Home Makanan Apakah faedah pistachio?

Apakah faedah pistachio?

0
Apakah faedah pistachio?

Pistachio

Pistachio adalah sejenis kacang dari pokok dengan banyak manfaat kesihatan. Pistachios adalah sumber protein, antioksidan dan serat yang sangat baik. Penyelidikan menunjukkan bahawa manusia telah makan pistachio selama ribuan tahun. Pada zaman dahulu, ia adalah snek untuk golongan raja dan bangsawan. Orang ramai mengambilnya pada hari ini dalam pelbagai bentuk hidangan dari salad hingga ke aiskrim.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Berikut adalah 10 manfaat yang disokong sains untuk makan kacang pistachio.

Faedah pistachios

Menurut sains, pistachios adalah:

1. Kaya dengan nutrien

Pistachio kacang dalam mangkuk di dalam dan di luar cengkerang
Pistachios kaya dengan nutrisi.

Pistachios mengandungi banyak nutrien penting.

Menurut Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA), 1 auns atau kira-kira 49 kernel kacang tidak mengandungi :

  • Kalori : 159
  • Protein : 5.72 gram (g)
  • Lemak : 12.85 g
  • Karbohidrat : 7.70 g
  • Serat : 3.00 g
  • Gula : 2.17 g
  • Magnesium : 34 miligram (mg)
  • Kalium : 291 mg
  • Fosforus : 139 mg
  • Vitamin B-6 : 0.482 mg
  • Thiamin : 0.247 mg

Satu hidangan pistachio menyediakan kira-kira 37 peratus daripada pengambilan vitamin B-6 harian yang disyorkan atau 1.3 mg untuk orang dewasa.

Vitamin B-6 memainkan peranan penting dalam badan, terutamanya berkaitan dengan metabolisme protein dan perkembangan kognitif.

2. Rendah kalori

Pistachios adalah salah satu kacang kalori yang paling rendah, yang bermaksud orang dapat menikmati manfaat kesihatan kacang tetapi lebih mudah tinggal dalam batasan kalori hariannya.

Satu auns kacang macadamia, sebagai contoh, mengandungi 204 kalori, manakala 1 auns pecan menyediakan 196 kalori. 1 auns pistachios yang sama mengandungi hanya 159 kalori.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


3. Makan dengan antioksidan

Antioksidan adalah bahan yang berperanan penting dalam kesihatan. Ia mengurangkan risiko kanser dan penyakit lain dengan menghalang kerosakan pada sel-sel badan.

Kacang dan biji mengandungi beberapa sebatian antioksidan, tetapi pistachio mungkin mempunyai tahap antioksidan yang lebih tinggi daripada kacang lain.

Laporan penyelidikan bahawa pistachios mempunyai antara paras tertinggi antioksidan termasuk:

  • γ-tokoferol
  • phytosterols
  • xanthophyll carotenoids

Bahan-bahan ini mempunyai kesan antioksida dan anti-radang yang tinggi.

Dalam satu kajian kecil melibatkan 28 orang peserta dengan kolesterol tinggi yang makan 1 atau 2 hidangan harian pistachios selama 4 minggu, para penyelidik menunjukkan bahawa mereka mengalami peningkatan parasat antioksidan lutein, α-karotena, dan β-karoten berbanding mereka yang tidak makan.

4. Baik untuk kesihatan mata

pistachio dalam mangkuk
Pistachios boleh membantu mengurangkan risiko keadaan mata.

Antioksidan lutein dan zeaxanthin adalah penting untuk kesihatan mata. Pistachio adalah sumber yang kaya dengan kedua-dua bahan ini.

Menurut Persatuan Optometrik Amerika, lutein dan zeaxanthin mengurangkan peluang untuk membangunkan keadaan mata, termasuk degenerasi makula yang berkaitan dengan usia (AMD) dan katarak.

AMD dan katarak adalah penyebab utama kebutaan di Amerika Syarikat.

Makan diet yang sihat, termasuk pistachios, adalah cara yang menjanjikan untuk membantu mencegah penyakit mata ini daripada berkembang.

5. Bermanfaat untuk kesihatan usus

Semua kacang kaya serat, yang menggalakkan sistem pencernaan yang sihat dengan memindahkan makanan melalui usus dan mencegah sembelit.

Jenis serat yang dipanggil prebiotik juga boleh memberi makan bakteria baik di dalam usus. Memakan bakteria yang baik membantu mereka membiak dan membakar bakteria berbahaya.

Mengikut kajian kecil, 2012 , makan pistachio dapat meningkatkan tahap bakteria bermanfaat dalam usus. Dalam kajian ini, para sukarelawan makan diet biasa dengan sama ada 0 auns, 1.5 auns, atau 3 auns pistachios atau badam.

Penyelidik mengumpul sampel najis dan mendapati bahawa orang yang makan hingga 3 auns pistachios setiap hari menunjukkan peningkatan dalam bakteria usus yang bermanfaat, lebih banyak daripada mereka yang memakan badam.

6. Protein yang tinggi untuk vegan dan vegetarian

Pistachios menyumbang kepada keperluan protein harian seseorang, pada hampir 6 g protein setiap 1 auns berkhidmat.

Protein menyumbang kira-kira 21 peratus daripada jumlah berat kacang, menjadikannya sumber yang baik untuk vegetarian dan vegan, antara lain.

Pistachios juga mempunyai nisbah yang lebih tinggi daripada asid amino penting, blok bangunan protein, berbanding dengan kacang lain, termasuk badam, hazelnut, pecan, dan walnut.

7. Membantu mengurangkan berat badan

Mengambil dan makan kacang secara berkala membantu mengurangkan risiko kenaikan berat badan. Pistachio mungkin sangat bermanfaat bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan atau mengekalkan berat badan mereka kerana nilai kalori dan kandungan serat dan protein mereka.

Dalam satu kajian tahun 2012, orang yang makan 1.87 auns pistachio dalam tempoh 12 minggu mengalami dua kali pengurangan dalam indeks jisim badan mereka ( BMI ) sebagai orang yang makan pretzel bukan pistachios. Kedua-dua kumpulan itu menggunakan kira-kira jumlah kalori yang sama.

Mempunyai pistachios shell sebelum makan mereka juga boleh membantu penurunan berat badan. Penyelidikan menunjukkan bahawa melihat cengkerang menyediakan peringatan visual tentang berapa banyak orang yang telah dimakan.

8. Penting untuk kesihatan jantung

kek pistachio

Pistachios boleh membantu mengurangkan tahap kolesterol.

Wanita yang kerap makan kacang boleh menikmati perlindungan yang sederhana daripada penyakit kardiovaskular, menurut 12 tahun kajian yang diterbitkan pada tahun 2001 berdasarkan Kajian Kesihatan Wanita Iowa.

Kajian itu juga menunjukkan hubungan kecil antara kerap makan kacang dan mengurangkan risiko kematian akibat sebab lain.

Pistachios, khususnya, boleh melindungi jantung dengan mengurangkan kadar kolesterol dan tekanan darah tinggi.

Penyelidikan pada sampel kecil sebanyak 28 peserta yang kelihatan khusus pada pistachios untuk kesihatan jantung, melaporkan bahawa dua bahagian setiap hari mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular. Kajian lain menunjukkan bahawa pistachios dapat membantu mengurangkan tahap kolesterol berbahaya.

Analisis pada tahun 2015 sebanyak 21 kajian melaporkan bahawa makan kacang boleh menyebabkan pengurangan tekanan darah yang ketara pada orang tanpa diabetes jenis 2 di hospital. Pistachios mempunyai kesan kuat dari semua kacang yang diuji untuk mengurangkan kedua-dua tekanan darah sistolik dan diastolik.

9. Baik untuk keseimbangan gula darah

Pistachios mempunyai indeks glisemik yang rendah, jadi ia tidak menyebabkan kenaikan mendadak gula dalam darah selepas seseorang memakannya.

Dalam kajian kecil 10 orang, makan pistachio mengurangkan gula darah tinggi apabila dimakan dengan makanan yang kaya karbohidrat, seperti roti putih. Para penyelidik mencadangkan bahawa ini adalah salah satu cara yang dapat mengurangkan risiko diabetes.

Bagi orang yang menghidap diabetes, kajian lain menunjukkan bahawa makan pistachios sebagai makanan ringan bermanfaat untuk tahap gula darah, tekanan darah, obesiti, dan penanda keradangan.

10. Mengurangkan risiko kanser kolon

Pistachios boleh mengurangkan risiko beberapa jenis kanser, seperti kanser kolon, kerana kandungan seratnya yang tinggi.

Para saintis menunjukkan ini pada tahun 2017 penyelidikan yang menunjukkan bahawa kacang panggang tidak memberi kesan kepada manfaat kesihatan mereka berkaitan dengan sel-sel kanser kolon.

Mitos tentang pistachios

Sesetengah orang boleh mengelakkan makan pistachio kerana pelbagai mitos umum termasuk:

Mitos 1: Pistachios membuat anda gemuk

Orang mungkin mengelakkan pistachios dan kacang lain kerana mereka percaya ia menyumbang kepada peningkatan berat badan.

Apabila dimakan sebagai sebahagian diet yang sihat dan kalori, kajian menunjukkan bahawa pistachios sebenarnya boleh membantu penurunan berat badan.

Mitos 2: Pistachios adalah natrium yang tinggi

Mengkonsumsi kacang pistachio asin boleh meningkatkan pengambilan natrium harian, kadang-kadang melebihi paras yang disyorkan. Memilih kacang pistachio tanpa garam atau yang dipanggang adalah alternatif natrium rendah.

Mitos 3: Snek di pistachios merosakkan selera makan anda

Pistachios adalah pilihan yang baik untuk orang yang ingin makan lebih sihat, selagi mereka memakannya sebagai sebahagian daripada diet seimbang. Untuk mengelakkan mengisi kacang sebelum makan, tekan 1 auns atau separuh daripada satu auns setiap hari dan jangan makan terlalu dekat dengan waktu makan.

Kesimpulan

Pistachio adalah makanan yang sangat berkhasiat. Ia menawarkan beberapa manfaat kesihatan, terutamanya untuk jantung, usus, dan pinggang.

Makan pistachios secara berkala mungkin merupakan cara yang baik untuk meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan. Tetapi seseorang harus berpegang teguh pada kacang-kacangan pistachio biasa, dan jangan lupa makan lebih dari satu auns sehari.

Pistachio boleh didapati di kebanyakan kedai runcit dan dalam talian.

Previous article Bagaimana 30 minit merokok shisha hookah menjejaskan hati anda
Next article Manfaat minyak biji hitam
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.