Virus hepatitis C boleh hidup di luar badan dalam beberapa keadaan, walaupun adalah luar biasa bagi seseorang yang dijangkiti virus dengan cara ini. Kami mengetahui lebih lanjut mengenai berapa lama virus ini dapat bertahan, dan bagaimana hepatitis C biasanya tersebar. Hepatitis C adalah jangkitan virus yang menjejaskan hati. Viral bermakna disebabkan oleh virus, zarah kecil yang boleh tumbuh dan berkembang biak dalam tubuh manusia dan menyebabkan penyakit. Virus hepatitis C menjangkiti melalui hubungan dengan darah yang dijangkiti.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Keadaan yang disebabkan oleh hepatitis C boleh bervariasi dalam tahap keseriusan dari ringan hingga ke yang berat, mengakibatkan kerosakan hati yang serius.

Gambaran keseluruhan Hepatitis C

Hepatitis C yang tidak dirawat boleh menyebabkan kerosakan hati yang serius.

Virus ini bermula sebagai penyakit jangka pendek dikenali sebagai hepatitis C. akut Ini biasanya berlaku dalam tempoh 6 bulan pertama seseorang yang terdedah kepada virus.

Bagi 75 hingga 85 peratus orang, hepatitis C akut berkembang menjadi hepatitis C. kronik

Sekiranya penyakit itu tidak dirawat, ia boleh menyebabkan kerosakan yang serius kepada hati dari masa ke masa. Komplikasi ini termasuk kegagalan hati dan penyakit hati, dan mereka mungkin mengakibatkan seseorang memerlukan pemindahan hati.

Sekitar 2.7 hingga 3,9 juta orang di Amerika Syarikat hidup dengan hepatitis C. Di banyak kes, orang tidak menyadari bahawa mereka membawa virus.

Hepatitis A dan B adalah dua versi penyakit lain, masing-masing disebabkan oleh virus yang berbeza.

Bolehkah hepatitis C bertahan di luar badan?

Virus hepatitis C boleh bertahan di luar badan sehingga 3 minggu. Walau bagaimanapun, ia hanya boleh dilakukan pada suhu bilik pada permukaan klinikal atau isi rumah, seperti pemegang laci atau sinki.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Dalam hampir semua kes, hepatitis C disebarkan melalui hubungan dengan darah yang dijangkiti. Deposit darah kering mungkin masih membawa virus.

Cecair badan lain, seperti air kencing, peluh, atau air mani, tidak membawa paras jangkitan virus yang cukup tinggi untuk menyebarkan jangkitan. Hubungan tetap atau berkongsi ruang hidup dengan seseorang yang mempunyai virus bukanlah suatu risiko.

Para profesional perubatan mengambil langkah untuk memastikan virus tidak dapat menjangkiti di antara pesakit. Kakitangan di pejabat doktor gigi, hospital, dan klinik berhati-hati menjaga permukaan dan steril peralatan perubatan.

Darah yang tumpah harus sentiasa dibersihkan sebaik sahaja menggunakan penyelesaian pembersihan yang terdiri daripada 1 setengah cawan pemutih dan 5 cawan air. Seseorang harus memakai sarung tangan perlindungan apabila mereka membersihkannya.

 Bagaimana jangkitan hepatitis C?

Hepatitis C mungkin tersebar apabila berkongsi jarum atau jarum yang tidak disteril.

Hepatitis C boleh menyebar apabila darah dijangkiti virus masuk ke badan orang lain.

Cara paling biasa yang seseorang boleh dijangkiti hepatitis C adalah:

  • dengan berkongsi jarum suntikan, seperti ketika menyuntik dadah
  • melalui kecederaan akibat jarum atau objek tajam lain dalam keadaan penjagaan kesihatan
  • jika virus itu diturunkan dari ibu kepada anak semasa kehamilan

Ia mungkin tetapi kurang pasti bahawa hepatitis C boleh dijangkiti oleh:

  • berkongsi barang-barang yang boleh bersentuhan dengan darah orang lain, seperti pisau cukur dan sikat gigi
  • hubungan seks dengan seseorang yang mempunyai virus

Orang yang paling berisiko mendapat hepatitis C ialah mereka yang:

  • menyuntik dadah, atau telah menyuntik ubat pada masa lalu
  • menerima sumbangan darah atau organ sebelum 1992
  • adalah anak yang ibunya mempunyai virus hepatitis C
  • bekerja dalam penjagaan kesihatan dan mengalami kecederaan needlestick
  • mempunyai HIV

Jika seseorang itu khuatir bahawa mereka mungkin terdedah kepada virus, mereka akan berjumpa dengan doktor di hospital untuk ujian. Terdapat ujian darah yang tersedia untuk memeriksa hepatitis C.

Mitos mengenai bagaimana hepatitis C menyebar

Kekeliruan yang biasa tentang bagaimana jangkitan dengan virus hepatitis C boleh berlaku.

Virus ini disebarkan melalui hubungan dengan darah yang dijangkiti. Hepatitis C tidak boleh dijangkiti oleh aktiviti berikut:

  • bersin atau batuk
  • berkongsi perkakas makan
  • berkongsi makanan atau minuman
  • Menyusu, kecuali puting susu retak atau pendarahan
  • memegang tangan atau memeluk
  • mencium

Menindik atau memcacah tatu selamat jika dijalankan di tempat berlesen. Risiko tercemar hepatitis C sangat rendah, selagi peralatan telah disterilkan.

Hepatitis C bukanlah penyakit seksual, tetapi virus itu boleh disebarkan semasa seks tanpa perlindungan.

Risiko adalah sangat rendah tetapi mungkin lebih tinggi untuk lelaki yang mempunyai hubungan seks dengan lelaki lain, orang yang mempunyai luka genital atau ulser, dan mereka yang mempunyai HIV.

Gejala dan rawatan

Kebanyakan mangsa dengan hepatitis C tidak mengalami gejala, terutamanya pada peringkat awal penyakit. Di peringkat yang lebih awal, sesetengah mangsa mungkin mengalami gejala, tetapi yang lain tidak.

Gejala biasa termasuk:

Hepatitis C boleh disembuhkan dengan rawatan, yang biasanya merupakan kombinasi perubahan ubat dan gaya hidup.

Ubat untuk memerangi virus telah maju dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Dadah yang boleh didapati sekarang boleh berfungsi lebih baik daripada ubat-ubat sebelumnya, dengan kesan sampingan yang lebih sedikit. Bagaimanapun rawatan tidak akan memberikan hasil yang memuaskan untuk semua orang.

Sekiranya virus ini tidak dapat dihapuskan sepenuhnya dari badan, perubahan gaya hidup dapat membantu seseorang untuk hidup dengan penyakit ini.

Makan makanan yang sihat, mengambil senaman secara teratur, jangan minum alkohol dan berhenti merokok akan membantu menjaga hati seseorang.

Tidak ada vaksin hepatitis C, walaupun ada vaksin untuk hepatitis A dan B. Seseorang yang mempunyai hepatitis C dan kerosakan hati boleh dinasihatkan supaya vaksin-vaksin ini untuk mencegah kerosakan selanjutnya terhadap tubuh.

Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) menasihatkan bahawa tidak ada keperluan untuk seseorang yang mempunyai hepatitis C dikecualikan daripada pekerjaan atau pendidikan tertentu.

 Pencegahan

Membaluti luka dengan plaster boleh membantu mengelakkan berlakunya jangkitan virus.

Terdapat risiko yang sangat rendah untuk menyebarkan virus itu melalui hubungan sehari-hari antara seseorang yang mempunyai virus dan yang tidak.

Untuk mengelakkan kemungkinan jangkitan, seseorang yang mempunyai virus harus menutupi luka dan membalutnya dengan plaster dengan berhati-hati melupuskan apa-apa sahaja yang terkena darah mereka.

Seseorang yang mempunyai hepatitis C harus mencuci tangan dengan teliti selepas bersentuhan dengan darah mereka, seperti selepas membersihkan luka.

Virus ini tidak disalurkan melalui susu ibu, jadi penyusuan susu adalah selamat. Jika puting menjadi retak atau berdarah, seseorang harus berhenti menyusu sehingga mereka sembuh.

Cara yang paling biasa untuk hepatitis C untuk menyebarkan adalah dengan berkongsi jarum atau jarum suntik apabila menyuntik dadah. Untuk mengurangkan risiko jangkitan, seseorang yang menyuntik ubat-ubatan rekreasi tidak sepatutnya berkongsi peralatan.

Kesimpulan

Virus hepatitis C tersebar melalui sentuhan dengan darah yang dijangkiti. Ini tidak mungkin berlaku dalam kehidupan seharian, dan terdapat faktor risiko yang jelas yang biasanya boleh dielakkan.

Walaupun virus itu boleh hidup di luar badan, membersihkan sebarang darah yang telah tumpah, dan mengelakkan perkongsian barangan peribadi, seperti pisau cukur, harus menghalang jangkitan.