Home Kekal Sihat Kaki gatal dan apa yang menyebabkannya?

Kaki gatal dan apa yang menyebabkannya?

0
Kaki gatal dan apa yang menyebabkannya?

Petua untuk medical diagnosis

Untuk mengurangkan apa yang mungkin menyebabkan kaki gatal, pertimbangkan yang berikut:

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Berapa lama kaki telah gatal?

Sebagai contoh, gigitan serangga menjadi lebih baik dalam masa beberapa hari, jadi ketidakselesaan yang berlangsung lebih lama daripada ini atau tidak hilang mungkin mempunyai sebab lain.

Adakah terdapat ruam?

Sesetengah punca gatal-gatal melibatkan ruam manakala yang lain tidak. Jenis ruam tertentu akan membantu seseorang mempersempit apa yang menyebabkannya.

Secara umumnya, keadaan kulit, kerengsaan kulit, atau gigitan bug menyebabkan gatal-gatal yang berkaitan dengan ruam. Gatal tanpa ruam biasanya disebabkan oleh masalah seluruh sistem.

Adakah terdapat sebarang keadaan perubatan sebelum ini?

Penjagaan kulit adalah masalah penting untuk pesakit diabetes. Sesiapa yang menyedari bahawa mereka mempunyai kaki gatal harus mengatasinya dengan pasukan penjagaan kesihatan mereka.

Adakah seseorang itu mengalami sebarang pemicu?

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Pemicu termasuk:

  • menghabiskan masa di luar
  • menukar detergen pakaian
  • mencukur kaki

Pendedahan kepada kemungkinan alergen, seperti krim topikal baru, boleh menjadi punca. Gatal yang berkembang sejurus selepas bercukur bermakna ini mungkin menjadi punca.

Bagaimana untuk melegakan gatal

kaki gatal dan bengkak
Seseorang boleh cuba memohon krim hydrocortisone untuk merawat kaki gatal.

Terdapat pelbagai jenis cara pesakit dengan kaki gatal boleh mencuba di rumah untuk melegakan gejala. Mengelakkan menggaru bahawa gatal adalah permulaan yang hebat – ini akan menghalang kerengsaan menjadi semakin teruk.

Kajian menunjukkan bahawa menyapu losyen ubat gatal kulit berasaskan oatmeet mengurangkan keanjalan gatal-gatal, kekeringan kulit, dan kekasaran. Mandi oat juga boleh membantu, terutamanya untuk kanak-kanak dan bayi dengan kulit gatal.

Rawatan penjagaan diri yang lain termasuklah:

  • menggunakan kompres sejuk
  • melembapkan dengan kerap dengan krim khusus untuk mencegah kulit kering
  • memilih mandi air flow panas atau mandi dan mengelakkan atmosphere panas, yang menjengkelkan kulit
  • mengambil antihistamin berlebihan
  • memohon krim hydrocortisone untuk menenangkan kulit yang teriritasi
  • menggunakan produk dobi hypoallergenic
  • memakai pakaian yang diperbuat daripada kain lembut yang membiarkan kulit bernafas

Bila perlu berjumpa doktor

Sudah tiba masanya untuk berjumpa dengan doktor tentang kaki gatal jika ianya tidak menjadi lebih baik dalam seminggu atau lebih atau tidak menunjukkan tanda-tanda peningkatan selepas rawatan di rumah.

Seorang doktor boleh menentukan apa yang menyebabkan kaki gatal dan menetapkan losyen, gel, pembersih, ubat-ubatan, dan rawatan lain untuk memberikan kelegaan.

Ringkasan

Dalam kebanyakan kes, pesakit yang mempunyai kaki gatal dapat mengatasi atau menguruskan keadaan mereka dengan mencuci kulit yang cermat, pelembab biasa, dan ubat farmasi.

Orang yang mempunyai keadaan kulit kronik, seperti eksim, mungkin perlu menggunakan ubat preskripsi untuk mengurangkan gatal-gatal mereka.

Apabila keadaan kesihatan yang teruk menyebabkan kaki gatal, penting untuk berjumpa doktor yang dapat menilai keadaan dan memberikan kelegaan dari gejala.

1
2
Previous article Katarak dan pembedahan mata serta punca penyakit
Next article Muka kebas – Apa yang menyebabkannya?
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.