Home Makanan 5 sebab mengapa gula merbahaya

5 sebab mengapa gula merbahaya

0
5 sebab mengapa gula merbahaya

Gula berlebihan merbahaya

Karbohidrat ringkas seperti gula hadir secara semula jadi dalam pelbagai makanan dan minuman. Selain itu, ia adalah tambahan dalam beberapa makanan dan minuman. Pengambilan gula terlalu banyak boleh menyebabkan masalah kesihatan, termasuk risiko peningkatan berat badan, diabetes, kerosakan gigi dan keadaan lain.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Beberapa item pemakanan yang berkhasiat, termasuk tenusu, sayur-sayuran dan buah-buahan, secara semula jadi mengandungi gula. Hidangan ini terasa lebih manis kerana kandungan gula di dalamnya.

Orang ramai harus memasukkan item ini dalam diet mereka kerana ia mengandungi pelbagai nutrien lain yang mempunyai kesan positif yang ketara terhadap kesihatan.

Walau bagaimanapun, pengeluar kerap menambahkan gula kepada produk seperti bijirin, kek dan minuman lain. Gula bebas ini, sering dikenali sebagai gula tambahan, adalah apa yang membahayakan kesihatan kita.

Makanan dan minuman dengan gula tambahan tidak mempunyai nilai pemakanan, berbeza dengan makanan yang mengandungi gula secara semula jadi. Oleh kerana pencernaan gula tambahan yang cepat oleh badan, mereka juga merupakan sumber tenaga yang rendah. Makan berlebihan akhirnya boleh membawa kepada masalah kesihatan.

Lima sebab gula tambahan tidak sihat dibincangkan dalam artikel ini.

gula

1. Nilai pemakanan kurang

Kalori kosong ialah gula. Ia secara mendadak meningkatkan kalori dalam makanan dan minuman apabila ia ditambah kepadanya tanpa menambah sebarang nilai pemakanan. Makanan dan minuman ini selalunya cepat diserap oleh badan. Oleh itu, ia bukan sumber tenaga yang boleh dipercayai.

Produk yang mengandungi gula secara semulajadi adalah berbeza. Buah-buahan dan produk tenusu, misalnya, mempunyai gula semula jadi. Makanan ini menyediakan sumber tenaga yang berterusan kerana badan mencernanya dengan lebih perlahan.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Barangan ini kerap memberikan nutrien tambahan. Ia termasuk serat dan pelbagai vitamin dan mineral, contohnya.

Purata orang dewasa Amerika mengambil kira-kira 308 kalori setiap hari daripada gula tambahan. Ini melebihi cadangan Persatuan Jantung Amerika (AHA) iaitu 100 kalori untuk wanita dan 150 kalori untuk lelaki dari segi gula tambahan.

Kelebihan kesihatan menelan makanan dan minuman lain yang mempunyai nilai pemakanan dinafikan dengan mengambil kalori kosong. Ia juga boleh menyebabkan ketidakseimbangan, di mana kekurangan nutrien mungkin mengakibatkan masalah kesihatan tambahan.

2. Tambah berat badan

Pertambahan berat badan adalah kebimbangan serius untuk mengambil terlalu banyak gula dalam diet.

Makanan dan minuman manis biasanya mengandungi banyak kalori. Walaupun dengan aktiviti yang kerap, pengambilan terlalu banyak barangan ini akan mengakibatkan penambahan berat badan. Terdapat bukti kukuh bahawa terlalu banyak gula pemakanan menyumbang kepada penambahan berat badan.

Produk dengan gula tambahan sering dicerna dengan lebih cepat di dalam badan, oleh itu ia tidak memuaskan rasa lapar untuk masa yang lama. Akibatnya, anda mungkin makan lebih kerap sepanjang hari dan mengambil lebih banyak kalori secara keseluruhan.

Selain itu, beberapa data menunjukkan kemungkinan bahawa gula mungkin mempunyai kesan ke atas sistem biologi yang mengawal selera makan.

Hormon leptin mengawal rasa lapar dengan memikirkan berapa banyak tenaga yang diperlukan oleh tubuh. Obesiti dan penambahan berat badan boleh disebabkan oleh disfungsi leptin.

Diet yang banyak lemak dan gula boleh menyebabkan rintangan leptin, menurut kajian pada tikus 2011. Apabila badan tidak lagi bertindak balas terhadap leptin seperti yang sepatutnya, rintangan leptin berkembang. Penulis kajian mendapati bahawa memotong gula daripada diet mengurangkan rintangan leptin.

Satu lagi kajian 2014 mendapati bahawa rintangan leptin mungkin menjadi masalah terutamanya bagi mereka yang mengambil minuman manis.

Adalah penting untuk diingat bahawa gula tidak dengan sendirinya, membawa kepada pertumbuhan berat badan dan obesiti. Ia adalah salah satu daripada punca. Hubungan rumit antara pemakanan, senaman, genetik, dan pembolehubah sosial dan persekitaran membawa kepada berat badan berlebihan atau obes.

Tetapi salah satu kaedah paling mudah untuk mengelakkan kenaikan berat badan adalah dengan mengurangkan gula dalam diet.

3. Kencing manis

Mengambil minuman manis telah dikaitkan dengan perkembangan diabetes jenis 2.

Gula tidak menyebabkan diabetes, bertentangan dengan kepercayaan popular. Mana-mana diet berkalori tinggi boleh menyebabkan diabetes jenis 2.

Diet tinggi gula, sebaliknya, biasanya tinggi kalori. Ini boleh meningkatkan risiko menghidap diabetes.

Minuman manis amat berbahaya.

Meta-analisis data daripada 310,819 orang mendapati bahawa mereka yang mengambil banyak minuman manis mempunyai risiko diabetes jenis 2 26% lebih tinggi berbanding mereka yang tidak. Menurut kajian itu, “penggunaan tinggi” ditakrifkan sebagai satu hingga dua minuman manis setiap hari.

Untuk mengelakkan diabetes jenis 2, Persatuan Diabetes Amerika mengesyorkan mengelakkan minuman manis.

4. Kaviti pada gigi

Penggunaan gula boleh menyebabkan kerosakan gigi, yang boleh menyebabkan pembentukan kaviti.

Bakteria dalam mulut membentuk lapisan nipis plak di atas gigi selepas makan gula. Bakteria ini bertindak balas terhadap gula yang terdapat dalam makanan dan minuman. Tindak balas ini menyebabkan pembebasan asid, yang merosakkan gigi.

Badan mungkin boleh membaiki beberapa kerosakan dengan sendirinya. Diet tinggi gula, sebaliknya, akan menyebabkan kemudaratan jangka panjang. Ini boleh mengakibatkan kerosakan gigi. Rongga ialah lubang telap yang terbentuk pada permukaan gigi.

Satu cara yang berkesan untuk mencegah kerosakan gigi adalah dengan mengehadkan pengambilan makanan manis.

5. Penyakit kardiovaskular

Diet tinggi gula boleh meningkatkan risiko penyakit jantung.

Menurut penemuan kajian selama 15 tahun, orang yang mengambil banyak gula tambahan secara signifikan lebih berkemungkinan mati akibat penyakit jantung berbanding orang yang mengambil sedikit gula tambahan.

Sekali lagi, penyelidikan mencadangkan bahawa minuman manis mungkin sangat berbahaya dari segi meningkatkan risiko penyakit jantung. Ini mungkin kerana minuman bergula tinggi kalori, tidak memberi kesan kepada kelaparan, dan memberikan tenaga yang tidak mencukupi.

Walaupun terdapat pautan yang jelas, lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk memahami sepenuhnya hubungan antara gula dan penyakit jantung. Sambungan