Home Kekal Sihat Mengapa tangan saya selalu sejuk?

Mengapa tangan saya selalu sejuk?

0
Mengapa tangan saya selalu sejuk?

Tangan sejuk

Pernah bertanya-tanya pada diri sendiri, “Mengapa tangan saya selalu sejuk?” Kadang-kadang sarung tangan yang selesa untuk menjaga tangan anda tidak akan melakukan silap mata. Hipersensitiviti sejuk adalah istilah yang lebih teknikal, yang menggambarkan rasa sejuk yang melampau yang dirasakan seseorang pada tangan dan kaki mereka dalam suhu bilik.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Dalam beberapa kes, ini dapat menunjukkan masalah kesihatan yang menjadi punca. Terdapat beberapa penjelasan mengenai tangan dan kaki yang sejuk. Ini kadang-kadang boleh merangkumi sindrom Raynaud, anemia, sianosis, atau diabetes.

tangan sejuk

Mengapa tangan saya selalu sejuk?

Tubuh manusia mempunyai sistem termoregulasi yang dapat mengekalkan suhu badan yang tetap untuk menyokong fungsi normal organ-organ kritikal. Tangan dan kaki mempunyai nisbah luas permukaan dan isipadu yang tinggi, yang bermanfaat dalam pengaturan suhu di iklim panas dan sejuk. Dalam lingkungan yang lebih panas, hujungnya berfungsi sebagai radiator, pada dasarnya, memancarkan haba dari badan.

Sebaliknya, merasa sejuk dalam cuaca sejuk, adalah tindak balas biasa juga. Di persekitaran yang lebih sejuk, aliran darah yang terbatas ke hujung kaki – disebabkan oleh vasokonstriksi (berlaku ketika saluran darah menyempit) – membolehkan darah mengalir ke jantung, paru-paru atau inti badan. [2] Sistem termoregulasi inilah yang memungkinkan peredaran darah sampai ke organ kritikal ketika berada di persekitaran yang sangat sejuk. [2] Orang yang paling berisiko terkena hipersensitiviti sejuk adalah mereka yang bekerja dengan pendedahan kronik di luar rumah pada musim sejuk dan terutama mereka yang berada di kawasan operasi tinggi.

Keadaan sejuk boleh berlaku akibat radang dingin. Istilah “radang dingin” merujuk kepada kerosakan tisu yang disebabkan oleh pendedahan pada suhu sejuk. Bahagian badan seperti bibir, hidung, jari dan jari kaki adalah yang paling mudah terkena radang dingin. Individu yang sihat normal akan mengalami aliran darah sekitar 250mL / min, sementara seorang individu semasa radang dingin mungkin mengalami aliran darah sekitar 20 hingga 30mL / min.

Dalam kes yang melampau, pendedahan berpanjangan ke persekitaran sejuk boleh mengakibatkan hipotermia. Hipotermia adalah keadaan di mana suhu badan turun di bawah 35 darjah Celsius.

Sindrom Raynaud

Sindrom Raynaud adalah keadaan di mana digit berubah warna. Jari dan jari kaki pada mulanya bertukar menjadi putih, kemudian biru dan kemudian menjadi merah. Perubahan warna kulit ini boleh berlangsung dari satu jam hingga lebih dari satu jam. Individu dengan Raynaud menggambarkannya sebagai sensasi mati rasa dengan kesakitan di kawasan yang berkaitan. Keadaan ini memberi kesan kepada orang yang lebih muda dan lebih berusia tetapi ia lebih kerap berlaku pada wanita berbanding lelaki.

Oleh kerana saluran darah di arteri digital dan arteriol kulit menyempit, terdapat penurunan aliran darah ke tangan dan kaki. Tindak balas neurologi dan imun juga boleh menyumbang kepada sindrom Raynaud. Vasokonstriksi mungkin akibat peningkatan kepekatan tromboksana yang mengakibatkan pengaktifan platelet atau kecederaan reperfusi iskemia. Penyimpangan neurologi seperti vasodilasi tidak normal yang disebabkan oleh gen calcitonin yang berkaitan dengan kekurangan protein juga boleh mengakibatkan vasokonstriksi.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Terapi bukan farmakologi merangkumi perubahan gaya hidup seperti menghindari suhu sejuk secara tiba-tiba, mengehadkan dan menguruskan tekanan, dan mengelakkan perangsang. Terapi farmakologi, seperti penyekat saluran kalsium dihydropyridine, mendorong vasodilasi dan digunakan terutamanya untuk merawat Raynaud.

Anemia

Anemia juga dapat menjelaskan mengapa orang mungkin mempunyai tangan yang sejuk. Anemia adalah keadaan di mana terdapat penurunan jumlah hemoglobin, hematokrit, atau jumlah sel darah merah. Hemoglobin adalah protein penting yang terlibat dalam membawa oksigen ke tisu dalam sel darah merah.

Gejala anemia yang biasa termasuk keletihan, sesak nafas, dan berdebar-debar (mendengar degupan jantung seseorang). Penyebab anemia merangkumi, tetapi tidak terbatas pada, diet yang buruk, tempoh yang berat, kehamilan, atau kehilangan darah gastrousus.

Sianosis

Sianosis adalah gangguan lain yang disebabkan oleh kepekatan hemoglobin dan oksigen yang tidak normal. Peredaran yang lemah akibat kekurangan oksigen yang terikat pada hemoglobin boleh menyebabkan tangan bertukar warna kebiruan. Penyampaian oksigen secara langsung berkaitan dengan output jantung dan oksigen arteri; kira-kira 3 hingga 5g / dL hemoglobin deoksigenasi adalah petunjuk sianosis yang jelas.

Sianosis periferi berlaku di tangan dan kaki di mana aliran darah terhad, pada dasarnya mengakibatkan vasokonstriksi saluran darah (terdedah kepada iklim sejuk), curah jantung rendah, dan stasis vena. Komplikasi paru-paru seperti radang paru-paru dan embolisme paru boleh menjadi penyebab sianosis. Keadaan ini sukar didiagnosis. Pada masa ini, pilihan rawatan untuk sianosis berbeza-beza.

Diabetes

Diabetes adalah keadaan di mana jumlah glukosa yang berlebihan dan tidak terkawal terdapat dalam aliran darah. Biasanya, individu hiperglikemia mempunyai kadar glukosa darah lebih tinggi daripada 180mg / dL. Kebanyakan pesakit pada kemungkinan yang lebih besar untuk membangunkan komplikasi vaskular. Satu kajian mendapati bahawa kecepatan dan jumlah aliran darah jauh lebih rendah pada pesakit diabetes. Hasil ini menunjukkan bahawa peredaran darah juga dapat dipengaruhi pada pesakit diabetes.

Hiperglikemia jangka panjang boleh menyebabkan glycation yang boleh membahayakan saluran darah di buah pinggang, mata dan saraf periferal, yang boleh menyebabkan neuropati diabetes atau kerosakan saraf. neuropati diabetik adalah penyebab biasa neuropati periferal. Keadaan ini sering dikaitkan dengan rasa sakit, mati rasa, dan sensasi tidak berfungsi dengan suhu panas atau sejuk di hujung kaki. Akibatnya, individu diabetes mungkin mengalami tangan atau kaki yang sejuk.

Sekiranya tangan anda sentiasa sejuk, ini mungkin merupakan tanda amaran. Sensasi kronik selsema di hujung kaki mungkin menunjukkan masalah kesihatan yang menjadi penyebabnya. Dapatkan nasihat perubatan jika anda prihatin mengenai gejala dan ketidakselesaan yang berkaitan dengan kesihatan anda.

Rujukan:

  1. Bae, KH, Jeong, YS, Go, HY, Sun, SH, Kim, TH, Jung, KY, Song, YK, Ko, SG, Choi, YK, Park, JH, Lee, S., Lee, Y., & Jeon, CY (2018). Definisi dan diagnosis hipersensitiviti sejuk di tangan dan kaki: Penemuan dari tinjauan pakar. Penyelidikan perubatan integratif , 7 (1), 61–67. https://doi.org/10.1016/j.imr.2017.11.001
  2. Cheung SS (2015). Tindak balas tangan dan kaki terhadap pendedahan sejuk. Suhu (Austin, Tex.) , 2 (1), 105–120. https://doi.org/10.1080/23328940.2015.1008890
  3. Basit H, Wallen TJ, Dudley C. Frostbite. [Dikemas kini 2021 24 Jan]. Dalam: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): Penerbitan StatPearls; 2021 Jan-. Boleh didapati dari: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK536914/
  4. Duong H, Patel G. Hypothermia. [Dikemas kini 2021 27 Jan]. Dalam: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): Penerbitan StatPearls; 2021 Jan-. Boleh didapati dari: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK545239/
  5. Temprano KK (2016). Tinjauan Penyakit Raynaud. Perubatan Missouri , 113 (2), 123–126.
  6. Musa R, Penyakit Qurie A. Raynaud. [Dikemas kini 2020 19 Nov]. Dalam: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): Penerbitan StatPearls; 2021 Jan-. Boleh didapati dari: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK499833/
  7. Warner MJ, Kamran MT. Anemia Kekurangan Zat Besi. [Dikemas kini 2020 10 Ogos]. Dalam: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): Penerbitan StatPearls; 2021 Jan-. Boleh didapati dari: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK448065/
  8. Chaparro, CM, & Suchdev, PS (2019). Epidemiologi anemia, patofisiologi, dan etiologi di negara berpendapatan rendah dan sederhana. Annals of the New York Academy of Sciences , 1450 (1), 15-31. https://doi.org/10.1111/nyas.14092
  9. Adeyinka A, Kondamudi NP. Sianosis. [Dikemas kini 2020 22 Sep]. Dalam: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): Penerbitan StatPearls; 2021 Jan-. Boleh didapati dari: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482247/
  10. Sapra A, Bhandari P. Diabetes Mellitus. [Dikemas kini 2020 19 Nov]. Dalam: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): Penerbitan StatPearls; 2021 Jan-. Boleh didapati dari: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK551501/
  11. An, Y., Kang, Y., Lee, J., Ahn, C., Kwon, K., & Choi, C. (2018). Ciri aliran darah pesakit diabetes dengan komplikasi yang dikesan oleh pengukuran optik. Kejuruteraan bioperubatan dalam talian , 17 (1), 25. https://doi.org/10.1186/s12938-018-0457-9
  12. Bansal, V., Kalita, J., & Misra, UK (2006). Neuropati diabetes. Jurnal perubatan pascasiswazah , 82 (964), 95–100. https://doi.org/10.1136/pgmj.2005.036137
Previous article Apakah nisbah HDL kolesterol yang baik?
Next article Kecederaan kepala: Gejala, gegaran, dan rawatan
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.