Home Minda Kesihatan mental: Apakah ia sebenarnya?

Kesihatan mental: Apakah ia sebenarnya?

0
Kesihatan mental: Apakah ia sebenarnya?

Diagnosis ujian kesihatan mental

Pelbagai langkah mesti diambil untuk mendiagnosis masalah kesihatan mental. Untuk menolak sebarang penyakit fizikal yang mendasari atau masalah yang mungkin menyebabkan gejala, doktor boleh mula dengan menyemak sejarah perubatan pesakit dan melakukan pemeriksaan fizikal yang lengkap.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Penyakit mental tidak dapat dikenal pasti melalui ujian perubatan. Untuk menyaring sebab-sebab lain yang berpotensi, doktor bagaimanapun boleh menjalankan pelbagai prosedur makmal, termasuk imbasan pengimejan dan ujian darah.

Mereka akan menjalankan penilaian psikologi juga. Pertanyaan berkenaan simptom, pengalaman seseorang dan cara ia mempengaruhi kehidupan mereka adalah sebahagian daripada proses ini. Untuk mendapatkan pandangan tentang pemikiran, perasaan dan corak tingkah laku seseorang, kadangkala doktor mungkin meminta pesakit untuk melengkapkan soal selidik kesihatan mental.

Manual Diagnostik dan Statistik Gangguan Mental (DSM-5) yang diterbitkan oleh Persatuan Psikiatri Amerika (APA) ialah alat diagnostik pilihan untuk kebanyakan profesional kesihatan mental. Buku panduan ini termasuk penjelasan dan keperluan khusus untuk kelayakan diagnosis.

Rawatan

Rawatan masalah kesihatan mental boleh dilakukan dalam pelbagai cara. Menjadi sangat individu, rawatan mungkin tidak selalu berkesan untuk semua orang.

Menggabungkan taktik atau rawatan tertentu boleh meningkatkan keberkesanannya. Seseorang yang mempunyai penyakit mental yang berterusan boleh membuat pelbagai keputusan sepanjang hayat mereka.

Pesakit perlu berhubung rapat dengan doktor yang boleh membantu mereka dalam menentukan keperluan mereka dan menawarkan terapi yang sesuai.

Beberapa pilihan untuk merawat penyakit mental disenaraikan di bawah.

Terapi bercakap, seperti psikoterapi

Gaya rawatan ini menghampiri rawatan penyakit mental secara psikologi. Contohnya termasuk terapi tingkah laku dialektik, rawatan pendedahan dan terapi tingkah laku kognitif (CBT).

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Terapi ini disediakan oleh beberapa doktor penjagaan primer, pakar psikiatri, ahli psikologi, dan psikoterapi.

Ia boleh membantu pesakit dalam mengenal pasti punca penyakit mental mereka dan mula membangunkan corak kognitif yang lebih sihat yang menyokong kehidupan seharian dan mengurangkan kemungkinan pengasingan dan kecederaan diri.

Ubat-ubatan

Sesetengah orang mengambil farmaseutikal preskripsi seperti anxiolytics, antipsikotik dan antidepresan.

Semasa mengusahakan kesihatan mental mereka, sesetengah ubat boleh membantu dengan gejala dan membiarkan seseorang meneruskan penglibatan sosial dan rutin, walaupun mereka tidak dapat merawat penyakit mental.

Sesetengah ubat ini meningkatkan penyerapan bahan kimia otak yang baik seperti serotonin. Ubat-ubatan lain sama ada meningkatkan jumlah kepekatan bahan ini atau menghalangnya daripada merosot atau dimusnahkan.

Bantuan diri sendiri

Untuk mempromosikan kesejahteraan, seseorang yang menghadapi masalah kesihatan mental mungkin perlu mengubah gaya hidup mereka.

Mengurangkan penggunaan alkohol, mendapatkan lebih banyak rehat, dan makan makanan yang sihat dan seimbang adalah beberapa contoh pelarasan sedemikian. Seseorang mungkin perlu mengambil cuti dari kerja atau menyelesaikan masalah peribadi yang menjejaskan kesihatan mental mereka.

Pernafasan dalam, meditasi dan kesedaran adalah contoh amalan relaksasi yang mungkin berguna bagi mereka yang mengalami gangguan seperti kebimbangan atau gangguan kemurungan.

Sistem sokongan, sama ada melalui organisasi bantuan diri atau rakan rapat dan keluarga, boleh menjadi penting untuk pulih daripada penyakit mental.

Kesihatan mental: Mitos dan realiti

Terdapat banyak mitos dan andaian mengenai kesihatan mental yang dipegang secara meluas. Berikut adalah beberapa ilustrasi.

Mitos: Seseorang yang mempunyai penyakit mental kurang bijak.

Fakta: Setiap orang terdedah kepada penyakit mental, tanpa mengira kecerdasan, kekayaan atau kedudukan sosial.

Mitos: Remaja tidak mengalami masalah kesihatan mental. Mereka hanya mengalami perubahan mood kerana tahap hormon mereka yang berubah.

Fakta: Walaupun benar bahawa remaja sering mengalami turun naik mood, ini tidak menghalang mereka daripada mengalami masalah kesihatan mental. Pada usia 14 tahun, separuh daripada semua masalah kesihatan mental bermula.

Mitos: Mereka yang menghidap penyakit mental adalah ganas, tidak dapat diramalkan, dan berbahaya.

Fakta: Ramai orang segera mengkategorikan mereka yang melakukan pembunuhan besar-besaran dan jenayah sebagai “penyakit mental.” Walau bagaimanapun, hanya 5% daripada jenayah kekerasan dilakukan oleh mereka yang mempunyai penyakit mental yang teruk.

Mitos: Ubat psikiatri tidak baik untuk anda.

Fakta: Sama seperti gangguan perubatan lain, penyakit mental adalah penyakit sebenar. Untuk membantu orang ramai beroperasi secara normal, melegakan simptom mereka dan meningkatkan kualiti hidup mereka, ubat-ubatan ini mungkin diperlukan. Mereka tidak memudaratkan atau menjadi “alasan” untuk orang menangguhkan penyelesaian masalah mereka.

Mitos: Orang yang moody mempunyai gangguan bipolar.

Fakta: Kitaran bipolar boleh berlangsung dari beberapa minggu hingga beberapa bulan, dan ia tidak berubah-ubah secepat mood orang.

Mitos: Seseorang yang mempunyai penyakit mental tidak berdaya. Orang yang kuat tidak akan terjejas oleh keadaan sedemikian.

Fakta: Ia tidak dapat dielakkan untuk mengalami gangguan kesihatan mental; tidak ada kemahuan yang terlibat. Penyakit mental boleh menjejaskan semua orang.

Mitos: Remaja yang mengalami masalah kesihatan mental adalah akibat daripada keibubapaan yang lemah.

Fakta: Kesihatan mental dan kesejahteraan seseorang boleh dipengaruhi oleh pelbagai peristiwa negatif dan pembolehubah lain. Satu elemen ialah bagaimana remaja menyesuaikan diri dengan ibu bapa dan keluarga besar mereka. Kedua-dua individu yang dibesarkan di rumah yang mengasuh dan mengambil berat dan mereka yang dibesarkan oleh penjaga yang memerlukan bantuan mental boleh bergelut dengan kesihatan mental mereka.

Mitos: Mereka yang memerlukan perkhidmatan sihat dari segi mental tidak dapat mengekalkan pekerjaan atau bekerja dengan berkesan.

Fakta: Orang yang mempunyai masalah kesihatan mental boleh berfungsi dengan jayanya di tempat kerja, terutamanya dalam persekitaran yang menghargai dan menggalakkan kesihatan mental.

Bagaimana untuk memastikan kesihatan mental anda terkawal

Teknik penjagaan diri boleh meningkatkan kesihatan mental seseorang dengan mengurangkan peluang mereka untuk jatuh sakit, meningkatkan tenaga mereka dan mengawal tekanan mereka. NIMH mengesyorkan nasihat berikut untuk membantu seseorang memulakan rutin penjagaan diri:

  • Senaman yang kerap boleh meningkatkan kesihatan mental. Bertujuan untuk 45 minit bersenam tiga hingga lima kali setiap minggu.
  • Makan makanan yang berkhasiat, seimbang, dan minum air yang mencukupi. Kedua-dua tabiat ini boleh membantu anda mempunyai sumber tenaga yang stabil sepanjang hari.
  • Matlamat untuk tidur berkualiti tinggi: Analisis 2021 ke atas pelbagai kajian mendapati bahawa peningkatan yang lebih tinggi dalam kesihatan mental seseorang dikaitkan dengan peningkatan yang lebih ketara dalam kualiti tidur.
  • Libatkan diri dalam aktiviti yang menenangkan: Latihan pernafasan, meditasi, aplikasi kesihatan dan jurnal semuanya boleh membantu anda berasa lebih baik dan mengurangkan tekanan.
  • Amalkan penghargaan: Dengan sengaja mencatat perkara yang mereka gembira untuk setiap hari, orang boleh memupuk kesedaran dan kesyukuran.
  • Cabar pemikiran yang tidak membantu: Dengan menyedari pemikiran negatif dan menghadapinya, seseorang boleh mengamalkan sikap positif.
  • Cari interaksi sosial yang membina: Membuat dan mengekalkan perhubungan dan perhubungan yang bermakna membantu orang ramai berasa kurang tertekan dan boleh menjadi sumber sokongan dan bantuan berguna apabila mereka memerlukannya.

Pencegahan bunuh diri

Jika anda menyedari tentang seseorang yang serta-merta berada dalam bahaya mencederakan diri sendiri, membunuh diri atau mencederakan orang lain:

  • “Adakah anda berfikir untuk mengambil nyawa anda sendiri?”
  • Perhatikan mangsa tanpa menilai.
  • Untuk bercakap dengan kaunselor krisis KKM yang bertauliah, dail HEAL ke 15555 atau nombor kecemasan tempatan, seperti 999.
  • Sebaik sahaja bantuan sedang dalam perjalanan, sentiasa berada di sisi mangsa.
  • Cuba buang sebarang senjata, dadah atau barang berbahaya yang lain.

Kesimpulan

Walaupun berleluasa, penyakit kesihatan mental datang dalam pelbagai keterukan. Dengan penjagaan yang betul dan akses kepada sumber, majoriti orang dapat mengawal gejala mereka dan menikmati kehidupan yang aktif.

Orang lain mungkin tidak melihat pemulihan sebagai kembali kepada kehidupan mereka seperti sebelum mengalami masalah kesihatan mental, tetapi sebaliknya sebagai mempelajari mekanisme daya tahan baharu dan mendapatkan lebih kawalan ke atas kehidupan mereka.

Jika dibandingkan dengan mereka yang berumur di bawah 50 tahun, kelaziman masalah mental cenderung menurun secara mendadak antara umur 18 dan 25 tahun.

Mengalami keadaan kesihatan kronik yang serius seperti diabetes, strok, hipertensi, kanser atau penyakit jantung berkait rapat dengan masalah kesihatan mental, terutamanya kemurungan.

Keadaan fungsi kognitif, tingkah laku dan emosi seseorang dirujuk sebagai kesihatan mental mereka. Ia mempengaruhi cara orang berinteraksi dengan orang lain, bertindak balas terhadap tekanan, dan membuat keputusan.

WHO menyatakan bahawa mencapai kesihatan mental yang optimum melibatkan lebih daripada sekadar bebas daripada isu kesihatan mental. Ia adalah keupayaan untuk mengawal keadaan dan tekanan semasa seseorang sambil mengekalkan kesejahteraan dan kepuasan keseluruhan.

Tekanan, putus asa dan kebimbangan ialah beberapa contoh faktor yang mungkin membahayakan kesihatan mental dan mengganggu rutin harian.