Home Sakit Sakit badan: Apa yang perlu diketahui dan maklumat penting

Sakit badan: Apa yang perlu diketahui dan maklumat penting

0
Sakit badan: Apa yang perlu diketahui dan maklumat penting

Sakit badan

Sakit badan adalah sangat biasa dan boleh menjadi gejala kepada banyak keadaan yang menjadi punca. Walaupun biasanya tidak berbahaya, adalah berguna untuk memahami punca badan sakit dan mendapatkan rawatan perubatan apabila perlu. Penyebab utama badan tidak sihat dapat dikenal pasti dan dirawat dengan mudah tanpa perlu berjumpa doktor di hospital. Badan yang kurang sihat boleh berbeza dengan intensiti dan kekerapan. Ia mungkin digambarkan sebagai sangat sakit, berselang-seling atau kesakitan yang membosankan tetapi berterusan.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Sekiranya seseorang mengalami badan kurang sihat, mengenal pasti punca ini akan membantu mereka mencari rawatan yang sesuai, dan juga sama ada mereka mempunyai sebarang sebab untuk diambil perhatian.

Tanda dan gejala sakit badan

sakit badan
Gejala yang berlaku di samping badan tidak sihat mungkin termasuk rasa sakit, keletihan, dan kelemahan.

Badan tidak sihat sering berlaku bersama-sama dengan gejala lain. Mengiktiraf tanda-tanda lain dapat membantu seseorang mengenal pasti punca dan sama ada mereka harus berjumpa doktor.

Sesetengah gejala biasa yang berlaku di samping badan sakit ialah:

  • kesakitan
  • kelemahan
  • keletihan
  • menggigil atau perubahan dalam suhu badan
  • gejala sejuk dan selesema

Kemungkinan penyebab sakit badan

Terdapat banyak sebab yang berbeza mengapa badan kurang sihat mungkin berlaku. Walaupun kebanyakan kes badan tidak sihat mudah diubati dan tidak berbahaya, terdapat beberapa keadaan perubatan yang lebih serius yang merangkumi badan tidak sihat sebagai gejala.

Kemungkinan penyebab sakit badan termasuk:

Fibromyalgia

Kesakitan, keletihan, dan kekejangan otot adalah semua gejala fibromyalgia, keadaan jangka panjang yang menyebabkan sakit di seluruh badan.

Fibromyalgia dianggap berkaitan dengan bagaimana sistem saraf pusat memproses rasa sakit apabila ia berlaku di dalam badan.

Jangkitan dan virus

Selesema dan jangkitan virus atau bakteria lain boleh menyebabkan badan tidak sihat. Apabila jangkitan tersebut berlaku, sistem imun menghantar sel darah putih untuk melawan jangkitan, yang boleh meninggalkan otot-otot dalam badan yang terasa sakit dan kaku.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Ubat-ubatan

Sesetengah ubat-ubatan, seperti statin dan ubat tekanan darah, mempunyai kesan sampingan yang membuat badan berasa sakit, kaku, dan kurang sihat.

Gejala pengambilan dari alkohol dan ubat tertentu, termasuk kokain dan opiat, juga boleh mempunyai kesan yang sama.

Pengekalan cecair

Mengekalkan cecair di dalam badan boleh menyebabkan otot membengkak dan menekan pada saraf, menyebabkan otot umum berasa sakit. Seseorang juga mungkin mengalami sakit dan kekejangan setempat.

Masalah tiroid, terutamanya tiroid yang tidak aktif ( hipotiroidisme ), boleh menyebabkan pengekalan cecair. Keadaan lain yang boleh menyebabkan seseorang mengekalkan bendalir termasuk kegagalan jantung kongestif, sirosis hati, kekurangan zat makanan yang teruk, penyakit buah pinggang kronik dan sindrom nefrotik, kekurangan vena dan masalah dengan saliran limfatik.

Hipokalemia

Hipokalemia adalah apabila seseorang mempunyai kalium rendah dalam aliran darah mereka. Kalium yang rendah menjejaskan fungsi saraf dan otot, yang boleh menyebabkan sakit badan, kelemahan, keletihan, dan kekejangan otot.

Tekanan

Tekanan boleh menyebabkan ketegangan dalam badan dan juga boleh melemahkan sistem imun. Ini boleh menjadikan otot berasa sengit, dan juga memberi kesan terhadap keradangan dan jangkitan badan.

Dehidrasi

Menghidrasi terhidrat adalah penting untuk memastikan tubuh seseorang berfungsi dengan baik. Dehidrasi kadang-kadang boleh menyebabkan seseorang berasa letih dan sakit.

Kurang tidur

kurang tidur
Kekurangan tidur boleh menyebabkan keletihan, yang boleh menyebabkan badan merasa sakit.

Dari masa ke masa, tidak mendapat tidur yang mencukupi boleh menyebabkan keletihan.

Ini boleh menjadikan tubuh berasa sakit, lembap, dan berat.

Kekurangan tidur juga memberi kesan keupayaan tubuh untuk memperbaiki tisu dan sel.

Apabila badan tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk membaiki dan memulihkannya, seseorang mungkin mengalami rasa sakit lebih kerap.

Pneumonia

Pneumonia adalah jangkitan paru-paru yang boleh menjadi sangat berbahaya jika tidak dirawat. Pneumonia boleh menyebabkan ketidakupayaan untuk mendapatkan oksigen yang mencukupi ke dalam badan.

Tanpa oksigen yang cukup, sel-sel darah merah dan tisu dalam badan tidak dapat berfungsi dengan baik, yang boleh menyebabkan sakit dan sakit.

Sindrom keletihan kronik (CFS)

Dengan cara yang sama untuk seseorang yang tidak mendapat tidur yang cukup, seseorang yang mempunyai CFS mungkin mengalami sakit otot sebagai tambahan kepada insomnia, keletihan, dan kelemahan.

Artritis

Artritis berlaku apabila sendi seseorang menjadi radang. Arthritis boleh disebabkan oleh haus dan lusuh pada badan atau mungkin disebabkan oleh keadaan autoimun yang menyebabkan sistem imun menyerang tisu sihat yang menyambungkan sendi. Kesakitan dan kesakitan adalah gejala biasa arthritis.

Gangguan autoimun

Pelbagai gangguan autoimun boleh menyebabkan badan kurang sihat. Ini termasuk:

  • Lupus berlaku apabila sistem imun seseorang mula menyerang tisu yang sihat, menyebabkan keradangan.
  • Myositis bermaksud “keradangan otot.” Gejala lain dari myositis termasuk keletihan dan rasa umum tidak sihat.
  • Sklerosis berbilang (MS) adalah keadaan autoimun yang memberi kesan kepada sistem saraf pusat. Seseorang dengan MS berasa sakit dan badan tidak sihat kerana tisu yang mengelilingi sel-sel saraf mereka telah rosak akibat keradangan yang berterusan. Sambungan