Kesakitan pada abdomen bawah kiri

Kesakitan di perut sebelah kiri abdomen bawah sering tidak menjadi punca kebimbangan, tetapi ia masih bukan sesuatu yang harus diabaikan. Punca-punca kesakitan di bahagian perut kiri bawah mungkin menjadi jinak, seperti sakit gas, atau boleh menjadi lebih serius, seperti dalam kes jangkitan. Mereka yang mengalami kesakitan yang berterusan atau kronik di bahagian bawah abdomen harus mendapatkan perhatian perubatan. Begitu juga, kesakitan yang teruk pada bahagian perut kiri bawah mungkin memerlukan rawatan perubatan segera.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Punca kesakitan abdomen kiri bawah

Terdapat beberapa kemungkinan penyebab sakit perut kiri bawah. Sesetengah punca adalah lebih biasa dan jinak, sementara yang lain boleh menjadi serius dan memerlukan perhatian perubatan.

1. Diverticulitis

Kesakitan abdomen kiri bawah boleh menyebabkan banyak sebab.

Diverticulitis adalah salah satu punca yang paling biasa menyebabkan sakit perut kiri bawah. Diverticulitis berlaku apabila diverticula (kantung kecil) di dinding usus menjadi dijangkiti dan meradang.

Diverticula bentuk di kawasan usus besar yang lemah, yang sering disebut sebagai usus besar.

Diverticula terdapat di kalangan orang dewasa . Sebagai orang yang berumur, jumlah diverticula bertambah, menjadikannya lebih berkemungkinan bahawa seseorang akan terkoyak atau membengkak. Akibatnya, diverticulitis cenderung menjadi lebih biasa pada orang dewasa yang lebih tua, walaupun orang muda masih dapat mengembangkan keadaan.

Kesakitan diverticulitis cenderung meningkat semasa seseorang sedang makan atau tidak lama selepas makan.

Gejala tambahan diverticulitis mungkin termasuk:

  • kelembutan di bahagian perut
  • demam
  • loya
  • muntah
  • berasa kembung

2. penyakit celiac

Penyakit celiac adalah keadaan kronik yang berlaku dalam saluran pencernaan apabila seseorang tidak dapat mencerna gluten. Gluten adalah protein yang terdapat dalam gandum dan terdapat dalam beberapa produk makanan dan penjagaan kesihatan.

Apabila seseorang mempunyai penyakit seliak, sistem imun mereka menyerang bahagian usus, menyebabkan pelbagai masalah pencernaan dan kekurangan vitamin.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Gejala penyakit seliak mungkin termasuk:

Kanak-kanak dengan penyakit seliak yang tidak didiagnosis mungkin juga mengalami masalah kekurangan nutrien dan pertumbuhan akibat daripada keadaan tersebut.

 3. Gas

Gas sering terperangkap dalam saluran pencernaan apabila seseorang menelan udara semasa makan, serta melalui proses pencernaan semula jadi.

Biasanya, gas bukanlah sesuatu yang perlu dibimbangkan dan akan melalui sama ada rektum atau esofagus. Gas yang sedang terperangkap dalam saluran penghadaman dapat menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan sehingga ia keluar dari sistem.

Gas boleh disebabkan oleh:

  • mencerna makanan yang terdedah kepada melepaskan gas
  • menelan udara
  • merokok
  • gula-gula getah
  • berlebihan
  • makanan tanpa had
  • bakteria

Jika kesakitan gas kerap atau disertai dengan gejala tambahan, seseorang mungkin ingin bercakap dengan doktor di hospital. Gejala-gejala lain termasuk:

4. Intoleransi laktosa

Seseorang yang tidak bertoleransi laktosa mempunyai masalah mencerna susu dan produk berasaskan susu, seperti keju dan yogurt. Ini kerana orang itu tidak mencukupi jumlah enzim yang dipanggil laktase.

Lactase memecahkan laktosa dalam susu, yang terdiri daripada glukosa gula dan galaktosa mudah.

Ketidakstabilan laktosa mungkin menyebabkan sakit perut kiri bawah.

Apabila seseorang mempunyai tahap laktosa yang tinggi dalam aliran darah mereka, mereka mungkin mengalami gejala yang berkaitan dengan intoleransi laktosa. Gejala-gejala ini termasuk:

  • najis atau cirit-birit yang longgar
  • sakit di bahagian perut
  • kembung
  • kesakitan gas
  • loya
  • perut atau perut bergegas

5. Penyakit usus radang

Penyakit Crohn dan kolitis ulseratif adalah keadaan kronik yang boleh menyebabkan keradangan yang menyakitkan di mana saja di saluran pencernaan.

Penyakit Crohn adalah yang paling biasa dalam usus kecil, dan kolitis ulseratif yang paling biasa di dalam usus besar.

Ia masih tidak diketahui apa yang menyebabkan penyakit Crohn atau kolitis ulseratif. Gejala yang paling biasa termasuk sakit di bahagian perut dan cirit-birit berdarah. Ia juga boleh menyebabkan demam dan penurunan berat badan yang tidak boleh dijelaskan.

 6. Masalah pencernaan

Masalah pencernaan disebabkan oleh pembentukan asid selepas makan. Bagi kebanyakan orang, sakit pernafasan berlaku di bahagian atas abdomen. Walaupun jarang, masalah pencernaan boleh berlaku di bahagian bawah abdomen.

Kebiasaannya, kebanyakan masalah pencernaan adalah ringan. Gejala gangguan pencernaan termasuk sensasi terbakar, sakit atau ketidakselesaan yang sedikit, pedih ulu hati, kembung, atau gas. Sambungan