Home Kekal Sihat Cacing usus pada manusia dan gejala kesihatan

Cacing usus pada manusia dan gejala kesihatan

0
Cacing usus pada manusia dan gejala kesihatan

Cacing

Cacing usus, atau cacing parasit, adalah organisma mudah yang memberi makan kepada tubuh manusia. Ramai orang mengiktiraf jenis yang lebih biasa, seperti cacing pita dan ulat cacing, tetapi mungkin kurang menyedari yang lain. Cacing usus boleh menyebabkan banyak gejala di dalam badan, beberapa di antaranya sama dengan gejala gangguan usus yang lain. Diagnosis cepat dan menyeluruh adalah penting dalam setiap kes untuk mengelakkan komplikasi.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Doktor boleh menggunakan ubat antiparasit atau rawatan lain untuk membantu menyingkirkan cacing. Walaupun cacing gelang mungkin kelihatan menakutkan, kebanyakan orang bertindak balas dengan baik untuk rawatan.

Dalam artikel ini, kita melihat pelbagai jenis cacing usus dan gejala yang boleh menyebabkannya. Kami juga mengkaji bagaimana orang boleh mendapatkan cacing usus dan apa yang melibatkan rawatan.

Gejala

Setiap spesies cacing usus boleh menyebabkan gejala yang berbeza, dan gejala mungkin juga berbeza dari orang ke orang.

Walau bagaimanapun, beberapa tanda dan gejala cacing usus termasuk:

Dalam sesetengah kes, orang itu boleh mula lulus segmen cacing usus dalam tinja mereka.

Dalam kes-kes yang jarang, cacing usus boleh menyebabkan penyumbatan yang teruk di dalam usus, sehingga sukar bagi seseorang untuk mengalami pergerakan usus.

Jenis cacing dan bagaimana mereka memasuki badan

Terdapat banyak jenis cacing usus yang boleh menjejaskan orang. Di bawah ini, kami melihat beberapa daripada mereka dengan lebih terperinci.

Cacing cacing

Cacing pita adalah sejenis cacing rata yang tinggal di dalam usus, di mana ia melekat pada dinding usus. Kebanyakan orang yang mempunyai cacing pita mengalami sama ada gejala atau gejala yang sangat ringan.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Terdapat beberapa jenis cacing pita yang berbeza. Sesetengah cacing pita hidup di dalam air, dan minum air najis boleh membenarkan mereka masuk ke dalam badan. Cacing pita lain yang hidup di dalam daging, seperti daging lembu atau babi, dan memakan daging yang tidak bersih atau mentah boleh mendedahkan orang itu kepada mereka.

Cacing pita rata dan cenderung menjadi panjang, biasanya antara 3 dan 10 meter bergantung kepada jenis cacing. Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) menganggarkan bahawa terdapat kurang daripada 1,000 kes cacing cacing setiap tahun di Amerika Syarikat.

Hookworm

Cacing pancing adalah cacing yang biasanya memasuki badan seseorang melalui tanah yang tidak bersih. Nama cacing itu menerangkan bagaimana satu ujung badannya mengikat ke dalam bentuk jarum atau cangkuk.

Menurut CDC, menurut anggaran, 576 hingga 740 juta orang di dunia mempunyai jangkitan cacing jangkitan.

Hookworms mengambil ruang di usus kecil, di mana mereka bertelur, yang melewati badan melalui tinja.

Apabila telur menetas, larva boleh memasuki kulit orang lain. Orang-orang berisiko jika mereka bersentuhan dengan bahan kulit atau dengan tanah yang mengandungi kotoran yang tercemar sebagai baja.

Kebanyakan orang dengan cacing pancung tidak mempunyai gejala. Sesetengah orang mungkin menunjukkan simptom gastrousus yang biasa, dan ini mungkin lebih biasa dengan jangkitan kali pertama.

Fluke

Flukes adalah sejenis flatworm yang lain. Flukes mungkin lebih biasa pada haiwan, walaupun mungkin manusia mengikat cacing parasit ini juga.

Fluk adalah kecil dan mempunyai bentuk daun bulat. Manusia mendapatkannya secara tidak sengaja memakan atau memakannya, sama ada di dalam air minuman atau tumbuh-tumbuhan air tawar, seperti air kencing.

Sekali di dalam badan, flukes dewasa menduduki saluran empedu dan hati.

Sesetengah orang tidak mempunyai sebarang gejala, tetapi yang lain mungkin mengalami gejala bulan atau bahkan beberapa tahun selepas meminum parasit pertama. Orang-orang ini mungkin mengalami keradangan saluran hempedu atau penyumbatan lengkap. Mereka mungkin mempunyai hati yang luar biasa besar atau bacaan luar biasa pada ujian hati.

Pinworm

Cacing kecil adalah cacing kecil yang kurus yang kira-kira saiz ruji.

Pinworms agak tidak berbahaya dan kadang-kadang tinggal di kolon dan rektum manusia. Seseorang yang mempunyai cacing boleh menyampaikannya kepada orang lain melalui hubungan langsung atau dengan berkongsi objek yang tercemar dengan mereka.

Pinworms biasanya menyebabkan gatal-gatal di sekitar dubur, yang boleh menjadi sangat teruk untuk membuat tidur sukar. Gejala timbul pada waktu malam kerana ini adalah ketika pinworms wanita merangkak keluar dari dubur untuk meletakkan telur mereka di kulit sekitar.

Gejala lain biasanya ringan, dan ramai yang tidak mengalami sebarang masalah.

Ascariasis

Ascariasis adalah serupa dengan cacing pancing, walaupun hanya beberapa inci panjang. Ia hidup di dalam tanah yang tercemar, jadi hanya memasuki tubuh apabila orang menelan telur. Di dalam badan, cacing ini hidup di dalam usus.

Orang yang mengalami jangkitan ascariasis sering menunjukkan sedikit gejala. Walau bagaimanapun, jangkitan teruk boleh menyebabkan penyumbatan usus atau mengurangkan pertumbuhan pada kanak-kanak.

Trichinella

Cacing Trichinella adalah sejenis ulat bulu yang boleh menyebarkan kepada manusia yang makan daging yang tidak matang atau mentah yang mengandungi larva hidup. Larva kemudian berkembang di usus.

Apabila mencapai saiz penuh mereka, cacing Trichinella boleh meninggalkan usus dan hidup dalam tisu lain, seperti otot.

Gejala bervariasi dengan jangkitan trichinosis. Sebagai tambahan kepada gejala gastrointestinal yang biasa, sesetengah orang mungkin mengalami:

  • menggigil
  • sakit otot
  • sakit sendi
  • bengkak muka atau mata

Jangkitan berat boleh menyebabkan masalah pernafasan atau jantung atau membuatnya sukar untuk bergerak. Kes-kes yang sangat teruk boleh mengakibatkan kematian.

Jangkitan Trichinella jarang berlaku di Amerika Syarikat, tetapi ia lebih cenderung mempengaruhi orang yang memakan daging liar, seperti beruang, daging babi, atau meterai.

Faktor-faktor risiko

Sebagai nota kajian pada 2016, lebih 3.5 bilion orang di seluruh dunia mempunyai jangkitan parasit usus.

Majoriti jangkitan ini berlaku di negara-negara membangun di mana sanitasi miskin. Walau bagaimanapun, cacing usus masih boleh didapati di kawasan maju.

Sesetengah orang mungkin lebih berisiko terkena cacing usus. Orang-orang ini termasuk mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah, seperti orang tua dan orang yang hidup dengan HIV.

Kehamilan tidak meningkatkan risiko mendapat cacing usus, tetapi cacing usus boleh menimbulkan risiko kesihatan yang lebih penting bagi orang yang mengandung. Sesetengah ubat antiparasit mungkin tidak selamat semasa kehamilan.

Sesiapa yang mengandung dan mempunyai cacing usus harus bekerja rapat dengan doktor mereka sepanjang rawatan mereka. Sambungan

1
2
Previous article Jerawat bayi: Apa yang perlu diketahui mengenainya
Next article Apakah usus tersumbat dan masalah kesihatan darinya?
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.