-health/services/publications/diseases-conditions/heart-disease-canada.html.
  3. Grudy, SM et al. (2018). Garis Panduan AHA / ACC / AACVPR / AAPA / ABC / ACPM / ADA / AGS / APhA / ASPC / NLA / PCNA mengenai Pengurusan Kolesterol Darah: Laporan Pasukan Petugas American College of Cardiology / American Heart Association mengenai Garis Panduan Amalan Klinikal . Peredaran; 139 : e1082-e1143. Doi: 10.1161 / CIR.0000000000000625.
  4. Baigent, C. et al. (2010). Keberkesanan dan keselamatan penurunan kolesterol LDL yang lebih intensif: meta-analisis data dari 170,000 peserta dalam 26 percubaan rawak. Jurnal Lancet; 376 (9753): 1670-1681. Doi: 10.1016 / S0140-6736 (10) 61350-5.
  5. Memanggil, S. et al. (2019). Nisbah kolesterol total dengan kolesterol lipoprotein berkepadatan tinggi dan infark miokard dalam kesihatan Wanita di kawasan Lund (WHILA): kajian kohort susulan 17 tahun. Gangguan Kardiovaskular BMC ; 19 : 239. Doi: 10.1186 / s12872-019-1228-7.
  6. Hu, Y. et al. (2010). Peraturan homeostasis kolesterol oleh reseptor hati X. Clinica Chimica Acta; 411 (9-10): 617-625. Doi: 10.1016 / j.cca.2009.12.027 .
  7. Banz, WJ et al. (2003). Kesan daya tahan berbanding latihan aerobik terhadap faktor risiko penyakit arteri koronari. Biologi dan Perubatan Eksperimen; 228 (4): 434-440. Doi: 10.1177 / 153537020322800414.
  8. Nybo, L. et al. (2010). Latihan Intensiti Tinggi berbanding Intervensi Latihan Tradisional untuk Mempromosikan Kesihatan. Perubatan & Sains dalam Sukan & Latihan; 42 (10): 1951-1958. Doi: 10.1249 / MSS.0b013e3181d99203.
  9. Williams, PT et al. (1994). Kesan Penurunan Berat Badan dengan Bersenam atau Diet pada Tahap Lipoprotein Berkepadatan Tinggi Plasma (LDL) pada Lelaki dengan HDL Rendah, Menengah, dan Normal ke Tinggi di Asas. Metabolisme; 43 (7): 917-924.
  10. Gepner, AD (2012). Kesan Berhenti Merokok dan Merokok pada Lipid dan Lipoprotein: Hasil daripada Percubaan Klinikal Rawak. Jurnal Jantung Amerika; 161 (1): 145-151. Doi: 10.1016 / j.ahj.2010.09.023.
Previous article Cara hidup sihat dan mengurangkan tekanan darah tinggi
Next article Mengapa tangan saya selalu sejuk?
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.