Home Kanser Apakah tanda-tanda awal kanser mulut?

Apakah tanda-tanda awal kanser mulut?

0
Apakah tanda-tanda awal kanser mulut?

Kanser mulut

Gejala kanser mulut termasuk kesukaran mengunyah, ketulan dan luka, dan tompok putih atau merah di dalam mulut. Pengesanan awal dan rawatan kanser mulut boleh membantu mencegah kanser daripada berkembang lagi atau menyebarkannya ke kawasan lain. Kanser mulut disebabkan oleh pertumbuhan dan pembiakan sel yang tidak terkawal di sesetengah kawasan mulut. Ia boleh berlaku di dalam pipi, di bawah bahagian tengah dan depan lidah, atau pada lapisan tisu mulut atau gusi.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Terdapat kira-kira 49,700 kes baru kanser mulut setiap tahun di Amerika Syarikat, yang mencakup kira-kira 3 peratus daripada semua diagnosis kanser. Lebih ramai lelaki berbanding wanita menerima diagnosis kanser mulut.

Tanda-tanda dan gejala-gejala kanser mulut

Tanda amaran kanser mulut di tekak
Sekiranya seseorang mengalami kesukaran menelan dan kesakitan di sekeliling tekak, mereka perlu berjumpa doktor.

Gejala-gejala kanser mulut berbeza-beza, tetapi sesiapa yang mengalami mana-mana yang berikut selama lebih dari 2 minggu harus berjumpa doktor di hospital atau pergi ke klinik kesihatan berhampiran untuk diagnosis:

  • kesukaran mengunyah atau menelan
  • kawasan benjolan atau sakit di mulut, tekak atau di bibir
  • tompokan putih atau merah di dalam mulut
  • kesukaran menggerakkan lidah atau rahang
  • kehilangan berat badan yang tidak dijangka
  • sakit atau ulser yang tidak sembuh atau berdarah
  • kelembutan, kesakitan, atau ketulan di mana-mana di dalam mulut atau di bibir

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diingat bahawa ini bukanlah tanda pasti kanser mulut, tetapi mungkin disebabkan oleh keadaan lain, seperti alahan, ulser atau jangkitan.

Apakah faktor-faktor penyebab dan risiko?

Pakar berpendapat bahawa mutasi dalam DNA kanser menyebabkan sel dengan merangsang pertumbuhan yang tidak normal dan kematian sel.

Walaupun masih tidak jelas apa yang mencetuskan mutasi awal dalam banyak kes, faktor-faktor tertentu boleh meningkatkan risiko kanser mulut.

Ini termasuk:

  • Penggunaan tembakau dan alkohol: Apa-apa bentuk kegunaan tembakau melibatkan bahan karsinogenik yang memasuki mulut, yang secara ketara meningkatkan risiko kanser mulut. Penggunaan alkohol yang berlebihan juga boleh meningkatkan risiko.
  • Umur: Risiko kenaikan kanser mulut dengan usia, dengan usia purata diagnosis menjadi 62 tahun.
  • Human papillomavirus (HPV): Ini adalah jangkitan seksual yang mempunyai kaitan yang kuat dengan beberapa bentuk kanser mulut.
  • Pendedahan matahari: Matahari memancarkan sinar yang boleh membakar bibir dan menyebabkan perkembangan kanser mulut.
  • Seks: Golongan lelaki lebih dua kali berkemungkinan untuk mendapat kanser mulut daripada golongan wanita; Walau bagaimanapun, kenyataan ini masih tidak jelas mengapa.

Pencegahan

Tanda amaran kanser mulut
Mengelakkan tembakau atau rokok boleh mengurangkan risiko kanser mulut.

Seperti kebanyakan kanser lain, tidak selalu mungkin untuk mencegah kanser mulut.

Beberapa faktor risiko untuk kanser mulut, seperti lelaki atau penuaan, tidak boleh dicegah. Walau bagaimanapun, beberapa faktor gaya hidup yang boleh mengurangkan risiko kanser mulut termasuk:

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


  • mengelakkan tembakau
  • meminum alkohol secara sederhana atau lebih baik tidak mengambilnya langsung
  • mengekalkan diet yang sihat
  • menggunakan krim penahan matahari apabila terdedah kepada cahaya matahari
  • bersenam dan bersukan dengan kerap
  • mengekalkan kebersihan mulut yang baik
  • kerap berjumpa doktor gigi untuk pemeriksaan

Kenapa pengesanan awal begitu penting?

Dalam kebanyakan bentuk kanser, diagnosis awal adalah penting.

Rawatan untuk kanser mulut biasanya melibatkan penggunaan gabungan terapi, seperti memberi terapi radiasi dan kemoterapi bersama, yang lebih berkesan pada peringkat awal. Jika kanser telah merebak ke kawasan lain, ia menjadi lebih sukar untuk diasingkan dan dirawat.

Jika kanser tidak merebak ke tisu sekitarnya, kadar survival 5 tahun untuk kanser mulut bibir, lidah, dan lantai mulut berkisar antara 75 hingga 93 peratus. Angka ini jatuh jika kanser telah merebak ke tisu sekitarnya.

Kesimpulan

Tanda amaran awal kanser mulut termasuk luka mulut, tompok putih atau merah, dan kelembutan atau kesakitan. Sesiapa yang mengalami gejala ini perlu berjumpa doktor dengan segera. Diagnosis awal bermakna terdapat peluang yang lebih tinggi untuk rawatan yang berjaya.

Berhenti merokok dan penggunaan produk tembakau dapat mengurangkan risiko kanser mulut.

Previous article Apa yang menyebabkan hidung berdarah waktu malam?
Next article Apakah faedah minum air limau nipis?
Sihat adalah penulis blog dimana beliau berminat terhadap kesihatan dan perubatan. Beliau juga mempunyai kesungguhan untuk menyebar dan mendidik masyarakat tentang betapa berharganya mempunyai tubuh badan yang sihat terutama kepada penduduk di Asia Tenggara yang mengabaikan kesihatan. Beliau percaya bahawa kesihatan itu adalah kekayaan. Wang ringgit yang banyak tidak mampu untuk membeli kesihatan.