Home Mata Neuritis optik dan maklumat penting mengenainya

Neuritis optik dan maklumat penting mengenainya

0
Neuritis optik dan maklumat penting mengenainya

Neuritis optik

Neuritis optik adalah keradangan saraf optik, satu serat gentian saraf yang menyampaikan maklumat visual dari mata ke otak. Saraf optik disalut dengan bahan berlemak yang dipanggil myelin, yang membantu impuls elektrik bergerak dengan cepat dari mata ke otak di mana ia ditukar menjadi maklumat visual.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Apabila saraf optik meradang, myelin terjejas atau rosak. Ini mengganggu proses isyarat visual yang dihantar sepanjang gentian saraf ke otak dan boleh menyebabkan kehilangan penglihatan, kesakitan dengan pergerakan mata, atau penglihatan warna yang dikurangkan.

Neuritis optik adalah keadaan yang berkait rapat dengan pelbagai sklerosis (MS), yang merupakan penyakit yang menyebabkan keradangan dan kerosakan pada saraf di otak dan saraf tunjang. Ia sering merupakan gejala pertama MS.

Neuritis optik juga boleh berlaku dengan jangkitan lain atau gangguan imun, seperti lupus.

Gejala

Saraf optik memindahkan maklumat visual dari retina ke otak. Apabila meradang, ia boleh menyebabkan kehilangan penglihatan sementara.

Yang paling biasa gejala radang urat saraf optik ialah:

  • Kerosakan penglihatan : Gejala ini biasanya berlaku dalam satu mata, bermula dari sedikit kabur atau buta untuk melengkapkan buta. Ia boleh bertahan sehingga 2 minggu.
  • Sakit di sekeliling mata : Pergerakan mata boleh membuatnya lebih teruk.
  • Kehilangan wawasan warna : Warna mungkin merayu kurang jelas daripada biasa, sementara sesetengah orang mungkin tidak dapat membezakan antara warna individu.
  • Lampu kilat atau berkelip : Gejala ini berlaku dengan pergerakan mata.
  • Penglihatan yang semakin teruk : Peningkatan suhu badan akibat haba atau senaman dapat menyebabkan perubahan visi ini.

Rawatan

Kerugian wawasan biasanya bersifat sementara . Biasanya ia membaik sendiri selama beberapa minggu atau bulan, supaya tiada rawatan diperlukan. Walau bagaimanapun, kehilangan penglihatan mungkin kekal dalam beberapa kes.

Sekiranya gejala-gejala itu teruk, seperti ketika kedua-dua mata dipengaruhi, doktor di hospital mungkin menetapkan steroid. Steroid telah didapati untuk mempercepat pemulihan daripada neuritis optik, tetapi ia tidak menjejaskan seberapa baik mata pulih.

Walau bagaimanapun, mengambil steroid secara jangka panjang boleh membawa kepada kesan sampingan, seperti gula darah tinggi, berat badan, dan masalah tulang.

Langkah-langkah lain yang boleh diambil di rumah untuk membantu dengan neuritis optik termasuk:

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


  • makan makanan yang sihat
  • minum banyak air
  • mengelakkan merokok
  • menahan diri dari mandi panas dan bersemangat

Punca

Adalah disyorkan untuk mengelakkan merokok untuk membantu dengan neuritis optik.

Para saintis tidak tahu apa yang menyebabkan neuritis optik. Sesetengah saintis berfikir bahawa ia berkembang apabila sistem imun – yang biasanya melawan jangkitan dengan menyerang bakteria, virus, dan protein asing yang lain – mensasarkan sarung myelin sebaliknya.

Penyakit autoimmune, seperti MS, berlaku apabila lapisan myelin yang menutupi serat saraf di dalam otak dan saraf tunjang menjadi rosak. Ini memberi kesan kepada kawalan otot, keseimbangan, penglihatan, dan boleh menyebabkan kebas.

Orang dengan neuritis optik mempunyai sehingga 50 peratus peluang untuk membangunkan MS dalam tempoh 15 tahun.

Orang dewasa atau kanak-kanak boleh mengembangkan neuritis optik dalam salah satu atau kedua-dua saraf optik. Keadaan ini biasanya memberi kesan kepada orang-orang yang berumur 20-50 tahun dan lebih kerap berlaku di kalangan wanita kulit putih.

Neuromyelitis optica adalah penyakit autoimun lain yang dikaitkan dengan neuritis optik. Seperti neuritis optik, keradangan berlaku di saraf optik dan saraf tunjang, tetapi ia tidak menyebabkan kerosakan pada saraf di otak seperti MS.

Orang dengan optik neuromyelitis cenderung mengalami kelemahan atau lumpuh pada anggota badan, kehilangan penglihatan, dan fungsi pundi kencing dan usus.

Dadah seperti kina dan beberapa antibiotik telah dikaitkan dengan berlakunya gejala seperti neuritis optik, seperti kehilangan penglihatan.

Sesetengah penyakit yang berbeza juga dipercayai membawa kepada neuritis optik. Ini termasuk:

Diagnosis

Imbasan MRI boleh membantu mendiagnosis MS.

Doktor mata, sama ada pakar mata atau optometris, boleh mendiagnosis masalah mata ini. Mereka boleh melakukan ujian untuk melihat penglihatan warna, bagaimana mata bertindak balas terhadap cahaya, dan seberapa baik mata dapat melihat detail, seperti huruf dalam carta mata.

Orang yang menunjukkan simptom neuritis optik untuk kali pertama mungkin menjalani ujian pengimejan saraf optik dan otak.

Imbasan tomografi (CT) yang dikira atau imbasan pengimejan resonans magnetik ( MRI ) boleh membantu doktor menentukan sama ada seseorang mempunyai MS. Kehadiran luka di otak adalah tanda MS.

Doktor mata juga boleh mengesyorkan imbasan optik tomografi optik (OCT). OCT adalah ujian bukan invasif yang menggunakan gelombang cahaya untuk mengambil gambar rentas keratan retina. Kaedah ini membolehkan doktor mata melihat setiap lapisan retina, yang membantu dengan membuat diagnosis.

Masa pemulihan

Kebanyakan orang pulih penglihatan mereka tanpa rawatan selama beberapa minggu, sebaik sahaja keradangan dalam saraf optik mati. Ini cenderung berlaku apabila neuritis optik tidak dikaitkan dengan keadaan asas yang lain.

Pemulihan penuh boleh mengambil masa lebih lama. Dalam sesetengah keadaan, ia mungkin mengambil masa sehingga setahun selepas gejala pertama muncul.

Walaupun penglihatan mungkin kembali normal, beberapa perubahan penglihatan yang sedikit boleh kekal. Perubahan ini termasuk kesukaran untuk memberitahu warna tertentu atau kesukaran dengan persepsi mendalam.

Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, kehilangan penglihatan boleh kekal.

Kesimpulan

Sebaik sahaja penglihatan seseorang dipulihkan kepada keadaan normal, ada kemungkinan orang mendapatkan neuritis optik lagi. Ini adalah kes bagi orang yang sudah mempunyai MS.

Sekiranya gejala kembali, adalah penting untuk segera berjumpa dengan doktor. Rawatan segera untuk gejala berulang boleh membantu mengelakkan episod neuritis pada masa hadapan.

Previous article Apakah servikalgia dan bagaimana ia dirawat?
Next article Apakah yang dimaksudkan dengan kesakitan nociceptive?
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.