Home Makanan Halia sebagai suplemen dari herba tumbuhan

Halia sebagai suplemen dari herba tumbuhan

0
Halia sebagai suplemen dari herba tumbuhan

Halia

Berasal dari Asia Tenggara, akar tanaman halia adalah salah satu rempah yang paling biasa digunakan di dunia. Selain penggunaannya dalam memasak, akar tumbuhan herba ini telah digunakan sebagai ubat herba selama ribuan tahun. Di sini kita mengkaji semula beberapa bukti klinikal untuk penggunaan makanan tambahan halia sebagai rawatan semula jadi.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

halia

Terdapat sekurang-kurangnya empat belas sebatian bioaktif yang diketahui terdapat di akar halia, yang boleh berbeza-beza bergantung pada sumber dan bentuknya.

Ulasan suplemen halia – apakah tuntutannya?

Ekstrak akar tumbuhan herba ini sebagai ubat semula jadi biasanya dikaitkan dengan kemampuannya untuk mengurangkan rasa mual dan muntah yang biasanya berkaitan dengan mual atau sakit pagi yang berkaitan dengan kehamilan. Walau bagaimanapun, para penyelidik telah menyiasat potensi tumbuhan herba ini untuk digunakan sebagai makanan tambahan untuk pelbagai keadaan kerana kesan anti-radang, antioksidan, dan analgesiknya.

Halia untuk artritis reumatoid

Percubaan klinikal yang menyiasat kesan suplemen halia pada pesakit rheumatoid arthritis melaporkan beberapa hasil yang baik. Sebanyak 70 pesakit dengan rheumatoid arthritis dimasukkan dalam percubaan klinikal terkawal plasebo rawak. Pesakit dibahagikan kepada dua kumpulan; satu kumpulan diberi suplemen dalam bentuk serbuk (1500mg), sementara kumpulan yang lain diberi plasebo. Setiap kumpulan mengambil makanan tambahan yang diberikan setiap hari selama dua belas minggu.

Sebelum dan selepas tempoh dua belas minggu ini, para penyelidik menilai pesakit sebagai tanda keradangan – sebagai petunjuk kesan makanan tambahan halia. Kajian mendapati bahawa menambah dengan halia dikaitkan dengan perubahan bermanfaat pada penanda keradangan serta pengurangan skor aktiviti penyakit artritis reumatoid.

Halia untuk osteoartritis

Tiga ujian klinikal yang menyiasat suplemen tambahan ini untuk osteoartritis lutut telah memberikan hasil yang positif. Dua daripada ujian klinikal membandingkan pesakit dengan osteoartritis lutut yang ditugaskan untuk mengambil 500mg suplemen serbuk halia dengan pesakit yang mengambil suplemen plasebo, untuk jangka masa tiga bulan. Setelah tiga bulan mengambilnya, terdapat peningkatan ketara dalam penanda keradangan – dengan molekul pro-radang berkurang pada pesakit yang mengambil suplemen halia.

Dalam satu percubaan rawak terkawal yang lain, peserta dengan osteoartritis lutut diberi suplemen halia serbuk 1g atau plasebo, untuk jangka masa lapan minggu. Dalam kajian ini, penyelidik menilai kesan halia menggunakan Skor Hasil Lutut dan Osteoarthritis – yang merupakan soal selidik yang digunakan untuk menilai hasil selepas kecederaan lutut. Kajian ini tidak melaporkan peningkatan sakit sendi atau kualiti hidup berbanding dengan peserta yang tidak mengambil makanan tambahan halia. Walau bagaimanapun, tidak ada kesan sampingan yang ketara pada dos ini.

Halia untuk diabetes tahap 2

Ujian klinikal telah menilai kemampuan suplemen herba untuk mempengaruhi ketahanan insulin dan indeks glisemik pada pesakit dengan diabetes jenis 2. Pada pesakit yang mengambil suplemen serbuk 3g selama tiga bulan, para penyelidik melaporkan perubahan ketara dalam ketahanan glukosa serum, HbAc1, insulin, dan insulin.

Satu lagi percubaan double-blind, plasebo yang dikendalikan secara rawak mendaftarkan 88 pesakit diabetes, yang mengambil sama ada halia (3g serbuk) atau plasebo, untuk jangka masa lapan minggu. Kajian ini melaporkan penurunan gula darah puasa dan HbA1c, selain peningkatan peningkatan ketahanan insulin.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Makanan tambahan halia malah menunjukkan kesan positif pada tahap yang lebih rendah. Percubaan klinikal yang merawat pesakit dengan suplemen halia 1600mg melaporkan penurunan glukosa puasa, HbAc1, insulin, dan kolesterol jika dibandingkan dengan pesakit dalam kumpulan plasebo.

Halia untuk kolitis ulseratif

Kolitis ulseratif dikaitkan dengan tekanan oksidatif yang signifikan, menyebabkan para penyelidik menyiasat sama ada aktiviti antioksidan halia mungkin bermanfaat bagi pesakit dengan keadaan ini. Pesakit dengan kolitis ulseratif diberi serbuk herba ini (2g sehari) selama 12 minggu, dan dibandingkan dengan pesakit yang mengambil plasebo untuk jangka masa yang sama. Kajian ini melaporkan peningkatan yang signifikan dalam skor keparahan penyakit dan skor kualiti hidup pada titik waktu 12 minggu untuk pesakit yang mengambil suplemen halia, menunjukkan kemungkinan suplemen ini memberi manfaat kepada pesakit dengan kolitis ulseratif aktif ringan-sederhana.

Halia untuk darah tinggi

Beberapa ujian klinikal telah menilai keberkesanan suplemen tambahan dalam mengurangkan tekanan darah. Kajian-kajian ini telah menunjukkan penurunan tekanan darah sistolik dan diastolik. Menurut kajian yang mengkaji kesan suplemen ini untuk hipertensi, (analisis meta – di mana data kajian individu dikumpulkan dan dinilai), kesan ini mungkin bergantung pada usia pesakit, jangka masa pengambilan makanan tambahan, dan dos halia yang ditadbir.

Manfaat lain:

1. Melegakan loya

Halia boleh menjadi ubat yang berkesan untuk mual dan gejala yang berkaitan dengan mual, termasuk pening, muntah, dan berpeluh sejuk. Hanya satu gram jahe segar dapat membantu mencegah pelbagai jenis loya, termasuk mual pagi, mual, mual yang berkaitan dengan kemoterapi, dan mual selepas pembedahan. Menariknya, halia didapati lebih berkesan untuk menghilangkan rasa mual daripada vitamin B6.

2. Mengurangkan sakit otot

Halia mempunyai sifat anti-radang yang kuat kerana kaya dengan minyak mudah menguap yang mengandungi sebatian kuat gingerol. Oleh kerana itu, menambahkan herba ini ke dalam diet anda secara berkala boleh menyebabkan sakit otot berkurangan (terutamanya berikutan kecederaan otot yang disebabkan oleh senaman) dan peningkatan mobiliti. Selain itu, halia didapati memberikan kelegaan yang berkesan untuk kesakitan yang berkaitan dengan haid, kekejangan, gangguan haid, dan migrain.

3. Membantu penghadaman

Selalunya bermanfaat untuk makan herba ini atau minum teh halia jika anda menderita sakit perut atau cirit-birit. Air halia dikenal sebagai penambah pencernaan kerana mengurangkan rasa sakit dan tidak selesa di perut, menenangkan saluran usus, dan membantu pencernaan. Halia memberi kelegaan untuk disfungsi gastrik dan pencernaan kerana mempercepat proses pencernaan, yang membawa kepada kesan perlindungan pada sistem pencernaan.

4. Meningkatkan kesihatan tulang

Pengambilan halia boleh meningkatkan kesihatan tulang dan melegakan sakit sendi. Atas sebab ini, halia boleh digunakan untuk memberi kelegaan pada osteoartritis dan rheumatoid arthritis. Kerana sifat anti-radang halia, ia dapat mengurangkan pembengkakan dan meningkatkan pergerakan.

5. Mengurangkan tekanan oksidatif

Ekstrak halia dapat membantu mengurangkan tekanan oksidatif kerana kaya dengan sifat antioksidan. Antioksidan adalah sebatian yang mencegah tekanan dan kerosakan DNA. Tekanan oksidatif berlaku kerana tahap radikal bebas yang berlebihan di dalam badan dan boleh menyebabkan penyakit kronik, seperti penyakit Alzheimer. Halia boleh membantu mengatasi kesan radikal bebas pada organ dan meningkatkan fungsi otak.

6. Menguatkan sistem ketahanan badan

Oleh kerana halia kaya akan vitamin, mineral, dan antioksidan, pengambilannya secara berkala dapat menguatkan sistem imun. Sebatian gingerol yang terdapat dalam halia mempunyai sifat antimikroba dan antijamur untuk membantu melawan jangkitan.

Halia juga boleh digunakan untuk merawat selesema serta mendapatkan kembali tenaga yang hilang. Satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Ethnopharmacology mendapati bahawa jahe segar nampaknya menunjukkan aktiviti antivirus terhadap jangkitan saluran pernafasan.

7. Mengurangkan risiko penyakit jantung

Pengambilan herba ini dapat membantu kesihatan darah dan peredaran darah, serta menurunkan kadar gula darah dan kolesterol darah total. Ini dapat mengurangkan kemungkinan terjadinya pembekuan darah dan komplikasi jantung yang teruk, seperti penyakit jantung, serangan jantung, aneurisme, dan strok. Pengambilan tumbuhan ini didalam diet juga dapat menurunkan kadar lipid dalam aliran darah, mengurangkan kemungkinan serangan jantung. Menggunakan halia dalam kombinasi dengan diet yang sihat dan seimbang dapat membantu menjaga kesihatan kardiovaskular.

8. Mengurangkan kegemukan

Anda boleh mengurangkan risiko kegemukan dan mempercepat penurunan berat badan melalui pengambilan halia. Halia meningkatkan metabolisme dan dapat membantu menguruskan faktor risiko tertentu untuk kegemukan, seperti tahap lipid, tekanan darah tinggi, diabetes, dan sindrom metabolik. Satu kajian yang diterbitkan dalam European Journal of Nutrition mendapati bahawa suplemen jahe mempunyai manfaat kecil terhadap penurunan berat badan pada wanita gemuk.

9. Mencegah barah

Terdapat beberapa bukti bahawa halia memberikan perlindungan dari jenis barah tertentu, terutama kanser kolorektal, pankreas, ovari, dan payudara. Telah dinyatakan bahawa gingerol mempunyai aktiviti antikanker dan menghalang percambahan jenis sel barah.

Satu kajian yang diterbitkan di PloS One mendapati penurunan pertumbuhan sel-sel barah pankreas disebabkan oleh pengambilan ekstrak halia. Kajian tambahan diperlukan untuk mengesahkan implikasi halia terhadap pencegahan barah.

10. Meningkatkan ingatan

Pengambilan herba ini secara aktif meningkatkan fungsi ingatan dan kognitif, serta risiko yang berkaitan dengan penyakit neurodegeneratif, seperti demensia, penyakit Alzheimer, dan penyakit Parkinson. Halia bertindak dengan mengurangkan keradangan dan tekanan oksidatif. Satu kajian yang diterbitkan dalam Perubatan Komplementari dan Alternatif Berasaskan Bukti mendapati bahawa halia meningkatkan fungsi kognitif wanita sihat dan paruh baya yang ketara.

Adakah terdapat kesan sampingan pengambilannya?

Seperti suplemen apa pun, penting untuk mengetahui kesan sampingan yang mungkin berlaku, ubat-ubatan yang tidak boleh digabungkan dengan suplemen apa pun, atau keadaan perubatan yang membahayakan pengambilan suplemen tertentu. Inilah sebabnya mengapa anda mesti selalu mendapatkan nasihat perubatan dari doktor anda di hospital sebelum mula mengambil makanan tambahan.

Walaupun halia agak selamat dan disyorkan untuk banyak aduan, ramuan ini kuat yang bertindak secara farmakologi sehingga mungkin tidak sesuai untuk sesetengah orang. Sentiasa berjumpa dengan doktor anda sekiranya anda prihatin terhadap kesan halia, terutamanya pada peringkat kehamilan seterusnya.

Kajian semula ini menunjukkan kesan sampingan khas dari makanan tambahan halia harus dijangkakan, yang mungkin termasuk kembung, gas, sakit perut, cirit-birit, dan pedih ulu hati.

Rujukan:

Bode AM, Dong Z. Tumbuhan yang Hebat dan Perkasa. Dalam: Benzie IFF, Wachtel-Galor S, editor. Perubatan Herba: Aspek Biomolekul dan Klinikal. Edisi ke-2. Boca Raton (FL): CRC Press / Taylor & Francis; 2011. Bab 7. Boleh didapati dari: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/

Aryaeian N, Shahram F, Mahmoudi M, et al. Kesan suplemen herba terhadap beberapa imuniti dan peradangan gen perantara pada pesakit dengan Rheumatoid Arthritis yang aktif. Gen. 2019; 698: 179-185. doi: 10.1016 / j.gene.2019.01.048

Anh NH, Kim SJ, Long NP, et al. Tumbuhan mengenai Kesihatan Manusia: Kajian Sistematik Komprehensif terhadap 109 Percubaan Terkawal Secara Rawak. Nutrien . 2020; 12 (1): 157. Diterbitkan pada 2020 Jan 6. doi: 10.3390 / nu12010157

Shidfar F, Rajab A, Rahideh T, Khandouzi N, Hosseini S, Shidfar S. Kesan halia (Zingiber officinale) pada penanda glisemik pada pesakit dengan diabetes jenis 2. J Complement Integr Med . 2015; 12 (2): 165-170. doi: 10.1515 / jcim-2014-0021

Mozaffari-Khosravi H, Talaei B, Jalali BA, Najarzadeh A, Mozayan MR. Kesan suplemen serbuk tumbuhan terhadap rintangan insulin dan indeks glisemik pada pesakit diabetes jenis 2: percubaan rawak, buta dua kali, plasebo terkawal. Pelengkap Ther Med . 2014; 22 (1): 9-16. doi: 10.1016 / j.ctim.2013.12.017

Mozaffari-Khosravi H, Naderi Z, Dehghan A, Nadjarzadeh A, Fallah Huseini H. Kesan Tambahan pada Sitokin Proinflamasi pada Pesakit Tua dengan Osteoartritis: Hasil Percubaan Klinikal Terkawal Secara Rawak. J Nutr Gerontol Geriatr . 2016; 35 (3): 209-218.

Niempoog S, Pawa KK, Amatyakul C. Khasiat serbuk tumbuhan dalam osteoartritis lutut. J Med Assoc Thai . 2012; 95 Suppl 1: S59-S64.

Naderi Z, Mozaffari-Khosravi H, Dehghan A, Nadjarzadeh A, Huseini HF. Kesan suplemen serbuk herba pada nitrik oksida dan protein C-reaktif pada pesakit osteoartritis lutut tua: Percubaan klinikal terkawal plasebo rawak 12 minggu. J Tradit Complement Med .

Arablou T, Aryaeian N, Valizadeh M, Sharifi F, Hosseini A, Djalali M. Kesan pengambilan terhadap status glisemik, profil lipid dan beberapa penanda keradangan pada pesakit dengan diabetes mellitus jenis 2. Int J Makanan Sci Nutr . 2014; 65 (4): 515-520. doi: 10.3109 / 09637486.2014.880671

Nikkhah-Bodaghi M, Maleki I, Agah S, Hekmatdoost A. Zingiber officinale dan tekanan oksidatif pada pesakit dengan kolitis ulseratif: Percubaan klinikal secara rawak, terkawal dengan plasebo. Pelengkap Ther Med . 2019; 43: 1-6. doi: 10.1016 / j.ctim.2018.12.021

Hasani H, Arab A, Hadi A, Pourmasoumi M, Ghavami A, Miraghajani M. Adakah suplemen menurunkan tekanan darah? Kajian sistematik dan meta-analisis ujian klinikal. Phytother Res . 2019; 33 (6): 1639-1647. doi: 10.1002 / ptr.6362

Previous article Ubat-ubatan alzheimer biasa yang berkaitan dengan penurunan mental
Next article Bagaimana Humira berfungsi?
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.