Home Wanita Serangan jantung semakin biasa pada wanita muda

Serangan jantung semakin biasa pada wanita muda

0
Serangan jantung semakin biasa pada wanita muda

Serangan jantung

Penyelidikan baru mendapati trend yang membimbangkan dalam kejadian serangan jantung dalam beberapa dekad kebelakangan ini. Hasilnya menunjukkan bahawa wanita muda lebih cenderung daripada lelaki muda untuk memerlukan kemasukan ke hospital untuk serangan jantung, serta untuk membangunkan keadaan kardiometabolik yang lain.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

wanita muda memegang dadanya diserang sakit jantung
Lebih ramai wanita muda mengalami penyakit jantung, dan doktor perlu memberi perhatian lebih kepada wanita, kata pengarang kajian baru.

Penyakit kardiovaskular – istilah payung yang merangkumi pelbagai jenis keadaan yang memberi kesan kepada jantung atau saluran darah, termasuk penyakit jantung koronari, strok, cacat jantung kongenital, dan 1 dalam 3 kematian di Amerika Syarikat.

Juga, penyakit kardiovaskular menyumbang hampir 836,546 kematian setiap tahun, menjadikannya ” pembunuh utama wanita dan lelaki” di Amerika Syarikat

Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan jantina dalam kelaziman beberapa kejadian kardiovaskular, seperti penyakit jantung koronari – keadaan kardiovaskular yang akhirnya boleh menyebabkan serangan jantung.

Badan penyelidikan yang telah ditubuhkan telah menunjukkan bahawa penyakit jantung koronari lebih banyak berlaku di kalangan lelaki tidak mengenal usia, yang mungkin membawa kepada persepsi umum bahawa “penyakit jantung adalah penyakit lelaki”.

Walau bagaimanapun, kajian yang lebih baru telah mula menunjukkan trend “membimbangkan”, yang merupakan peningkatan yang mantap dalam bilangan wanita muda yang meninggal akibat penyakit jantung koronari.

Kini, penyelidikan baru yang dipersembahkan di mesyuarat Sesi Saintifik Persatuan Jantung Amerika di Chicago dan kemudiannya diterbitkan dalam jurnal Circulation , menambah bukti yang membuktikan bahawa serangan jantung semakin sering berlaku di kalangan wanita muda.

Dr. Sameer Arora, seorang rakan kardiologi di University of North Carolina School of Medicine, Chapel Hill, adalah penulis utama kajian itu.

Serangan jantung tidak lagi menjadi penyakit lelaki tua

Dr. Arora dan rakannya memeriksa data mengenai hampir 29,000 orang berusia 35-74 tahun yang doktor dimasukkan ke hospital untuk infark miokard akut antara 1995 dan 2014.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Para penyelidik mendapati bahawa kadar pesakit muda yang doktor dimasukkan ke hospital untuk serangan jantung “semakin meningkat, dari 27 [peratus] pada 1995-1999 kepada 32 [peratus] pada 2010-2014.”

Kajian itu juga mendapati bahawa kenaikan ini lebih besar pada wanita. Iaitu, 21 peratus daripada kemasukan hospital serangan jantung adalah wanita muda pada permulaan kajian, tetapi bahagian ini melonjak hingga 31 peratus pada akhir.

Selain itu, kajian menunjukkan bahawa wanita muda kurang berkemungkinan daripada lelaki muda untuk menerima rawatan kardiovaskular, seperti ubat antiplatelet, penyekat beta, angiografi koronari, atau revascularization koronari.

Akhirnya, wanita muda mempunyai risiko tinggi hipertensi, diabetes, dan penyakit buah pinggang kronik berbanding lelaki muda.

Penulis utama kajian itu mengulas mengenai penemuan itu, berkata, “Penyakit jantung kadang-kadang dianggap sebagai penyakit lelaki tua, tetapi trajektori serangan jantung di kalangan orang muda akan menjadi cara yang salah […] Ia sebenarnya akan berlaku untuk wanita muda.”

“Ini berkaitan,” terus Dr. Arora. “Ia memberitahu kita kita perlu memberi perhatian lebih kepada penduduk ini.”

‘panggilan bangun untuk doktor lelaki’

Dr. Arora menjelaskan mengapa pakar kardiologi dan profesional penjagaan kesihatan lain perlu memberi perhatian lebih kepada kesihatan kardiovaskular wanita.

“Secara tradisinya, penyakit arteri koronari dilihat sebagai penyakit lelaki, jadi wanita yang datang ke jabatan kecemasan dengan sakit dada mungkin tidak dianggap berisiko tinggi,” katanya.

“Juga, pembentangan serangan jantung adalah berbeza pada lelaki dan wanita. Wanita lebih cenderung untuk hadir dengan simptom atipikal berbanding lelaki, dan serangan jantung mereka lebih cenderung terlepas.”

Dr. Ileana L. Piña, seorang ahli kardiologi dan profesor perubatan dan epidemiologi di Pusat Perubatan Montefiore di New York City, juga mengadu mengenai penemuan.

Dia mengatakan bahawa hasilnya adalah “satu lagi panggilan bangun untuk doktor, terutama doktor lelaki” untuk mengambil penjagaan yang lebih baik terhadap kesihatan jantung wanita.

Pembunuh nombor satu wanita bukan kanser payudara atau kanser rahim, pembunuh nombor satu wanita adalah penyakit jantung […] Dan, sehingga kita memperhatikan ini, angka-angka seperti ini akan terus meningkat.”

Dr. Ileana L. Piña

Dr Piña, yang tidak terlibat dalam penyelidikan, mengatakan bahawa peranan jantina tradisional, yang terus mengatasi, boleh menghentikan wanita daripada menjaga kesihatan mereka.

“Adalah sukar apabila seorang wanita bekerja dua pekerjaan dan menjaga keluarga juga,” kata Dr. Piña.

“[Wanita akan] melakukan apa sahaja untuk keluarga mereka, tetapi mereka sering meninggalkan diri mereka untuk terakhir. Kita perlu mengajar wanita untuk mengubah sikap kesihatan mereka dan menjaga diri mereka sendiri,” katanya.

Previous article Apakah penyakit lupus?
Next article Tonsillectomy: Prosedur dan pemulihan
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.