Home Sakit Fontanel: Segala yang anda perlu ketahui

Fontanel: Segala yang anda perlu ketahui

0
Fontanel: Segala yang anda perlu ketahui

Fontabnel

Fontanel yang tenggelam berlaku apabila tempat lembut pada tengkorak bayi menjadi set lebih dalam daripada biasa. Salah satu sebab utama adalah dehidrasi. Tengkorak manusia terdiri daripada beberapa tulang yang dihubungkan dengan tisu berserabut yang sengit yang disebut jahitan. Sarung ini memberikan tengkorak beberapa fleksibiliti, membolehkan kepala melewati kanal lahir.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Di mana beberapa jahitan bertemu, mereka membuat fontanel. Fontanels membuat tengkorak cukup fleksibel untuk otak berkembang. Apabila kanak-kanak dilahirkan, ia akan mempunyai beberapa fontanels pada tengkorak, tetapi yang di belakang (posterior) dan atas (anterior) kepalanya adalah yang paling terkenal.

Bagi banyak bayi, hanya fontanel anterior yang lebih besar dibuka selepas lahir. Orang merujuk kepada fontanel ini sebagai tempat yang lembut.

Kadang-kadang, fontanel posterior yang lebih kecil juga terbuka dan boleh dirasakan pada saat lahir tetapi tidak lama lagi ditutup.

Dari masa ke masa, kelenturan ini menjadi kurang perlu, jadi fontanels menutup, dan jahitan mengeras.

Fontanel anterior harus melengkung sedikit ke dalam tetapi tetap teguh. Ia tidak selalu kelihatan, terutamanya di bawah rambut. Dalam sesetengah kes, den mungkin sangat ketara dan ketara. Ini adalah fontanel yang tenggelam, yang memerlukan perhatian perubatan.

Punca

Fontanel anterior sunken. Kredit imej: Nojhan, 2005.
Tengkorak bayi boleh mempunyai tempat yang lembut, yang dipanggil fontanel.
Kredit imej: Nojhan, 2005.

Dehidrasi adalah punca utama fontanel yang tenggelam.

Dehidrasi berlaku apabila bayi tidak mempunyai cecair yang cukup dalam tubuh mereka untuk mengekalkan fungsi normal. Ini boleh berlaku untuk banyak sebab, termasuk:

  • muntah
  • tidak minum cecair yang mencukupi
  • cirit-birit
  • demam
  • kencing terlalu kerap

Dehidrasi pada kanak-kanak boleh berkisar dari ringan hingga teruk. Kes-kes yang lebih teruk akan memerlukan perhatian perubatan segera untuk mengelakkan komplikasi.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Fontanel tenggelam boleh menjadi tanda dehidrasi. Gejala-gejala lain biasanya akan hadir dan boleh termasuk:

  • lidah kering dan bibir
  • kulit kering, sejuk
  • kadar denyutan pesakit dan pernafasan
  • kerap kali buang air kecil
  • tiada air mata apabila menangis
  • mata tenggelam

Ia juga mungkin, walaupun tidak biasa, untuk fontanel yang tenggelam menjadi tanda kekurangan zat makanan . Malnutrisi boleh mengakibatkan defisit kalori atau keadaan asas, seperti sindrom malabsorpsi.

Bayi yang malnutrisi akan sentiasa memaparkan tanda-tanda lain, termasuk:

  • kurang berat badan
  • kering, kulit tidak elastik
  • rambut kering yang mudah rosak
  • keletihan atau kelesuan
Diagnosis
Doktor menaksir bayi di pejabat pediatrik.
Seorang doktor boleh memeriksa bayi secara visual untuk membantu mendiagnosis penyebab fontanel yang tenggelam.

Doktor akan memeriksa secara visual fontanel dan dengan lembut merasakan kawasan tersebut untuk membantu menentukan sama ada struktur fontanel tidak normal. Struktur yang tidak normal dapat menunjukkan masalah mendasar.

Doktor juga akan memeriksa tanda-tanda dehidrasi atau kekurangan zat makanan. Ini termasuk memantau kadar denyut jantung dan bernafas atau merasakan kulit untuk kekeringan dan mengurangkan keanjalan.

Doktor akan bertanya apabila seseorang pertama melihat fontanel yang tenggelam. Mereka juga akan bertanya soalan mengenai kesihatan keseluruhan bayi, sama ada mereka mengalami demam atau serangan muntah atau cirit-birit.

Mereka akan ingin tahu tentang tabiat makan bayi dan sama ada mereka telah kencing lebih atau kurang daripada biasa.

Diagnosis mungkin memerlukan sampel darah atau air kencing.

Rawatan

Jika fontanel tenggelam disebabkan oleh dehidrasi, perhatian perubatan segera mungkin diperlukan, kadang-kadang di hospital.

Di hospital, seorang doktor akan memberi cecair bayi secara lisan untuk menggalakkan pemulihan semula. Sekiranya bayi telah muntah, doktor boleh mengalirkan cecair ke dalam aliran darah melalui saluran intravena (IV).

Rawatan ini akan berterusan sehingga tahap bendalir mencapai tahap yang boleh diterima.

Ibu bapa dan penjaga mungkin dapat mengubati kes-kes ringan di rumah dengan menggalakkan bayi minum atau memberi makan jika mereka menyusu. Walau bagaimanapun, orang hanya perlu cuba merawat dehidrasi di rumah jika doktor telah memeriksa bayi itu dan mengarahkan mereka berbuat demikian.

Jika punca fontanel tenggelam adalah kekurangan zat makanan, rawatan akan berbeza-beza bergantung kepada punca asasnya. Ia biasanya akan melibatkan pengambilan kalori secara keseluruhan atau nutrien tertentu.

Dalam sesetengah keadaan, mungkin diperlukan untuk menyampaikan nutrien melalui garis IV atau tiub.

Komplikasi
Ibu makan bayi di dalam lengannya dengan botol susu.
Mengekalkan bayi yang terhidrat dan diberi makanan yang baik dapat membantu menghindari fontanels yang tenggelam dari terjadi.

Ia adalah mungkin untuk merawat kebanyakan kes dehidrasi dengan cepat dan mudah.

Malnutrisi boleh mencabar untuk merawat, bergantung kepada sebab.

Walau bagaimanapun, semakin lama bayi tidak mendapat rawatan, semakin besar kemungkinan mereka mengalami kerosakan yang kekal.

Tubuh manusia perlu kekal terhidrasi berfungsi. Tempoh penyingkiran dehidrasi boleh mengakibatkan kerosakan otak dan juga kematian.

Kekurangan zat makanan yang berpanjangan boleh membawa kepada kelewatan dan kecacatan perkembangan.

Kesimpulan

Fontanels berlaku secara semula jadi pada bayi. Adalah normal untuk fontanel membentuk lengkung masuk pada bayi sementara tengkorak mereka masih mengeras. Tetapi dalam beberapa kes, ia mungkin menjadi tenggelam, dan penyebabnya mungkin memerlukan rawatan perubatan.

Fontanel yang tenggelam, apabila disertai dengan gejala lain, boleh menjadi tanda dehidrasi atau kekurangan zat makanan.

Sesetengah fontanel bayi sentiasa kelihatan sedikit tenggelam walaupun mereka baik. Kadang-kadang, bayi dehidrasi tetapi tidak mempunyai fontanel yang tenggelam. Adalah penting untuk mengetahui tanda-tanda penyakit dan dehidrasi dalam bayi dan mendapatkan bantuan perubatan, tanpa mengira rupa fontanel mereka.

Menangguhkan rawatan dehidrasi atau kekurangan zat makanan boleh menyebabkan akibat teruk dan berkekalan untuk perkembangan bayi. Sesiapa yang mengambil berat tentang fontanel yang tenggelam hendaklah bercakap dengan doktor secepat mungkin.

Previous article Apa yang dimaksudkan dengan berpeluh malam?
Next article Kutu dan kelemumur – bagaimana untuk membezakannya
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.